Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Project Management en Analyse29975/1607/1819/1/26
Studiegids

Project Management en Analyse

29975/1607/1819/1/26
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Casal Mosteiro Kelly, Van Riel Karolien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Systeemanalyse OF eerder ingeschreven voor Gegevens- en systeemanalyse.

Korte omschrijving

Studenten leggen in deze module de basis voor de module Informatica Project. In deze module zal de student kennis maken met de externe opdrachtgever van het project en zullen zij onder begeleiding van de lectoren het project opstarten. Zij zullen oa. de scope en de requirements moeten vastleggen, alsook de huidige situatie en probleemstelling van de opdrachtgever moeten analyseren. Zij stellen een Request for proposal en een AS-IS analyse op.

De studenten voeren in teamverband een project uit. In deze module maken de studenten een uitgebreid project plan op inclusief omgevingsanalyse, risicoanalyse, WBS, kwaliteitsanalyse, kostenanalyse etc. Daarnaast wordt er ook een blueprint opgesteld die zowel een functionele als technische analyse bevat. Dit is een eerste praktische toepassing van projectmanagement en analyse en bereidt de student reeds voor op het final project.

OLR-Leerdoelen (lijst)

A.2. Service Level Management
Beschrijft en interpreteert inhoud van onderhoudscontracten en dienstovereenkomsten (SLA's)
A.4. Product or Project Planning
Documenteert systematisch behoeften en vereisten voor een nieuw product of project en stelt er specificaties en een planning voor op.
Documenteert systematisch behoeften en vereisten voor een nieuw product of project en stelt er specificaties en een planning voor op. 
Identificeert en beschrijft verschillende mijlpalen in de doorlooptijd van een project.
Onderscheidt de verschillende fases van een project en hun eigenschappen.
A.6. Application Design
Ontwerpt een software toepassing of applicatie, hanteert standaarden waar mogelijk en formuleert aanbevelingen. 
Typeert verschillende ontwikkelingsmethodes(prototyping, agile, reverse eng., ...) en beschrijft hun kenmerken.
B.1. Design and Development
Analyseert en beschrijft het huidige proces of de AS-IS situatie voor de start van het project.
Beschrijft de opdrachtgever, probleemstelling, doelstelling en context van het project.
Ontwerpt en ontwikkelt systemen, diensten of producten en streeft daarbij systematisch naar eenvoud, efficiëntie en herbruikbaarheid. 
B.2. Systems Integration
Identificeert positieve en negatieve effecten op een bestaande organisatie bij ingebruikname van een nieuwe toepassing.
Realiseert de integratie van software en hardware. Werkt installatieprocedures uit en evalueert mogelijke remedies bij moeilijkheden. 
B.3. Testing
Bepaalt het belang van verschillende testen
Beschrijft verschillende soorten testen (functionele, integratie, performantie, bruikbaarheid, stress, enz.)
B.5. Documentation Production
Documenteert rekening houdend met de omgeving waarin de documentatie zal gebruikt worden. 
Geeft voorbeelden van projectdocumenten voor de design, development en uitrol van producten, applicaties en diensten.
C.1. User Support
Onderkent het belang van ondersteuning van eindgebruikers voor de algemene gebruiksvriendelijkheid van een toepassing.
C.3. Service Delivery
Verklaart hoe ICT dienstverlening opgevolgd wordt en identificeert goed of slecht verlopen projecten.
D.5. Sales Proposal Development
Vergelijkt behoeftes en specificaties met beschikbare (standaard)producten. 
Vergelijkt projecten op een bedrijfseconomische wijze.
D.6. Channel Management
Identificeert partijen op de markt, mogelijke distributiemodellen en hun kenmerken.
D.7. Sales Management
Beschrijft de selectieprocedure van projecten.
E.2. Project and Portfolio Management
Benoemt en onderscheidt eigenschappen van de verschillende projectfases.
Hanteert de principes van projectopvolging en gebruikt methodes, hulpmiddelen en processen om eenvoudige projecten te beheren.
Herkent verschillende projectmethodologieën en beschrijft de kenmerken ervan.
E.3. Risk Management
Herkent risico's in een project en identificeert de mogelijke acties om deze risico's te verminderen.
E.4. Relationship Management
Communiceert op een vlotte wijze met betrokkenen en belanghebbenden en werkt er op een positieve wijze mee samen. 
Identificeert stakeholders en hun belang bij het project.
E.5. Process Improvement
Herkent methodes voor procesverbetering.
E.6. ICT Quality Management
Herkent methodes voor kwaliteitsmanagement en kwaliteitsbewaking.
E.7. Business Change Management
Identificeert en beschrijft gevolgen voor een organisatie bij invoering van nieuwe ICT oplossingen.
F.1. Taakanalyse
Analyseert en beschrijft het huidige proces of de AS-IS situatie voor de start van het project.
Documenteert systematisch behoeften en vereisten voor een nieuw product of project en stelt er specificaties en een planning voor op.
Documenteert systematisch behoeften en vereisten voor een nieuw product of project en stelt er specificaties en een planning voor op. 
Hanteert de principes van projectopvolging en gebruikt methodes hulpmiddelen en processen om eenvoudige projecten te beheren.
Identificeert en beschrijft gevolgen voor een organisatie bij invoering van nieuwe ICT oplossingen.
Identificeert positieve en negatieve effecten op een bestaande organisatie bij ingebruikname van een nieuwe toepassing.
Ontwerpt een software toepassing of applicatie, hanteert standaarden waar mogelijk en formuleert aanbevelingen.
Vergelijkt behoeftes en specificaties met beschikbare (standaard)producten. 
Realiseert de integratie van software en hardware. Werkt installatieprocedures uit en evalueert mogelijke remedies bij moeilijkheden. 
Stelt een realistisch projectplan op met aandacht voor alle betrokkenen en factoren. 
Vergelijkt projecten op een bedrijfseconomische wijze.
F.2. Strategisch handelen
Documenteert rekening houdend met de omgeving waarin de documentatie zal gebruikt worden. 
Handelt innovatief en proactief op basis van een grondige taakanalyse en past het product of dienst aan i.f.v. de kwaliteitsverbetering
Hanteert de principes van projectopvolging en gebruikt methodes hulpmiddelen en processen om eenvoudige projecten te beheren.
Herkent risico's in een project en identificeert de mogelijke acties om deze risico's te verminderen.
Identificeert stakeholders en hun belang bij het project.
Verklaart hoe ICT dienstverlening opgevolgd wordt en identificeert goed of slecht verlopen projecten.
G.1. Mondelinge communicatie
Communiceert efficiënt binnen de beroepscontext (conflicten beheersen/gesprek voeren/presenteren/onderhandelen/overtuigen/sensitief reageren)
Communiceert op een vlotte wijze met betrokkenen en belanghebbenden en werkt er op een positieve wijze mee samen. 
Vergelijkt behoeftes en specificaties met beschikbare (standaard)producten. 
G.2. Schriftelijke communicatie
Analyseert en beschrijft het huidige proces of de AS-IS situatie voor de start van het project.
Communiceert op een vlotte wijze met betrokkenen en belanghebbenden en werkt er op een positieve wijze mee samen. 
Communiceert schriftelijk efficiënt en effectief binnen de beroepscontext (media/spelling/grammatica/verslaggeving/rapportage/presentatie/briefwisseling)
Identificeert en beschrijft gevolgen voor een organisatie bij invoering van nieuwe ICT oplossingen.
G.3. Relatiewerking
Communiceert op een vlotte wijze met betrokkenen en belanghebbenden en werkt er op een positieve wijze mee samen. 
Onderkent het belang van ondersteuning van eindgebruikers voor de algemene gebruiksvriendelijkheid van een toepassing.
Vergelijkt behoeftes en specificaties met beschikbare (standaard)producten. 
Werkt klantgericht en omgevingsbewust
G.4. Teamwerking en Leiderschap
Vergelijkt behoeftes en specificaties met beschikbare (standaard)producten. 

Leerinhoud

  • project van echte opdrachtgever
  • de scope en de requirements vastleggen
  • de huidige situatie en probleemstelling analyseren.
  • uitgebreid project plan op inclusief omgevingsanalyse, risicoanalyse, WBS, kwaliteitsanalyse, kostenanalyse etc.
  • blueprint die zowel een functionele als technische analyse bevat

Studiematerialen (lijst)

Succesvol Projectmanagement in ITVerplicht€ 31,80
  • Auteur: Albertijn, M; Van Riel, K.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Vormen van groepsleren126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets25,00
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00Analyse. Zie studiewijzer voor meer info.
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)25,00Project management. zie studiewijzer voor meer informatie.