Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
VV 3 toegepaste didactiek25100/1616/1819/1/83
Studiegids

VV 3 toegepaste didactiek

25100/1616/1819/1/83
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Voeding/Verzorging
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vermeiren Kristel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
kan taalgericht vakonderwijs concreet toepassen
kan tekstueel didactisch materiaal correct opstellen
kunnen taalgericht onderwijs toepassen binnen het studiegebied Personenzorg
kunnen tekstueel didactisch materiaal correct opstellen binnen het kader van een les VV
opstellen van receptfiches en werkfiches
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de structuur van de vakoverschrijdende eindtermen weergeven
kan VOETen realiseren in een lesontwerp
kan een goede evaluatie bij een les(senreeks) opstellen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan de structuur van de vakoverschrijdende eindtermen weergeven
opstellen van receptfiches en werkfiches
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
kan de basisprincipes van evaluatie beargumenteren, afwegen
kan de basisprincipes van evaluatie concretiseren in een geschikte evaluatiemethode voor een les(senreeks)
kan de kwaliteitscriteria van een goede toetsing weergeven en beargumenteren
kan een goede evaluatie bij een les(senreeks) opstellen
kan evaluatievormen opnoemen en selecteren
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
een theoretische les opbouwen (met verschillende didactische werkvormen) met de aangepaste noden voor de eerste en tweede graad van het technisch onderwijs.
kan verschillende didactische werkvormen doelgericht inzetten in een lesontwerp
kan verschillende didactische werkvormen doelgericht inzetten in een lesontwerp VV
kan werkvormen selecteren in functie van de beginsituatie en doelstellingen
praktische les opbouwen (met verschillende didactische werkvormen) met de aangepaste noden voor de eerste en tweede graad van het beroepsonderwijs.
praktische les opbouwen (met verschillende didactische werkvormen) met de aangepaste noden voor de eerste en tweede graad van het technisch onderwijs.
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
specifieke voorbereidingstaken voor een praktijkles achterhalen, plannen en organiseren

Leerinhoud

1 Lessen en lesvoorbereidingen
- Onderwijsbevoegdheid
- De leerplannen
- Onderscheid TSO - BSO
- Lessen
- Demonstratie
--- Demonstratie in een theorieles
--- Demonstratie bij een praktijkles

2 Evaluatie
- Evaluatietechnieken
- Procesevaluatie/productevaluatie
- Opstellen van een valabele evaluatie
- Verbetersleutel
- Rapporteren

3 Taalgericht vakonderwijs
- Instructiefiche
- Werkblaadje/werkbundel

4 Vakoverschrijdende eindtermen en doelen
- VOET/VOOD toepassen in een les
- Evalueren van VOET/VOOD

5 Praktijk gerelateerde werkvormen

Studiematerialen (lijst)

SchortVerplicht
Cursus VV 3 toegepaste didactiekVerplicht€ 2,00
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen72,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets60,00schriftelijk examen: 120'
Semester 1Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00schriftelijk examen: 120'