Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Digital Fundamentals24986/1611/1819/1/25
Studiegids

Digital Fundamentals

24986/1611/1819/1/25
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektronica-ICT, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Titularis: Smets Marc
Andere co-titularis(sen): Van Merode Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit vak omvat de basisbouwstenen van de digitale systemen.  We bestuderen wat digitale gegevens zijn en hoe we die kunnen voorstellen en bewerken.  We bestuderen verschillende talstelsels en verdiepen ons nadien in de booleaanse algebra om de logische basisfuncties te leren kennen.
Op basis van die basisfuncties bouwen we concrete combinatorische systemen op zoals comparators, multiplexers, adders, … We ontwerpen tevens sequentiële schakelingen vertrekkend van flip flops, timers, register en tellers. In het labo gaan we vertrekkende vanuit de logische basisschakelingen de bouwstenen van de digitale elektronica ontwerpen. Met deze bouwstenen gaan we dan praktische schakelingen samenstellen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De PBA elektronica-ICT bepaalt mogelijke oplossingen en maakt onderbouwde keuzes in componenten voor elektronische en/of ICT-systemen, zowel wat hard- als software betreft.
begrijpt hoe talstelsels zijn opgebouwd en waarvoor ze gebruikt worden
begrijpt hoe digitale coderingen zijn opgebouwd en waarvoor ze gebruikt worden
begrijpt de werking van logische poorten
begrijpt de opbouw en werking van logische schakelingen
gebruikt talstelsels
Begrijpt de werking van latches en flip-flops
Begrijpt hoe telschakelingen zijn opgebouwd en waarvoor ze gebruikt worden
Begrijpt hoe registers zijn opgebouwd en waarvoor ze gebruikt worden
Begrijpt hoe geheugenschakelingen zijn opgebouwd en waarvoor ze gebruikt worden
De PBA elektronica-ICT ontwerpt en ontwikkelt elektronische en/of ICT-systemen.
past digitale coderingen toe
gebruikt de logische functies om logische schakelingen op te bouwen
Bouwt sequentiële schakelingen op.
gebruikt de logische functies om logische schakelingen op te bouwen
Bouwt sequentiële schakelingen op.
De PBA elektronica-ICT stelt bestaande elektronische en ICT-bouwstenen samen tot een werkend hardware- of softwaresysteem.
bouwt met behulp van combinatorische logica digitale schakelingen op
simuleert een digitale logische schakeling
Ontwerpt telschakelingen
Stelt met behulp van sequentiële schakelingen digitale systemen samen
Simuleert digitale schakelingen
De PBA elektronica-ICT test elektronische en/of ICT-systemen, toetst ze aan de vooropgestelde vereisten en stuurt bij waar nodig.
vereenvoudigt logische schakelingen op een gestructureerde wijze
verifieert de correcte werking van schakelingen via simulatie
optimaliseert een digitale logische schakeling
Verifieert de werking van digitale systemen via simulatie

Leerinhoud

Talstelsels
Combinatorische systemen
Multiplexers
Encoders
Adders
Rekenschakelingen
ALU
Latches, flipflops en timers
Schuifregisters
Tellers
Geheugens
Ontwerp van digitale systemen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

HANDBOEK:
Floyd, T. (2015).Digital Fundamentals, global edition, eleventh edition, Pearson. ISBN: 978-1-292-07598-3

ELEKTRONISCHE LEEROMGEVING: (vrij ter beschikking voor elke student)
In een cursus bij dit opleidingsonderdeel op de elektronische leeromgeving (Moodle) wordt aanvullend studiemateriaal en studieinformatie aangeboden.

LAPTOP:
De student dient voor dit opleidingsonderdeel zijn/haar persoonlijke laptopcomputer te gebruiken. Er worden faciliteiten geboden voor de aanschaf/installatie van de noodzakelijke software.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges29,25 uren
Practicum en/of oefeningen39,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen61,75 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets20,00NA MODULE 1: open en gesloten vragen: momentopname op examen, digitaal
AcademiejaarKennistoets20,00NA MODULE 2: open en gesloten vragen: momentopname op examen, digitaal
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on20,00NA MODULE 2: casus: momentopname op examen, digitaal en mondeling
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on20,00NA MODULE 1: casus: momentopname op examen, digitaal
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)20,00permanent uitgesteld, digitaal
opdrachten tijdens het academiejaar
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00open en gesloten vragen: momentopname op examen, digitaal
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on60,00casus: momentopname op examen, digitaal en mondeling

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid.
Er wordt een 0 op het deelexamen (Vaardigheidstoets hands on permanent)  gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.
De student kan 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste sessie met de lector deze inhaalsessie in te plannen.

Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline.
De student die omwille van medische redenen of overmacht de opdracht niet tijdig indient, kan uitstel aanvragen volgens volgende procedure:
De student uploadt binnen de 2 kalenderdagen, na de dag waarvoor hij een uitstel van afgifte wil aanvragen, via de iBaMaFlex-module ‘mijn afwezigheden’ een geldig medisch attest, zoals omschreven onder de begripsbepaling van het onderwijs- en examenreglement, of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie én brengt de verantwoordelijke lector via mail op de hoogte.
De student die voldoet aan de voorwaarden voor uitstel van afgifte bepaalt in overleg met de betrokken lector een nieuwe inleverdatum.