Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
TAB 2.4 Sociale en geestelijke gezondheidszorg28412/1716/1920/1/93
Studiegids

TAB 2.4 Sociale en geestelijke gezondheidszorg

28412/1716/1920/1/93
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de verpleegkunde (4j ), trajectschijf 2
  • Bachelor in de verpleegkunde (in afbouw)
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de verpleegkunde (flex) als TAB 2.4 Sociale en geestelijke gezondheidszorg
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Spinnoy Karine
Andere co-titularis(sen): Cattoor Wouter, Vanceulebroeck Valérie, Van der Linden Eva, Wildiers Anja
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Opbouwen - 1. Verzamelen van relevante informatie (eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving en eigenschappen van de zorgvrager)
De student kan de kenmerken van het typisch geriatrisch profiel en de benaderingswijze van geriatrische patiënten herkennen (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de mogelijke complicaties, de incidentie, de prevalentie, de risicofactoren en de preventie van valincidenten beschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de plaats van een verpleegkundige in het geriatrisch team weergeven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de psychiatrische termen vanuit het observatieschema toepassen (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de verpleegkundige aanpak, de familiebegeleiding en het palliatief beleid van demente personen beschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de visie van een verpleegkundige binnen neen psychiatrische setting omschrijven omschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan het stress kwetsbaarheidsmodel formuleren in functie van de verschillende psychiatrische ziektebeelden (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan met eigen woorden 'wie is de psychiatrische patiënt' omschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan omschrijven wat de functie en het profiel van een verpleegkundige binnen een psychiatrische setting inhoudt. (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de methodiek van het verpleegkundig proces beschrijven en toepassen. (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan verklaren wat de term ‘vermaatschappelijking van de zorg’ betekent. (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan beschrijven hoe de psychiatrie in België georganiseerd is. (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan het maatschappelijk belang en impact van psychische en psychiatrische problemen beschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan beschrijven wat een herstelvisie inhoudt voor een patiënt met psychische problemen (1.1.A.1) (niveau 2)
De student kan de termen emotionele en psychische kwetsbaarheid beschrijven (1.1.A.1) (niveau 2)
1. Opbouwen - 2. Formuleren van de verpleeg(kundige) diagnose
De student kan het bio-psycho-sociaal perspectief op afwijkend gedrag beschrijven (1.2.A.1) (niveau 2)
1. Opbouwen - 3. Omgaan met relevante informatie (eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving, verpleegkundige diagnostiek en eigenschappen van de zorgvrager) voor de opbouw van een zorgsituatie.
De student kan de handelingen die moeten worden ondernomen na een val van een oudere patiënt weergeven (1.3.A.1) (niveau 3)
De student kan de implementatie van behandelplannen op een verpleegkundige afdeling betreffende dementie beschrijven (1.3.A.1) (niveau 3)
De student kan een overzicht van de indeling van de gezondheidszorg in Vlaanderen geven (1.3.A.1) (niveau 2)
De student kan vormgeven aan een zorgplan, in functie van zorgbehoeften van de patiënt/cliënt. (1.3.A.1) (niveau 2)
De student kan vormgeven aan een zorgplan, in functie van zorgbehoeften van de patiënt/cliënt (1.3.A.1) (niveau 2)
2. Realiseren - 1. Handelen in functie van de noden en behoeften van de zorgvrager (cfr. referentiekader) en rekening houden met hun persoonlijke zingeving.
De student kan binnen een zorgoverleg rapporteren, als vertegenwoordiger van de patiënt/cliënt. (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan een eerstelijns gezondheidsoverleg samenstellen in functie van de specifieke noden van de zorgvrager en zijn omgeving (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan een multidisciplinaire aanpak toepassen, in functie van de zorgvraag van de patiënt (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan een voorstel doen voor opvang in functie van de specifieke noden van de zorgvrager en zijn omgeving (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan steeds handelen in functie van de noden van de patiënt/cliënt bij het zorgoverleg. (2.1.A.1) (niveau 2)
De student kan, binnen het M-decreet gepast onderwijs benoemen, in functie van de beperkingen van de patiënt (2.1.A.1) (niveau 2)
2. Realiseren - 3. Handelen vanuit relevante informatie ( 8 basisprincipes, eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving, verpleegkundige diagnostiek en eigenschappen van de zorgvrager) voor de uitvoering van de zorgsituatie.
De student kan de specifieke noden van de zorgvrager en zijn omgeving ordenen in functie van een zorgplan (2.3.A.1) (niveau 2)
3. Coördineren - 1. Waarderen van diverse beroepsspecifieke visies op zorg.
De student kan beschrijven welke groepsdynamische processen een rol spelen in de relatie tussen de verpleegkundige en het team (3.1.A.1) (niveau 2)
3. Coördineren - 3. Waarderen en respecteren van de bevoegdheden van de leden van het intra-en interprofessioneel team.
De student kan uitgangspunten voor psychiatrische zorgverlening en verpleegkunde uitleggen (1.3.A.1) (niveau 2)
De student kan bespreken welke factoren de relatie verpleegkundige – patiënt en – team beïnvloeden (3.3.A.1) (niveau 2)

Leerinhoud

In dit Olod komen volgende onderwerpen aan de orde:

Sociale aspecten:
• Kind in de gezondheidszorg
• Kind in de maatschappij
• Gezin en opvoeding
• Problemen in de ontwikkeling van kinderen
• Opvang van kinderen
• Indeling in de gezondheidszorg
• Gezondheidsdeterminanten en -doelstelling
• Begeleiding van patiënten, familie en omgeving
• Sociale verpleegkunde binnen de gezondheidszorg
• De sociale kaart

De geriatrische patiënt:
• Vallen
• Mild cognitive impairment
• Dementie
• Voorzieningen

De psychiatrische patiënt (voor dit onderdeel wordt een digitaal pakket aangeboden): 
De psychiatrische patiënt:
• De methodiek van het verpleegkundig proces
• Het observeren van de psychiatrische patiënt
• Een aantal specifieke pathologieën en de observaties daarbij.
• Het bio-psycho-sociale model
• Organisatie gezondheidszorg en de vermaatschappelijking van de zorg

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus 
Handboek: Psychiatrie in de verpleegkunde. J.S. Nevid, S.A. Rathus en B. Greene. Pearson, 9de editie 2016. ISBN 9789043033640

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges28,00 uren
Werktijd buiten de contacturen47,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets100,00Het schriftelijk examen bestaat uit kennis- en casusvragen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Het schriftelijk examen bestaat uit kennis- en casusvragen.

Toetsing (tekst)