Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Sociaal werk onderzoek: perspectieven (schakeljaar master)26554/1617/1819/1/42
Studiegids

Sociaal werk onderzoek: perspectieven (schakeljaar master)

26554/1617/1819/1/42
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3de Bachelor maatschappelijk werk
    • Keuzepakket 3de Bachelor personeelswerk
    • Keuzepakket 3de Bachelor sociaal-cultureel werk
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Tirions Michel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving


Dit keuze-opleidingsonderdeel richt zich op studenten die meer willen weten over onderzoek en op studenten die ambities hebben om een onderzoeksgerichte Master te volgen na de bacheloropleiding.

De cursus leert de studenten een wetenschappelijke probleemstelling en onderzoeksplan uit te werken, met een focus op wetenschappelijk onderzoek naar de praktijk van de sociaal werker. Daartoe moet de student eerst inzicht verwerven in de verschillende perspectieven en onderzoeksdesigns die worden gehanteerd in het sociaal werk onderzoek. We maken een onderscheid tussen het positivisme, het constructivisme en het kritisch realisme. We bekijken de specifieke manier waarop deze perspectieven worden toegepast in het sociaalwerkonderzoek. Tijdens de cursus verwerft de student vaardigheden zoals het schrijven van een probleemstelling, het opstellen van een onderzoeksplan en het presenteren voor een groep. De student moeten gebruik maken van internationale Engelstalige wetenschappelijke sociaal werk literatuur.

 

Je volgt dit opleidingsonderdeel aan Universiteit Antwerpen, in het schakeljaar Master Sociaal werk.
Daar ontmoet je o.m. studenten die na een Ba Sociaal Werk starten met de master. Je bent er dus geen vreemde eend in de bijt.
De credits die je behaalt (6) geven je vrijstelling wanneer je zelf zou kiezen om na je afstuderen als bachelor de master Sociaal Werk te starten.

AP en UA voorzien in een procedure, in begeleiding en in roosterafstemming om je vlot te laten aansluiten in dit interessante academische vak.
De student krijgt toegang tot Blackboard UAntwerpen.

Voor de UAntwerpen studiefiche: volg deze link: https://www.uantwerpen.be/nl/onderwijs/opleidingsaanbod/master-sociaal-werk/schakelprogramma/studieprogramma/


OLR-Leerdoelen (lijst)

Sociaal-agogische EK - LL1: Basiskenmerken en -instrumentarium
Je formuleert een gemotiveerde relevante probleemstelling.
Je kan bronnen / informatie opzoeken, verzamelen en bewerken overeenkomstig de basis methodologie van literatuuronderzoek.
Je kent basisbegrippen van de empirische onderzoekscyclus.
Je situeert de relevantie van sociaal werk onderzoek.
Je past de fasen en begrippen van de empirische cyclus (kwalitatief en kwantitatief) toe in een sociaal werk onderzoek.
Je kent het onderscheid tussen soorten kennis en de belangrijkste onderzoeksmethoden van de sociologische wetenschap.
Professionaliserings EK - LL3: Bronnengebruik
Je selecteert kwalitatieve bronnen en hanteert consequent het APA-systeem bij het gebruik ervan.
Je leest en hanteert op een kritische wijze bronnen van praktijkgericht sociaal werk onderzoek.
Je zoekt literatuur op in databanken en catalogi en refereert volgens de apa-stijl.
Professionaliserings EK - LL4: Beheer leerproces
Je schrijft een literatuurstudie op basis van wetenschappelijke en vakliteratuur.
Je verzamelt onderzoeksgegevens.

Leerinhoud

KADER: 

In 'praktijkonderzoek' leert iedere student de basisonderzoeksvaardigheden die je als sociaal werker moet beheersen.

In het KEUZEVAK "Sociaalwerkonderzoek: perspectieven" krijg je de kans om die vaardigheden te verdiepen én een opstap te maken naar een master vervolgopleiding.

Je volgt dit opleidingsonderdeel aan Universiteit Antwerpen, in het schakeljaar naar de Master Sociaal werk.

Daar ontmoet je o.m. studenten die na een Ba Sociaal Werk starten met de master.

De credits die je behaalt (6) geven je vrijstelling wanneer je zelf zou kiezen om na je afstuderen als bachelor de master Sociaal Werk te starten.


AP en UA voorzien in een procedure, in begeleiding en in roosterafstemming om je vlot te laten aansluiten in dit interessante academische vak.

De student krijgt toegang tot Blackboard UAntwerpen.


Voor de UAntwerpen studiefiche: volg deze link: https://www.uantwerpen.be/nl/onderwijs/opleidingsaanbod/master-sociaal-werk/schakelprogramma/studieprogramma/

 

INHOUD:

De cursus leert de studenten een wetenschappelijke probleemstelling en onderzoeksplan uit te werken, met een focus op wetenschappelijk onderzoek naar de praktijk van de sociaal werker. Daartoe moet de student eerst inzicht verwerven in de verschillende perspectieven en onderzoeksdesigns die worden gehanteerd in het sociaal werk onderzoek. We maken een onderscheid tussen het positivisme, het constructivisme en het kritisch realisme. We bekijken de specifieke manier waarop deze perspectieven worden toegepast in het sociaalwerkonderzoek. Tijdens de cursus verwerft de student vaardigheden zoals het schrijven van een probleemstelling, het opstellen van een onderzoeksplan en het presenteren voor een groep. De student moeten gebruik maken van internationale Engelstalige wetenschappelijke sociaal werk literatuur.

Dit opleidingsonderdeel richt zich op studenten die meer willen weten over onderzoek en op studenten die ambities hebben om een onderzoeksgerichte Master te volgen na de bacheloropleiding.

Contactmomenten:
Hoorcolleges
Seminarie/werkcollege

Eigen Werk
Opdrachten Individueel
Opdrachten In Groep

Faciliteiten voor werkstudenten 
Contactmomenten
Hoorcolleges: opnames beschikbaar via videolink op Blackboard
Seminaries/werkcolleges: vervangingsopdracht mogelijk

Begeleide zelfstudie (ev. met responsiecollege)
Blended learning met beperkt aantal contactmomenten ’s avonds

BEOORDELING:

Permanente Evaluatie
Medewerking tijdens de contactmomenten

Schriftelijk werkstuk
Zonder mondelinge toelichting

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Een zoektocht naar de identiteit van het sociaalwerkonderzoek : een reflectie over de kenmerken van een academische discipline. Journal of social interventions, 25:2(2016), p. 43-63. www.journalsi.org/articles/abstract/10.18352/jsi.450/Verplicht
  • Auteur: Raeymaeckers Peter, Driessens Kristel, Tirions, Michel (2016)
Digitale leeromgevingVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie80,00Schriftelijk werkstuk : opzet naar eigen onderzoek.
Voor de exacte percentuele verdeling tussen de examenvormen : zie actuele studiefiche en studiewijzer UAntwerpen.
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)20,00Vaardigheidstoets hands on: handelingen en medewerking tijdens werkcolleges . Voor de exacte percentuele verdeling tussen de examenvormen : zie actuele studiefiche en studiewijzer UAntwerpen.

Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie100,00Schriftelijk werkstuk: opzet naar eigen onderzoek.