Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Sociale wetenschappen 49120/1716/1920/1/79
Studiegids

Sociale wetenschappen 4

9120/1716/1920/1/79
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de verpleegkunde (4j ), trajectschijf 4
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de verpleegkunde (flex) als Sociale wetenschappen 4
  • Bachelor in de verpleegkunde: brugprogramma (afbouw) als Sociale wetenschappen 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Spinnoy Karine, Vanceulebroeck Valérie
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 20,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Opbouwen - 1. Verzamelen van relevante informatie (eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving en eigenschappen van de zorgvrager)
De student kan beschrijven hoe je gepaste maatregelen kan nemen bij verschillende gezondheidsbedreigingen. (1.1.A.2) (niveau 3)
1. Opbouwen - 3. Omgaan met relevante informatie (eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving, verpleegkundige diagnostiek en eigenschappen van de zorgvrager) voor de opbouw van een zorgsituatie.
De student kan beschrijven hoe de informatie, afkomstig uit onderzoek, ervaring en de wens van de zorgvrager en zijn omgeving gebruikt kan worden, om de zorgsituatie te plannen, uit te voeren en te evalueren. (1.3.A.1) (niveau 3)
1. Opbouwen - 7. Verantwoorden van de zorgsituatie intra- en interprofessioneel.
De student kan aangeven waar informatie kan gevonden worden in functie van het plannen, uitvoeren en evalueren van de zorgsituatie. (1.7.A.1) (niveau 3)
2. Realiseren - 1. Handelen in functie van de noden en behoeften van de zorgvrager (cfr. referentiekader) en rekening houden met hun persoonlijke zingeving.
De student kan weergeven hoe en naar wie je de zorgvrager kan doorverwijzen bij problemen die niet kunnen opgelost worden door een verpleegkundige. (2.1.B.3) (niveau 3)
De student kan weergeven welke didactische hulpmiddelen je kan hanteren om de zorgvrager op een professionele manier te helpen. (2.1.A.2) (niveau 3)
2. Realiseren - 1. Handelen vanuit relevante informatie ( 8 basisprincipes, eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving, verpleegkundige diagnostiek en eigenschappen van de zorgvrager) voor de uitvoering van de zorgsituatie.
De student kan weergeven hoe en naar wie je de zorgvrager kan doorverwijzen bij problemen die niet kunnen opgelost worden door een verpleegkundige. (2.1.B.3) (niveau 3)
De student kan weergeven welke didactische hulpmiddelen je kan hanteren om de zorgvrager op een professionele manier te helpen. (2.1.A.2) (niveau 3)
2. Realiseren - 3. Handelen vanuit relevante informatie ( 8 basisprincipes, eigen ervaring, wetenschappelijke evidentie, wetgeving, verpleegkundige diagnostiek en eigenschappen van de zorgvrager) voor de uitvoering van de zorgsituatie.
De student kan bij de zorguitvoering rekening houden met de mogelijkheden en moeilijkheden van de zorgvrager met betrekking tot de zorgsituatie. (2.3.A.2) (niveau 3)
3. Coördineren - 1. Waarderen van diverse beroepsspecifieke visies op zorg.
De student kan aan de hand van een casus vaststellen en beargumenteren wat de aandachtspunten zijn die voor een interprofessioneel overleg van belang zijn. (3.1.A.1) (niveau 3)
3. Coördineren - 2. Regisseren van de zorgsituatie
De student kan tijdens de zorguitvoering bij onvoorziene zaken indien nodig van zijn/haar oorspronkelijke planning afwijken en nadien argumenteren waarom er werd afgeweken of niet. (3.2.A.1) (niveau 3)
3. Coördineren - 3. Waarderen en respecteren van de bevoegdheden van de leden van het intra-en interprofessioneel team.
De student kan beschrijven hoe de zorgsituatie verantwoord kan worden in een interprofessioneel overleg. (3.3.B.2) (niveau 3)
3. Coördineren - 3. Waarderen van diverse beroepsspecifieke visies op zorg.
De student kan beschrijven hoe de zorgsituatie verantwoord kan worden in een interprofessioneel overleg. (3.3.B.2) (niveau 3)

Leerinhoud

Inhouden van dit opleidingsonderdeel:

Begeleidsmethodieken
Budgetering
Methodiek en didactiek:themas zoals persoonsgerichte versus wisselwerkingsgerichte zorgverlening
Kansarmoede en sociale uitsluiting, buddy systeem, ...
team- en cliëntgerichte communicatie: vergadertechnieken, verslaggeving, intake gesprek

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus SW 4

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Er wordt een schriftelijke kennistoets afgenomen met kennis- en casusvragen. Deze duurt 2 uur.