Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Projectmatig leren en werken14410/1617/1819/1/75
Studiegids

Projectmatig leren en werken

14410/1617/1819/1/75
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • sociaal-cultureel werk
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van himbeeck Hilde
Andere co-titularis(sen): Clauw Jo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 168,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN geslaagd of getolereerd voor Sociaal cultureel handelen.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel werk je in een real life situatie. Je gaat aan de slag in kleine groepen en werkt via de methode van projectmatig werken een project uit in samenwerking met het werkveld en een doelgroep. Er staan drie grote doelen voorop: het leren van de methode projectmatig werken, integratie van inhouden, vaardigheden en attitudes en het vergroten van het reflectievermogen op vlak van professionele ontwikkeling.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Sociaal-agogische EK SCW - LL1: Kennis beroepsveld SCW
Je analyseert de praktijkcontext van het project aan de hand van theoretische kaders.
Professionaliserings EK - LL1: Kwaliteitsgericht en planmatig handelen
Je standaardiseert je denkproces in een projectrapport.
Je stelt in groep een projectdossier op (bestaande uit een projectvoorstel, een plan van aanpak, eindpresentatie en projectrapport), voert die uit volgens het plan van aanpak en licht het project nadien kritisch door.
Je verifiëert op regelmatige basis of het project volgens de vooraf gestelde kwaliteitseisen (TGKIO-factoren) verloopt.
Samenwerkings EK - LL2: Doelgericht participeren
Je kan je in en als groep organiseren.
Sociaal-agogische EK SCW - LL2: SCW-houding
Je begeleidt stakeholders van het project vanuit een doordachte professionele begeleidershouding en grondhouding.
Je voert in en als groep het product uit aan de hand van het vooropgestelde projectplan.
Samenwerkings EK - LL3: Aansturen groep
Je participeert efficiënt en doelgericht in een procesgerichte groep.
Professionaliserings EK - LL3: Bronnengebruik
Je beoordeelt kritisch de inhoud van het project (proces) en het behaalde eindresultaat.
Sociaal-agogische EK SCW - LL3: Uitwerken SC programma SCW
Je creëert in groep een project volgens de methodiek 'Projectmatig werken', in samenwerking met een partner/organisatie uit het werkveld.
Je schat in waar het plan van aanpak doorheen het projectproces dient aangepast te worden.
Professionaliserings EK - LL4: Beheer leerproces
Je evalueert het eigen functioneren als lid van de projectgroep (evidence-georiënteerde expertise).
Communicatieve EK - LL4: Communicatiemiddelen, -vormen en -media
Je hanteert effectieve en efficiënte communicatiemiddelen, -vormen en -media in functie van de verschillende stakeholders van het project.
Sociaal-agogische EK SCW - LL5: Ondernemen en partnerships SCW
Je kan de projectgroep plaatsen als stakeholder naast andere stakeholders van het project.
Je onderhoudt partnerships met alle betrokken stakeholders van het project.
Communicatieve EK - LL6: Mondelinge communicatie
Je communiceert mondeling efficiënt en effectief met de verschillende stakeholders van het project.

Leerinhoud

Studenten realiseren in een projectgroep van 6-9 studenten een project in het sociale werkveld volgens de methodiek projectmatig werken. Ze realiseren hierbij een projectplan, de projectvoorbereiding en –uitvoering en een projectrapport met evaluatie. Hierbij worden inzichten verleend aan andere leerinhouden, verwerven en/of oefenen studenten vaardigheden in het conceptualiseren, plannen, programmeren, evalueren en samenwerken in groep en met externe partners. Studenten leren reflecteren over het eigen handelen en dat van teamleden en kunnen de opgedane praktijk koppelen aan theoretische leerinhouden van dit en andere leerinhouden.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Projectmatig leren en werkenVerplicht€ 5,00
ProjectmanagementVerplicht€ 29,50
  • Auteur: Roel Grit
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges34,00 uren
Vormen van groepsleren52,00 uren
Werktijd buiten de contacturen82,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00De student krijgt enerzijds een evaluatie voor de groepsopdrachten (PVA, Projectrapport, projectvoorbereiding en -uitvoering als groep), als een individuele score (individuele evaluatie projectvoorbereiding en -uitvoering door de docent, peerevaluatie projectvoorbereiding en -uitvoering door de medestudenten, individueel refelectieverslag en activiteitenverslag. Beide scores staan op 50 % van de punten.

Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.

Aanwezigheid tijdens de lessen, begeleide en zelfstandige werkmomenten zijn verplicht (richtlijnen zie OER)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00De punten van het PVA en Projectrapport uit de eerste zittijd worden overgenomen naar de tweede zittijd.

Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht75,00De student maakt een kritische reflectiepaper (en/of presentatie) over het procuct en het proces van het voorbije project. De student bespreekt hierbij ook uitvoerig en kritisch het eigen leerproces.

Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.