Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Werkplekleren 230879/1600/1819/1/62
Studiegids

Werkplekleren 2

30879/1600/1819/1/62
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 21 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaerts An, Bernaerts Brigitte, Brouns Miek, De Bock Vanessa, Driessen Els, Gooris Giovanna, Meyvis Inge, Rimaux Sophie, Van de Craen Natacha, Vanden Bergh Leen, Van den Branden Laura, Van Doninck Caroline, Van Leugenhaege Luka, Verheyen Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar) of 15.10.2018 (1ste semester) of 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 630,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Werkplekleren 1 EN geslaagd voor Zwangerschap 1 EN geslaagd voor Arbeid en bevalling 1 EN geslaagd voor Postpartale periode 1.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben behaald: Werkplekleren 1  OF Professionele Vorming I EN Zwangerschap1 EN Arbeid en Bevalling 1 EN Postpartale periode 1

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student begeleidt en bewaakt autonoom een laag-risico bevalling
De student begeleidt, bewaakt en bevordert autonoom een laag-risico zwangerschap
De student biedt correct zorg en begeleiding in fysiologische situaties die aangepast is aan de noden van de zorgvrager (en zijn gezin)
De student organiseert de zorg correct in fysiologische situaties
De student stimuleert het bewustzijn van een fysiologische benadering van een zwangerschap, bevalling en kraambed
De student voert autonoom een laag-risico bevalling uit
De student voert autonoom een prenatale raadpleging uit bij een laag-risico zwangerschap
De student voert correct de nazorg uit en evalueert de gegeven zorg kritisch
De student voert correct het ontslag van de zorgvrager uit en heeft daarbij aandacht voor continuïteit van zorg
De student voert de opname van de zorgvrager correct uit en heeft daarbij aandacht voor continuïteit van zorg
2. Risicodetectie/ risicoselectie
De student consulteert op basis van de risicodetectie correct de aangewezen zorgverlener (en verwijst gepast en tijdig door indien geïndiceerd)
De student detecteert (potentiële) risico’s en complicaties die een bedreiging kunnen zijn voor de gezondheid
De student reageert correct en op gepaste wijze tijdens spoedsituaties (binnen de eigen bevoegdheid) tot de aangewezen zorgverlener het overneemt
3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student biedt adequate zorg en begeleiding aan in een verhoogde risicosituatie of bij complicaties die aangepast is aan de noden van de zorgvrager (en zijn gezin)
De student hanteert een veilig medicatiebeleid
De student organiseert de zorg correct in een verhoogde risicosituatie of bij complicaties
De student voert correct de nazorg uit in een verhoogde risicosituatie of bij complicaties en evalueert de gegeven zorg kritisch
De student voert correct het ontslag van de zorgvrager uit in een verhoogde risicosituatie of bij complicaties en heeft daarbij aandacht voor continuïteit van zorg
De student voert in een verhoogde risicosituatie of bij complicaties de opname van de zorgvrager correct uit en heeft daarbij aandacht voor continuïteit van zorg
4. Psychosociale context
De student biedt ondersteuning bij baby blues, hechting, transitie naar ouderschap en relationele veranderingen
De student herkent psychosociale crisissituaties, biedt ondersteuning en reageert correct
De student toont respect en empathie voor de culturele achtergrond, waarden en normen van de vrouw, haar gezin en de omgeving
5. Ethiek en wetgeving
De student gaat gepast om met de eigen waarden en normen in het verloskundig handelen
De student geeft blijk van de juiste attitudes als professional
De student handelt correct volgens de juridische en deontologische normen en regels betreffende de uitoefening van het beroep
De student maakt ethische situaties bespreekbaar
De student respecteert het beroepsgeheim
6. Gezondheidspromotie
De student empowert de vrouw en haar gezin en stimuleert zelfzorg
De student geeft correct voorlichting over en leert vaardigheden aan m.b.t. de verzorging en de fysiologische veranderingen van vrouw en pasgeborene
De student geeft op gepaste wijze en op het gepaste moment informatie en advies en helpt gezinnen om geïnformeerde keuzes te maken
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student communiceert correct (mondeling en/of schriftelijk) met collega's, artsen en andere zorgverleners
De student voert correct administratieve, organisatorische en coördinerende taken uit
De student werkt samen met collega's, artsen en andere zorgverleners om continuïteit en efficiëntie van zorg te garanderen
8. Coaching
De student geeft feedback op een gepaste manier
De student is een voorbeeld voor medestudenten
9. Professionalisering
De student doet aan zelfreflectie en stuurt zo nodig het eigen handelen bij
De student stelt een persoonlijk ontwikkelingsplan op en werkt actief aan de eigen professionele groei
De student vraagt op een gepaste manier feedback en gaat daar constructief mee om
10. Evidence-based zorg
De student analyseert kritisch de zorgverlening
De student handelt correct vanuit 'evidence based midwifery practice'
De student integreert de geleerde theorie in de praktijk
De student refereert correct uit de literatuur volgens de gevraagde richtlijnen
De student werkt mee aan de registratie van gegevens die als doel hebben de perinatale zorgverlening te optimaliseren
11. Kwaliteitsvolle zorg
De student is besluitvaardig
De student is betrouwbaar en heeft verantwoordelijkheidszin
De student is flexibel
De student is zelfstandig en neemt gepast initiatief 
De student organiseert correct de totaalzorg van vrouw en pasgeborene
De student past correct volgende basisprincipes toe: hygiëne, steriliteit, comfort, veiligheid, ergonomie, economie, ecologie
De student plant en voert de zorg uit volgens de principes van het methodisch handelen: bewust, systematisch, procesmatig en doelgericht

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. Werkplekleren 2 is een jaaroverschrijdend opleidingsonderdeel waar de competentiegroei van de student centraal staat. In dit opleidingsonderdeel staat kritische reflectie op het eigen leerproces centraal.

In het kader van onze visie op leren waarin we de zelfstandigheid en de eigen verantwoordelijkheid van de studenten hoog in het vaandel dragen, willen we de student verplicht een aantal uren zelfstandig laten oefenen in het vaardigheidslab onder de vorm van ZOEFS (zelfstandige oefenmomenten). Bij het oefenen is het zinvol met medestudenten te oefenen van hetzelfde of de andere trajecten. Studenten kunnen elkaar helpen en bijsturen. Oudere-jaarsstudenten kunnen de rol van mentor opnemen t.o.v. jongere-jaarsstudenten. Op bepaalde momenten is er tevens een (praktijk)lector aanwezig die geraadpleegd kan worden bij eventuele vragen of onduidelijkheden.

Er zullen ook een aantal mogelijkheden worden voorzien waarin de student zijn 2h verplicht zoefen m.b.t. CPR kan uitvoeren. Gelieve hiervoor steeds  de planners op digitap goed in het oog te houden.

In de stages voert de student gedurende een bepaalde periode taken uit in een reële werksituatie. De stage heeft als doel om de opgedane kennis en de verworven competenties vanuit de andere opleidingsonderdelen te integreren en te toetsen aan de realiteit en verder in te oefenen. Verschillende stagedisciplines komen in dit opleidingsonderdeel aan bod zoals materniteit, verloskamer, prenatale raadpleging, mobiele kraamzorg, extramurale zorg en neonatologie. Studenten komen ook in aanraking met het info- en begeleidingscentrum Nova Vida (novavida.be).

Studiematerialen (lijst)

Startpakket Bachelor in de VroedkundeVerplicht€ 90,00
  • Auteur: Team bachelor in de vroedkunde
Gespreksvaardigheden voor verloskundigen.Verplicht
  • Auteur: Merkx, A., Heusschen, J.
Gezondheidsbevordering en zelfmanagement door verpleegkundigen en verpleegkundig specialistenVerplicht€ 56,90
  • Auteur: Sassen, B.
Onderzoek in de gezondheidszorgVerplicht€ 43,75
  • Auteur: E. Bakker, H. Van Buuren e.a.
Coëlho: Zakwoordenboek der geneeskundeAanbevolen€ 39,90
  • Auteur: A.A.F. Jochems, e.a.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
  • Duur: Academiejaar
  • Opmerking: 2u: Toelichting stages
    1u: Toelichting Nova Vida
    1u: Toelichting vaardigheidsonderwijs
    6u: Health counseling
    4u: Gezondheidspromotie - opbouwen van een workshop
    2u: Gezondheidspromotie - presenteren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
  • Duur: Academiejaar
  • Opmerking: Zelfstandig oefenen in het vaardigheidslab
Vormen van groepsleren3,00 uren
  • Duur: Academiejaar
  • Opmerking: Workshops
Werkplekleren en/of stage487,50 uren
  • Duur: Academiejaar
Werktijd buiten de contacturen103,50 uren
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)10,00Health counseling
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)10,00Workshop
AcademiejaarReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)5,00Stageboeken. Het niet of laattijdig indienen van een stageboek (reflectieopdracht), resulteert in een 0 op 12 op het desbetreffende stageboek. De student is gebonden aan het beroepsgeheim dat geldt voor werkers in de gezondheidszorg. Zo dienen bijvoorbeeld gegevens verkregen uit onderzoek onder patiënten of onder artsen geanonimiseerd in de reflectieopdracht te worden opgenomen. Indien het beroepsgeheim niet wordt gerespecteerd, resulteert dit in een 0 op het desbetreffende stageboek!
AcademiejaarStage55,00Binnen de stages worden al de leerresultaten vanuit het Vlaamse opleidingsprofiel geïntegreerd getoond en getoetst. Per geplande stage wordt er een stage-evaluatie opgemaakt. De stage-evaluatie is de synthese van de dagevaluaties van de stagementor(en), de reflecties van de student en de evaluaties van de stagebegeleider en omvat attitude, kennis en vaardigheden. De evaluatie gebeurt aan de hand van heldere evaluatiecriteria. De student vult hiertoe dagelijks een begeleidingsformulier in; de stagebegeleider/mentor vult aan indien nodig en focust daarbij op concreet waarneembaar gedrag. De student voert de data (in de vorm van xx.xx.xxxx) van de verkregen feedback in de evaluatiebundel, telkens per gedragsindicator, zodat hij zijn groeiproces kan visualiseren. Wanneer hij een gedragsindicator beheerst, plaatst hij – in samenspraak met de stagebegeleider van de school – een vinkje; alle vinkjes samen leveren een som op, die de eindscore van dat stageblok bepaalt. Positief aan dit systeem is dat studenten zelf op zoek gaan naar mogelijkheden om bepaalde zaken te kunnen aanvinken en zo het eigen leerproces in eigen handen nemen. Het 0-1-scoresysteem wordt ook hier gehanteerd. Aan de hand van beslisbomen (cfr. digitap), die voortvloeien uit de procentuele opbouw in de competentiegroeikaart, worden de bekomen resultaten per leerresultaat omgezet in een cijfer voor dat stageblok. De vooropgestelde uren (zoefen, stage en nova vida) dienen gepresteerd te worden wil de student in aanmerking komen om te slagen voor dit opleidingsonderdeel aangezien essentiële eindcompetenties worden getoetst. Het niet volledig presteren van de stage-uren resulteert in een beoordeling van 0/20 op dit opleidingsonderdeel. Indien de student zich niet, cfr. de afspraken in het stappenplan, inplant en voorbereidt voor een stage voorbespreking, resulteert dit in een -2 op het eindcijfer van de evaluatiebundel van dit stageblok. Het laattijdig indienen van de evaluatiebundel (zie inhoud in het stagereglement), resulteert in een -5 op het eindcijfer van de evaluatiebundel van dit stageblok.
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie20,00Aan het einde van dit opleidingsonderdeel volgt het assessment in de vorm van een simulatie waarbij verschillende vaardigheden geïntegreerd worden.
Voor verdere informatie: zie toetsplan bachelor in de vroedkunde en de toetsmatrijs van Werkplekleren 2 (cfr. digitap).

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Het stagereglement is opgenomen in digitap. De inhoud van dit reglement is bindend. De procedure “Medische opvolging bij practicum en stage” zoals raadpleegbaar op digitap moet worden nageleefd.

Deelname en afronden van de verschillende toetsonderdelen is verplicht. In het geval één van de onderdelen niet werd volbracht, wordt het opleidingsonderdeel beoordeeld met een 0/20.