Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
VV 4 toegepaste didactiek25101/1616/1819/1/20
Studiegids

VV 4 toegepaste didactiek

25101/1616/1819/1/20
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Voeding/Verzorging
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeiren Kristel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: doelgericht werken
VOETen uitschrijven en nastreven in een lesonderwerp binnen VV
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
de componenten, competenties en leerlijnen van het vak integrale opdrachten (STW) verwoorden
de structuur en opbouw van het vak integrale opdrachten (STW) weergeven
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
bestaande evaluatievormen bij integrale opdrachten (STW) kritisch onder de loep nemen en aftoetsen aan de vereisten.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
een theoretische les opbouwen (vood/voet) met de aangepaste noden voor de eerste en tweede graad van het technisch onderwijs.
kan complexe werkvormen uitwerken voor een concreet leerstofonderdeel
kan de principes en werkwijzen van differentiatie weergeven en beargumenteren
kan digitale didactiek en digitale media doelgericht verweven met de didactiek van het vak
kan eenvoudige differentiatietechnieken uitwerken in het lesontwerp
kan enkele complexe werkvormen inzichtelijk weergeven
kan het gebruik van complexe werkvormen relateren aan de principes van differentiatie
praktische les opbouwen (vood/voet) met de aangepaste noden voor de eerste en tweede graad van het beroepsonderwijs.
praktische les opbouwen (vood/voet) met de aangepaste noden voor de eerste en tweede graad van het technisch onderwijs.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
bestaande integrale opdrachten (STW) kritisch onder de loep nemen en aftoetsen aan de vereisten.
de basisprincipes van het vak integrale opdrachten (STW) beargumenteren en afwegen

Leerinhoud

+ Differentiëren
- Waarom differentiëren ?
- Hoe differentiëren ?
--- Inhoud
--- Proces
--- Product
--- Opdracht : werkvormen ⇔ differentiëren

+Toepassing complexe werkvormen in het vakgebied
- Integrale opdrachten
- Geïntegreerde proef
- Groepswerk
- Excursie of bedrijfsbezoek

+ Digitale didactiek
- Internetopdracht in de klaspraktijk
- Ontwerpen van een instructievideo

Studiematerialen (lijst)

Cursus VV 4 toegepaste didactiekVerplicht€ 1,40
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen72,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets60,00schriftelijk examen: 120'
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00schriftelijk examen: 120'