Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Leergroep en Beroepspraktijk 1SW-observatiestage29966/1617/1819/1/38
Studiegids

Leergroep en Beroepspraktijk 1SW-observatiestage

29966/1617/1819/1/38
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Aerts Brigitte, Boutchakate Samirah, De Kock Vicky, Gys Kathleen, Simons Hedda, Svensson Sven, Van Hoof Sarah, Verheyen Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 260,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Leergroep is een laboratorium waar je in kleine groep werkt rond de identiteit van het beroep van de sociaal werker. Door reflectie leer je je eigen professionele competenties beter kennen. Daarnaast laten we je kennismaken met de integratie van theoretische inzichten en het concrete werk van een sociaal werker. In het tweede semester sta je voor het eerst met beide voeten in het werkveld tijdens je observatiestage. Door initiatief te tonen, verantwoordelijkheid te nemen en een leergierige houding aan te nemen word je zelf eigenaar van je leerproces.

Begincompetenties (tekst)

• Je drukt je zowel schriftelijk als mondeling in het Nederlands uit op niveau B2. Je zet je in om je niveau van taalbeheersing steeds te willen verbeteren.
• Je verwerkt informatie, zowel schriftelijke als mondelinge, op een systematische manier.
• Je kan hoofd- en bijzaken onderscheiden.
• Je werkt op een open en respectvolle manier samen met een erg diverse groep mensen.
• In het samen leren en samenwerken neem je je verantwoordelijkheid op wanneer die vereist is.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beleidsgerichte EK - LL1: Sociale kaart
Je beschrijft hoe het sociale werkveld is georganiseerd in een bepaalde wijk in Antwerpen
Communicatieve EK - LL2: Empatisch opstellen
Je toont betrokkenheid en herkent de impact van verschillende referentiekaders
Professionaliserings EK - LL2: Zelfreflectie
Je motiveert je leervragen vanuit een betekenisvolle situatie
Je hanteert het model van Korthagen om een reflectieverslag te maken
Je brengt je eigen kwaliteiten en uitdagingen in kaart ifv je toekomstig professioneel handelen
Professionaliserings EK - LL4: Beheer leerproces
Je toont initiatief in en verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces
Ethische EK - LL4: Referentiekaders en socialisatieprocessen
Je maakt duidelijk hoe het eigen referentiekader en socialisatieproces invloed hebt op de uitoefening van het beroep.
Sociaal-agogische EK - LL5: Integratief en reflectief handelen
Je analyseert sociale en actuele thema's vanuit verschillende invalshoeken
Je toont een kritische visie op de sociaal werkpraktijk en onderbouwt deze met recent bronmateriaal
Communicatieve EK - LL5: Schriftelijke communicatie
Je communiceert schriftelijk op een professionele manier.
Communicatieve EK - LL6: Mondelinge communicatie
Je communiceert mondeling op een professionele manier.

Leerinhoud

Reflecteren

Dit opleidingsonderdeel is een laboratorium waar je in kleine groep werkt rond de identiteit van het beroep van de sociaal werker. We werken vooral rond reflectie en je leert je eigen professionele competenties beter kennen. We maken je bewust van je eigen referentiekader en socialisatieproces en confronteren je met jezelf als toekomstig sociaal werker door middel van oefeningen en opvolggesprekken.


Verkennen van het werkveld

Daarnaast laten we je kennismaken met de integratie van theoretische inzichten en het concrete werk van een sociaal werker.
In een kleine groep verdiep je jezelf in het beroep in relatie tot de omgeving en samenleving door samen aan een groepsopdracht in een Antwerpse wijk te werken. In het tweede semester sta je ook voor het eerst met beide voeten in het werkveld tijdens je observatiestage.


Zelfsturend leren

Binnen dit opleidingsonderdeel ben je zelf eigenaar van je leerproces. Door initiatief te tonen, verantwoordelijkheid te nemen en een leergierige houding aan te nemen raak je vertrouwd met je eigen kwaliteiten en uitdagingen, het beroep, het werkveld en sociale thema's.



Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Reflecteren : leren van je ervaringen als sociale professionalVerplicht
  • Auteur: Geenen Marie-José
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges65,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren40,00 uren
Werkplekleren en/of stage30,00 uren
  • Omschrijving: De student voert een observatiestage uit bij een organisatie in het werkveld
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen125,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht50,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00