Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Begeleide beroepspraktijk: thema's en projecten 3 - 430915/1614/1819/1/24
Studiegids

Begeleide beroepspraktijk: thema's en projecten 3 - 4

30915/1614/1819/1/24
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Titularis: Weemaes Thomas
Andere co-titularis(sen): Binon Sam, Caluwaerts Dirk, Craen Britt, De Feyter Patrice, Dieltiens Merel, Hegge Miet, Heyrman Rita, Martens Nele, Rosseel Tom, Sychold Nina, Taets An, Vansteelandt Iris, Verlinden Maya
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 315,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 420,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
geeft een korte, heldere uiteenzetting over het residentieel project, al dan niet in schrift en beeld ondersteund
overlegt binnen zijn team van het muzisch project over een taakverdeling en komt de afspraken na
werkt via een doelgericht proces een WO-thema uit binnen een complementair team.
werkt interdisciplinair samen
ondersteunt en inspireert vanuit zijn deskundigheid binnen het gevolgde accenttraject het (school)team.
Interactie: diversiteit hanteren
communiceert met kinderen met verschillende taalachtergronden in diverse talige situaties, inz. met leerlingen uit het immersieonderwijs
Interactie: inspirerend coachen
biedt onder begeleiding en in team hulp bij problemen
leert kinderen sociale omgangsconventies toe te passen
treedt in de context van een extra-murosproject attitude- en waardenbevorderend op
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
ontwikkelt strategieën en past ze toe om te communiceren met anderstalige ouders, mentoren en directies over het residentieel project
interactie: taal ontwikkelen
functioneert op B1-niveau voor lezen en schrijven in het Frans en op B2-niveau voor luisteren en spreken
hanteert Standaardnederlands in alle communicatie, zowel mondeling als schriftelijk over en binnen het residentieel project
schrijft doelgericht korte teksten afhankelijk van de klas- en schoolcontext m.b.t. het residentieel project
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
zorgt dat leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen
zorgt voor de fysieke gezondheid van de leerlingen, incl. van leerlingen met een fysieke beperkingen en speciale behoeften
zorgt voor het algemene welbevinden van de kinderen
Leerbevordering doelgericht werken
integreert horizontale en verticale verbanden in het project
legt in het gekozen WO-thema domeinoverschrijdend horizontale verbanden tussen de leergebieden.
Leerbevordering: (internationale) onderwijsgerelateerde kennis integreren
beheerst de leerinhouden EHBO overeenstemmend met het brevet 'eerstehulpverlener' van het Rode Kruis.
bestudeert het gekozen thema met behulp van zoveel mogelijk bronnen en bevordert zo zijn eigen deskundigheid op inhoudelijk terrein.
bevordert zijn eigen deskundigheid voor alle leergebieden afzonderlijk en geïntegreerd in het muzisch project
herwerkt de informatie over het WO-thema op eigen niveau naar het niveau van de derde graad lager onderwijs.
integreert domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak
past de verworven vaardigheden en technieken m.b.t. EHBO toe indien nodig
wendt vernieuwende inzichten uit de opleiding en daarbuiten aan tijdens het muzisch project
hanteert aangereikte denkkaders om betekenisvol te handelen binnen een praktijkgerichte context.
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan in groep leerwandeling opmaken op niveau van de leerlingen derde graad lager onderwijs, waarin WO-ruimte-competenties (oriëntatie-lokalisatie-waarnemen-analyseren) op correcte manier worden ingezet.
kan in groep een leerwandeling uitvoeren t.t.z. de verworven WO-ruimte competenties (oriëntatie-lokalisatie-waarnemen-analyseren) toepassen in een nieuwe stedelijke context tijdens excursievoorbeeld.
legt verbanden tussen alle leergebieden van lager onderwijs en dit zowel horizontaal als verticaal
vertaalt leerinhouden van alle leergebieden in een muzisch project dat aansluit bij de leefwereld en de motivatie van de leerlingen
Werkt een muzisch introduciemoment uit met correcte leerinhouden.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
bouwt een motiverend en doelgericht WO-thema op in een samenhangende en inhoudelijke verdiepende activiteitenreeks uitvoerbaar met leerlingen derde graad lager onderwijs.
bouwt een WO-thema op in gepaste werkvormen en groeperingsvormen afhankelijk van het thema, de groep en omgevingssituatie.
creëert een stimulerende en veilige leeromgeving voor de leerlingen
formuleert in overleg doelstellingvalide vragen, taken en opdrachten in diverse vormen
kan, indien passend, andere leergebieden (taal, wiskunde, informatie- en communicatietechnieken, muzisch werken) functioneel integreren in het gekozen WO-thema.
kan, indien passend, een leerwandeling integreren in het uitgetekende WO-thema, waarin WO-competenties (oriëntatie-lokalisatie-waarnemen-analyseren) op correcte manier worden ingezet.
leert leerlingen kritisch en zinvol om te gaan met media
maakt keuzes i.v.m. opgegeven thema, rekening houdend met de beginsituatie, de maatschappelijke relevantie, de beschikbare tijd en ondersteunende hulpmiddelen, tijdens voorstellen van projectconcept
maakt kinderen ervan bewust dat gezondheid en veiligheid belangrijke waarden zijn
onderkent voor zijn bijdrage aan het muzisch project de horizontale en verticale verbanden en integreert ze in het eigen aanbod
ontwerpt een leeromgeving die mogelijkheid biedt tot allerlei vormen van interactie
raadpleegt de leermiddelen in functie van het muzisch project kritisch en past ze aan indien nodig
schrijft doelgericht korte aangepaste teksten voor de klas in het muzisch project
selecteert aangepaste didactische en muzische werkvormen in functie van de te bereiken doelstellingen binnen het muzisch project
zorgt voor een uitdagende en krachtige leeromgeving bij de voorbereiding van het muzisch project
ontwerpt (om later uit te voeren) een krachtige leeromgeving voor het uitvoeren van het WO-thema.
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
bevraagt kritisch zijn omgang met de leerlingen om een goede relatie op te bouwen
houdt bij het uitwerken van het WO-thema rekening met de gekregen peer-feedback en feedback van de betrokken lectoren - coach.
plaatst de inhouden van het gevolgde accenttraject binnen maatschappelijke tendensen en actuele onderwijsnoden.
verscherpt zijn/haar kritisch, creatief, oplossingsgericht en reflectief denken.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
raadpleegt de geschikte primaire en secundaire bronnen als inhoudelijke basis en als inspiratiebron voor aangepaste leermiddelen.
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
creëert een vlot en pedagogisch verantwoord dagverloop dat past in een korte en langetermijnplanning
zet multimedia functioneel in tijdens alle fasen van het muzisch project
integreert innovatieve initiatieven in zijn/haar praktijkcontext.
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
zet de inbreng van de leerling tijdens het muzisch project om in leerervaringen

Leerinhoud

Dit opleidingsonderdeel is samengesteld uit vier delen

1. Accenttraject (2SP)
De student verdiept zich in in één van de volgende accenten:
• Creativiteit
• Outdoor education
• Steam
• Urban education

2. De wereld ontdekken: werken in thema’s (2,5 SP)
De ET/leerlijnen (raadplegen, begrijpen en functioneel toepassen (horizontale- en verticale samenhang). De fasering in een thema, criteria om een thema-onderwerp te kiezen, de kenmerken van thematisch werken,...; Strategieën om relaties en verbanden te leggen (structureren van informatie). Dit kan leiden tot subthema’s en vervolgens eventueel tot complementair werken. Strategieën om thema’s te plannen (brainstorm en mindmap, hard denken en vragen stellen, matrixen,....). De rol van een aantal onderwijsbetrokken initiatieven en - instanties. De leerinhouden aangaande de thema’s (leerinhouden, vaardigheden uit de verschillende leergebieden) Een gevarieerd aantal taken, vraagstellingen, werkvormen en groeperingsvormen,....om een thema op te bouwen (algemene en vakspecifieke didactiek). Presentatiemogelijkheden De administratieve ondersteuning voor de planning van een thema. De organisatie en begeleiding van een thema in de schoolpraktijk

Doelstellingen: De studenten kunnen een geïntegreerd (gesloten) WO-thema (domein- en leergebiedoverschrijdend) opbouwen voor de 3de graad:. - Ze kunnen taal en wiskunde /informatie- en communicatietechnieken functioneel integreren in een WO-thema; - Ze kunnen muzische vorming zinvol integreren met een WO-thema. De studenten kunnen een thema opbouwen vanuit de omgeving (primaire bronnen), vanuit de leefwereld van het kind (prim bronnen) en vanuit de literatuur (secundaire bronnen). De studenten kunnen verschillende strategieën toepassen om de samenhang van een thema te garanderen. De studenten kunnen een thema daadwerkelijk plannen voor de schoolpraktijk (zullen dit in de stage 3de graad uitvoeren en erover reflecteren ). De studenten kunnen een thema opbouwen volgens een eigen planning (zelfsturing). De studenten kunnen in team samenwerken aan de voorbereiding van een thema (takenverdeling, verslaglegging,..) De studenten kunnen informatie en leermiddelen verwerven en bewerken aangaande hun thema en hieruit leerervaringen voor kinderen creëren. De studenten kunnen bestaande onderwijsbetrokken initiatieven of organisaties (lespaketten, musea,..) integreren in een thema. De studenten kunnen een krachtige leeromgeving opbouwen rond een thema of de omgeving als krachtige leeromgeving aanwenden. De studenten kunnen de ruimte aangepast organiseren voor de uitwerking van een thema (uitdagend, functioneel, veilig, ....) De studenten voorzien in hun voorbereiding een observatie- en evaluatiesysteem voor de leerlingen. De studenten kunnen reflecteren over hun proces en product. De studenten kunnen een thema van andere studenten evalueren.

3. De muze in de wereld (2,5SP)
De studenten maken een project n.a.v. het thema Mondiale vorming/andere culturen in een lagere school. Hiervoor presenteren zij een muzisch toonmoment op die school. Deze presentatie leidt tot het samen met de kinderen formuleren van een probleemstelling, die verder geëxploreerd en geëvalueerd wordt in een workshop (aandacht voor vakoverschrijdend werken). - Vormgeven van een muzische presentatie + samenstellen van opeenvolgende muzische activiteiten tot een workshop. - Beschouwen van het toonmoment, als uitgangspunt voor workshops + reflecteren op een kijkervaring (peer evaluation). - Inspelen op de inbreng van de leerlingen om zo de workshop en/of andere muzische activiteiten te organiseren en het toonmoment vorm te geven. - Een veilige omgeving creëren (muzisch klimaat). - Appreciatie tonen voor elke leerling. - Actuele inzichten uit vakliteratuur halen. - Kunnen overleggen in groep en afspraken naleven in functie van het project. De studenten volgen actuele ontwikkelingen op het vlak van kunst en kunsteducatie en passen dit toe in hun workshop. Ze kunnen taal (Nederlands en Frans) en wiskunde / informatie- en communicatietechnieken, WO, beweging functioneel integreren in een thema. Ze hebben inzicht in thematisch werken: de fasering in een thema, criteria om een onderwerp / thema te kiezen, kenmerken van thematisch werken (verdieping van ‘De wereld verkennen’) De leerinhouden i.v.m. de thema’s beheersen ze. Ze kunnen een thema plannen voor de schoolpraktijk en voeren dit ook daadwerkelijk uit in een school (zie BBP).

4. GPB (5SP)
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit de uitvoering van twee projecten:
• een cursus eerstehulpverlener (= basiscursus Rode Kruis) tijdens semester 3 met verplicht examen in januari; bij slagen kan je het EHBO-brevet van eerstehulpverlener behalen.
• GBP (Geïntegreerd buitenschools project): een onbekende authentieke omgeving waarnemen, gericht exploreren, dit omzetten in leeractiviteiten en reflecteren over de opgedane ervaring. In praktijk brengen van de kennis over, ervaring met projectwerk opgedaan in de vorige projecten (De wereld ontdekken 4 en De muze in de wereld 4).

Studiematerialen (lijst)

Boek 'Help' van het Rode KruisVerplicht€ 24,90

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges74,00 uren
Practicum en/of oefeningen106,00 uren
  • Opmerking: Excursie: daguitstap Luik Kosten afzonderlijk te betalen door de student.
    De prijs kan variëren in functie van de groepssamenstelling.
Werkplekleren en/of stage62,00 uren
  • Opmerking: De kostprijs van de residentiële stage wordt bepaald aan de hand van het aantal ingeschreven deelnemers.
    De kostprijs van de begeleidende lectoren wordt doorgerekend aan de deelnemende studenten.
Werktijd buiten de contacturen73,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Portfolio5,00Onderdeel: De muze in de wereld
Semester 2Projectopdracht12,00Onderdeel: GBP
Semester 2Projectopdracht17,00Onderdeel: Accenttraject
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)16,00Onderdeel: De wereld ontdekken
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)16,00Onderdeel: De muze in de wereld
Semester 2Stage29,00Onderdeel: GBP
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)5,00Onderdeel: De wereld ontdekken
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht41,00Onderdeel: GBP. Projectopdracht met mondelinge verdediging 15'/student
Tweede examenperiodeProjectopdracht17,00Onderdeel: Accenttraject. Projectopdracht met mondelinge verdediging 15'/student
Tweede examenperiodeProjectopdracht21,00Onderdeel: De wereld ontdekken. Projectopdracht met mondelinge verdediging 15'/student
Tweede examenperiodeProjectopdracht21,00Onderdeel: De muze in de wereld. Projectopdracht met mondelinge verdediging 15'/student