Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Postpartale periode 230873/1600/1819/1/52
Studiegids

Postpartale periode 2

30873/1600/1819/1/52
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaerts Brigitte, Brouns Miek, Driessen Els, Gooris Giovanna, Lambers Sabine, Present Evy, Van de Broek Hilde, Van de Craen Natacha, Van Doninck Caroline, van Gils Yannic, Verheyen Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Postpartale periode 1.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben behaald: Postpartale periode 1

OLR-Leerdoelen (lijst)

3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student beschrijft de pathologie op vlak van seksualiteit in de postpartale periode
De student beschrijft de voedingsproblematiek bij preterme en a terme pasgeborenen
De student beschrijft en herkent de symptomen en pathologische tekenen van het hematologisch, neurologische en dermatologisch stelsel
De student demonstreert de postoperatieve verzorging van de sectio-patiënt
De student demonstreert de zorgen aan de neonaat in een pathologische situatie
De student demonstreert Neonatal Life Support
De student herkent borstvoedingsproblemen
De student herkent en beschrijft de neonaat in een pathologische situatie
De student herkent pathologie verbonden aan het kraambed
De student interpreteert correct bloedresultaten en aanverwante pathologie bij de neonaat
De student stelt een behandelingsplan op bij borstvoedingsproblemen
De student stelt een behandelingsplan op voor pathologie van het kraambed
4. Psychosociale context
De student beschrijft hechtingsproblemen in de postpartale fase
De student beschrijft psychologische problemen in de postpartale fase.
6. Gezondheidspromotie
De student geeft informatie en oefeningen ter preventie en herstel van zwangerschaps- en bevalling gerelateerde pelvi-perineale aandoeningen
De student legt bekkenbodemre-educatie uit

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:
Time to learn: de pathologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de postpartale periode. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: pathologie van het hematologisch stelsel, neonatologie, bekkenbodem educatie, pathologie van het dermatologisch stelsel, pathologie van het neurologisch stelsel, rouw en verlies....
Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de hands on training/casestudy
Hands on training: het vaardigheidsonderwijs speelt een centrale ondersteunende rol in de opleiding met als doel de studenten in een veilige en gesimuleerde omgeving technische basis-, verloskundige en neonatale vaardigheden, gebaseerd op authentieke beroepssituaties, aan te leren. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op neonatologie (waaronder de reanimatie van de neonaat)...
Casestudy: de verworven kennis wordt op dit moment geïntegreerd door middel van casusbesprekingen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten en werkveldpartners. De studenten worden gestimuleerd om een kritische onderzoeksattitude aan te meten door hen continu uit te dagen de casestudys te onderbouwen met wetenschappelijke literatuur.

Studiematerialen (lijst)

Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 90,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Gespreksvaardigheden voor verloskundigen.Verplicht
  • Auteur: Merkx, A., Heusschen, J.
Leerboek intensive-care-verpleegkunde neonatologieVerplicht€ 141,00
  • Auteur: G.T.W.J. van den Brink, I.J. Hankes Drielsma, S.G.M. van Driessen, E. te Pas
Onderzoek in de gezondheidszorgVerplicht€ 43,75
  • Auteur: E. Bakker, H. Van Buuren e.a.
Coëlho: Zakwoordenboek der geneeskundeAanbevolen€ 39,90
  • Auteur: A.A.F. Jochems, e.a.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges39,00 uren
  • Duur: Semester
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
  • Duur: Semester
Vormen van groepsleren3,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen102,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets80,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs.
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie20,00Stationsproef reanimatie van de neonaat
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets80,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie20,00Stationsproef reanimatie van de neonaat

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Als de student niet geslaagd is op het gehele opleidingsonderdeel, maar op één van de deelexamens (evaluatie activiteit/toetsvormen) een cijfer van 10 of meer op 20 behaalde, dan wordt dat punt mee overgenomen naar de tweede examenperiode van hetzelfde academiejaar. De student dient dus enkel de niet behaalde toetsvormen te herkansen.