Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Fysica 4 toegepaste didactiek25057/1616/1819/1/76
Studiegids

Fysica 4 toegepaste didactiek

25057/1616/1819/1/76
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Fysica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Meskens Ad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van Fysica 3 toegepaste didactiek

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kan complexe werkvormen uitwerken voor een concreet leerstofonderdeel
kan de principes en werkwijzen van differentiatie weergeven en beargumenteren
kan digitale didactiek en digitale media doelgericht verweven met de didactiek van het vak
kan eenvoudige differentiatietechnieken uitwerken in het lesontwerp
kan enkele complexe werkvormen inzichtelijk weergeven
kan fysica/natuurwetenschappen lessen uitbouwen voor de B-stroom en PAV
kan het gebruik van complexe werkvormen relateren aan de principes van differentiatie

Leerinhoud

In Biologie/Fysica 4 toegepaste didactiek werken we verder aan het verwerven van de nodige kennis en vaardigheden om een goede leraar biologie/fysica te worden.

We zoeken naar praktijktoepassingen binnen het vak biologie/fysica voor de principes van UDL en verwerven inzicht in verschillende vormen van differentiatie.
We bestuderen een aantal complexe werkvormen in het licht van differentiatie.
Biologie/fysica is een ‘doe-wetenschap’, dat betekent dat experimenten en proeven veelvuldig aan bod komen. De specifieke didactiek die hiermee verbonden is, zullen we van naderbij bekijken. Omdat veiligheid in het labo daarbij belangrijk is, gaan we na hoe we chemicaliën verantwoord kunnen gebruiken en stockeren (COS).
De betekenis van fysica voor het dagelijks leven wordt via outdoor educatie onderzocht.
‘Digitale didactiek’ wordt toegepast voor het vak biologie/fysica. We onderzoeken het gebruik van diverse media-toepassingen (ICT en andere) in de lessen biologie/fysica. We zoeken naar een aantal digitale bronnen rond een specifiek thema op niveau van de leerling / leerkracht en voeren hierop een sterkte/zwakte analyse uit.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Biologie/fysica 4 toegepaste didactiekVerplicht€ 8,00
  • Auteur: J; Gadeyne
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets60,00schriftelijk (120')
Semester 2Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)15,00mondeling en schriftelijk
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)25,00mondeling en schriftelijk, micro-tea
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets60,00schriftelijk (120')
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off40,00schriftelijk (120')