Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Object Oriented Programming 228150/1607/1819/1/56
Studiegids

Object Oriented Programming 2

28150/1607/1819/1/56
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Camp Vincent
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 06.05.2019 (4de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel diep je de vaardigheden van Object Oriented Programming 1 verder uit.

Begrippen, zoals abstractie, polymorfisme, generische lijsten worden behandeld. Het programmeren van o.a. abstracte klassen, interfaces, exceptions. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de programmeertaal C#.

Om object georiënteerd te kunnen programmeren, moet je beschikken over de nodige technieken en verschillende tools kennen en kunnen toepassen. Daarom wordt er behalve aan de theoretische kennis, vooral ook veel aandacht besteed aan praktische vaardigheden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

A.6. Application Design
Ontwerpt een gebruikersinterface op basis van principes en richtlijnen.
Ontwerpt een gebruikersinterface op basis van principes en richtlijnen. 
B.1. Design and Development
Hanteert alle hulpmiddelen voor foutopsporing en diagnostiek om problemen te detecteren en op te sporen. (build proces, debugger, inspectie van geheugen, logging en output).
Hanteert en past exceptions toe waar nodig.
Ontwikkelt methodes events uit de gebruikersinterface af te handelen.
Ontwikkelt en maakt efficiënt gebruik van lijsten
Ontwikkelt op objectgeoriënteerde wijze door implementatie van de principes ervan (inkapseling, overerving, overlading, polymorfisme, abstracte classes, interface classes en generics).
Respecteert bij implementaties de afgesproken regels voor naamgeving en codering (naming conventions, coding rules).
Respecteert bij implementaties de afgesproken regels voor naamgeving en codering (naming conventions, coding rules). 
B.2. Systems Integration
Gebruikt technieken om software componenten te koppelen (dll)
C.1. User Support
Vermijdt de meest courante technische programmeerfouten.
C.4. Problem Management
Spoort fouten op aan de hand van debugging tools.
F.1. Taakanalyse
Ontwerpt een gebruikersinterface op basis van principes en richtlijnen.
Respecteert bij implementaties de afgesproken regels voor naamgeving en codering (naming conventions, coding rules). 

Leerinhoud

  • Begrippen, zoals abstractie, polymorfisme, generische lijsten worden behandeld.
  • Het programmeren van o.a. abstracte klassen, interfaces, exceptions.
  • Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de programmeertaal C#.



Studiematerialen (lijst)

Handboek Visual C# 2012Verplicht€ 34,95
  • Auteur: Dirk Louis

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on100,00Examentijd digitale evaluatie: 180 min.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on100,00Examentijd digitale evaluatie: 180 min.