Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Hout 3 toegepaste didactiek25144/1616/1819/1/27
Studiegids

Hout 3 toegepaste didactiek

25144/1616/1819/1/27
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Hout
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeiren Kristel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
kan taalgericht vakonderwijs concreet toepassen
kan tekstueel didactisch materiaal correct opstellen
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de structuur van de vakoverschrijdende eindtermen weergeven
kan VOETen realiseren in een lesontwerp
kan een goede evaluatie bij een les(senreeks) opstellen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan de structuur van de vakoverschrijdende eindtermen weergeven
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
kan de basisprincipes van evaluatie beargumenteren, afwegen
kan de basisprincipes van evaluatie concretiseren in een geschikte evaluatiemethode voor een les(senreeks)
kan de kwaliteitscriteria van een goede toetsing weergeven en beargumenteren
kan een goede evaluatie bij een les(senreeks) opstellen
kan evaluatievormen opnoemen en selecteren
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Demonstreert het gebruik en de veiligheidsinstructies van elektrische handgereedschap hout.
kan verschillende didactische werkvormen doelgericht inzetten in een lesontwerp
kan werkvormen selecteren in functie van de beginsituatie en doelstellingen
Past de specifieke vakdidactiek van het houtonderwijs in de tweede graad toe in bij het uitwerken van een lesvoorbereiding
Vertaalt alle componenten van het didactisch model naar een geschikt les verloop voor het vakgebied hout van de 2de graad.

Leerinhoud

Alle aspecten voor het opstellen van een les, een lesverloop en een lesvoorbereiding voor de 2e graad A- en B-stroom komen aanbod. Er wordt ingegaan op VOET-en en evaluatievormen, er worden concrete voorbeelden uitgewerkt. Alle componenten van het didactisch model vertalen naar een geschikt lesverloop voor het technische vak hout in de 2de graad, A-stroom en B-stroom. Didactisch materiaal ontwerpen voor het geïntegreerd aanbieden van theorie en praktijk.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Hout 3 toegepaste didactiekVerplicht€ 2,50
  • Auteur: P. Mast
StudiewijzerVerplicht
Literatuur Leerplannen/lessentabellenVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen5,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets60,00examen (120')
Semester 1Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)20,00schriftelijk
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)20,00schriftelijk
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets60,00examen (120')
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on20,00schriftelijke opdracht
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie20,00schriftelijke opdracht

Toetsing (tekst)

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens, m.n.in de eerste examenperiode een kennistoets, een vaaridgheidstoets simulatie permanent en een vaardigheidstoets hands on permanent en in de tweede examenperiode een kennistoets, een vaardigheidstoets hands-on en een vaardigheidstoets simulatie. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.”