Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Capita selecta14393/1617/1819/1/79
Studiegids

Capita selecta

14393/1617/1819/1/79
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Grymonprez Hans
Andere co-titularis(sen): Tirions Michel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

In capita selecta ontrafel je een actueel maatschappelijk debat. Dit doe je door belangrijke spelers in dat debat te identificeren en hun positionering in dat debat te verduidelijken. Je maakt daartoe gebruik van blogs, krantenartikels, tijdschriften, sociale media en vakliteratuur Je analyseert de argumenten die spelers inzetten en je laat je daardoor inspireren om een eigen beroepspositie te zoeken en taal te geven. Dat doe je ook door die beroepspositie te toetsen aan de finale tekst van het sociaalwerkcongres 2018. Je laat je inspireren door een prikkelende reader en door drie gastsprekers die hun eigen biografie en positionering als sociaal werker inzetten om het normatieve en politieke karakter van sociaal werk kracht bij te zetten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beleidsgerichte EK - LL3: Analyse eigen rol en positie
Je positioneert je kritisch-reflexief in een maatschappelijk debat op basis van een aantoonbare en onderbouwde sociaal werk grondhouding.
Professionaliserings EK - LL3: Bronnengebruik
Je brengt deelnemers aan het maatschappelijk debat in kaart en maakt daartoe gebruik van verschillende media en bronnen.
Je identificeert hun standpunten en argumenten.
Je bespreekt kritisch de standpunten en argumenten en maakt daarbij aantoonbaar gebruik van relevante bronnen uit de sociaal werk literatuur.
Sociaal-agogische EK - LL5: Integratief en reflectief handelen
Je introduceert een sociaal probleem met het oog op het analyzeren van het maatschappelijk debat over dat sociaal probleem.
Je maakt aantoonbaar gebruik van het analytisch materiaal (discours, retoriek, spanningsvelden, logica's) uit de voorbereidende college's en/of reader.

Leerinhoud

(Discours)-analyse van een maatschappelijk debat.

Analyse van argumenten en retorische aspecten in het debat.

Opbouwen van argumentatie voor positionering op basis van passende sociaal werk literatuur

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Presentaties en cursusmateriaal op DigitapVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Aanbevolen literatuur



Verbruggen, A., Tuteleers, P., & Gryp, D. (2011). Sociaal weer werk : positionering vanuit beroepsethiek. Gent: Academia press.



Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
  • Omschrijving: Na drie inleidende hoorcolleges nemen de studenten actief deel aan drie lezingen gekoppeld aan een debat.
Vormen van groepsleren6,00 uren
  • Omschrijving: Responsiecolleges in kleinere groepen ter ondersteuning van de opdracht.
  • Opmerking: Elke student doet op minstens 1 responsiecollege een actieve inbreng.
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Portfolio75,00Portfolio samenstellen in functie van analyse van en positionering in een maatschappelijk debat
Semester 1Reflectieopdracht25,00Korte voorstelling van en mondelinge bevraging over de portfolio.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio75,00Portfolio samenstellen in functie van analyse van en positionering in een maatschappelijk debat
Tweede examenperiodeReflectieopdracht25,00Korte voorstelling van en mondelinge bevraging over de portfolio.