Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Exploratiestage29483/1661/1819/1/89
Studiegids

Exploratiestage

29483/1661/1819/1/89
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Frederix Lode
Andere co-titularis(sen): Smajli Emine, Stuyck Ann, Vangeel Katrijn
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 200,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Algemene psychologie EN geslaagd voor Sociale psychologie EN geslaagd voor Differentiële psychologie EN geslaagd voor Ontwikkelingspsychologie EN geslaagd voor Statistiek 1 EN geslaagd voor Psychodiagnostische methoden I EN geslaagd voor Neurowetenschappen EN geslaagd voor Sociaal-communicatieve vaardigheden EN geslaagd voor Pedagogiek EN (geslaagd voor Observatiestage OF (geslaagd voor Filosofie (4ECTS) EN geslaagd voor Sociologie (4ECTS) EN geslaagd voor Economie (4ECTS))).

Korte omschrijving

De tweede stage in de opleiding Bachelor Toegepaste Psychologie is de Exploratiestage. Je loopt 4 weken (160u) stage in één van de werkvelden van de toegepaste psychologie. De stage-evaringen worden ondersteund door 2 supervisiegesprekken, waarin je het leren uit de stage zal verbreden en verdiepen. Tenslotte reflecteer je voor én na de stage over je professionele identiteit en je leerkansen. Tijdens de exploratiestage krijg je de kans je competenties verder te ontwikkelen in en af te toetsen aan het werkveld. Tijdens deze stage verwachten we geen zelfstandig handelen, maar voer je deeltaken uit onder begeleiding van de stagementor.

Let op: De procedure 'Medische opvolging bij practicum en stage' zoals raadpleegbaar op het digitaal leerplatform moet worden nageleefd.
De te volgen afspraken en richtlijnen rond de organisatie en toetsing van de stage zijn te raadplegen in de stagebrochure en het stagereglement (zie Digitap).

OLR-Leerdoelen (lijst)

Aangepast communiceren
een boodschap aangepast aan het doelpubliek brengen
een boodschap brengen waarbij je verbale en non-verbale communicatie congruent zijn
je correct schriftelijk (e-mail, brief, verslag, rapport…) uitdrukken
op gepaste wijze feedback geven
op gepaste wijze feedback vragen
Kritisch reflecteren
concreet verwoorden waarom je na kritische reflectie wel of geen actie onderneemt
je eigen professionele identiteit beschrijven
je handelen bijsturen op basis van kritische reflectie
kritisch reflecteren over je eigen gedrag, opvattingen… op basis van verbale of non-verbale feedback
leerkansen identificeren op basis van kritische reflectie
vanuit een realistisch inzicht in de eigen mogelijkheden en interesses je beeld over de toekomstige studie/werkkeuzes weergeven
Praktijkonderzoek
de resultaten van een onderdeel van een handelingsplan kritisch bespreken met de stagementor
de resultaten van een onderdeel van een handelingsplan rapporteren aan de stagementor
een handelingsplan kritisch beoordelen
in overleg met de mentor alternatieve uitvoeringen van een onderdeel van een handelingsplan suggereren
onderdelen van een handelingsplan onder begeleiding en correct uitvoeren
problemen bij de uitvoering van een onderdeel van een handelingsplan benoemen
Psychologische praktijk
bij het interpreteren van de praktijkvraag van de cliënt informatie uit verschillende bronnen (teamleden, verslagen, literatuur, logboek…) kritisch verbinden
de praktijkvraag van de cliënt correct verwoorden
de praktijkvraag van de cliënt vanuit verschillende theoretische perspectieven en referentiekaders interpreteren
Rollen opnemen
een gepast evenwicht tussen afstand en nabijheid hanteren
gepast handelen in stressvolle situaties
indien nodig en in overleg met de mentor afwijken van je planning
onder begeleiding handelen vanuit een professionele houding
professioneel relevante voorstellen naar de mentor doen
samenwerken met teamleden, rekening houdend met de organisatiecultuur
verantwoordelijkheid opnemen voor het eigen handelen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- stagebrochure
- schrijfwijzer als leermiddel
- leermateriaal op de elektronische leeromgeving

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren6,00 uren
Werkplekleren en/of stage160,00 uren
Werktijd buiten de contacturen34,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarStage100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeStage100,00

Toetsing (tekst)

Aangezien in het opleidingsonderdeel stage voor de opleiding essentiële eindcompetenties worden getoetst, is het noodzakelijk dat de student alle stage-uren effectief presteert.
Het niet volledig presteren van de stage-uren kan aanleiding geven tot een beoordeling van 0/20.