Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Gespecialiseerde toegepaste farmacologie25746/1693/1920/1/14
Studiegids

Gespecialiseerde toegepaste farmacologie

25746/1693/1920/1/14
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Driessen Els
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben afgerond: Algemene Farmacologie, toxicologie en teratologie 2.

Eindcompetenties (tekst)

In het DLR van de opleiding Vroedkunde zijn de 11 leerresultaten afgezet tegen de Dublin-descriptoren voor de bachelor opleiding. De opleiding Vroedkunde baseert zich in de uitwerking van het programma op 8 kerncompetenties onderverdeeld in deelcompetenties (DC's) waarin vervolgens de benodigde attitudes, kennis en vaardigheden worden aangeduid. De 8 KC’s sluiten goed aan en zijn geconcordeerd t.o.v. de leerresultaten in het Vlaamse opleidingsprofiel dd. 2014. Alle elementen uit het kader zijn aantoonbaar terug te vinden in de 8 KC’s die de opleiding hanteert.

In dit opleidingsonderdeel werkt de student aan de ontwikkeling van de volgende eindcompetenties:

Algemene competenties:
wetenschappelijke ingesteldheid,reflectievermogen,leergierigheid,professioneel zelfbewustzijn

Beroepsgerichte competenties:
zich een deskundig oordeel vormen, gekenmerkt door kennis, zorgvuldigheid, realisme en bescheidenheid; dit wil zeggen: de grenzen van de eigen medische competentie kennen; bereidheid tot toetsing en bijsturing van eigen gedrag met betrekking tot professionele en ethische normen

Beroepsspecifieke competenties:

Kerncompetentie 1:De vroedvrouw begeleidt en bewaakt autonoom en globaal de gezonde vrouwen vanaf de bevruchting, vóór, tijdens en na de geboorte en de pasgeborenen. Zij bevordert ook de integratie van het gezin. (niveau 3)
Deelcompetentie 1.3: beveiligt het leven van het ongeboren en het pasgeboren kind
Deelcompetentie 1.5: stelt diagnosen op basis van haar professionele kennis, haar zintuiglijke bekwaamheid, haar analytisch vermogen en haar ervaring. Zij houdt rekening met de medisch-technische vereisten, anticipeert en reageert adequaat
Deelcompetentie 1.7: handelt binnen haar bevoegdheid en stemt haar interventies af op de individuele behoeften van de ouders, het kind en de verloskundige situatie
Deelcompetentie 1.8: begeleidt de ouders en het gezin tijdens de kraamperiode, rekening houdend met de veranderde omgeving en bevordert de relatie tussen moeder, kind en vader.
Deelcompetentie 1.13: schrijft de nodige medicijnen voor om de fysiologie te handhaven

Kerncompetentie 2: In de verloskundig-medisch domein en het neonatologisch-medisch domein begeleidt de vroedvrouw de vrouw en het kind in situaties met verhoogd risico, in samenwerking met en verwijzend naar gynaecologen, neonatologen en andere specialisten. (niveau 3) In het domein van de reproductieve geneeskunde voert zij de haar toevertrouwde medische handelingen uit en is zij actief betrokken bij de pre –en postnatale opvolging van moeder en kind.
Deelcompetentie 2.1:onderscheidt tijdig afwijkingen van het normale en onderkent pathologie
Deelcompetentie 2.2:doet een beroep op de betreffende artsen en informeert ze over de ernst van de situatie
Deelcompetentie 2.4:neemt actief deel aan medische beslissingen en neemt gedelegeerde taken op zonder haar bevoegdheid te buiten te gaan
Deelcompetentie 2.5:is bevoegd en bekwaam om de verpleegkundige zorg te plannen en toe te dienen in de hoogrisico zorg voor moeder en pasgeborene
Deelcompetentie 2.6: is de verbindingspersoon naar de vrouw en het gezin, bepaalt prioriteiten en delegeert taken

Kerncompetentie 4:De vroedvrouw heeft een taak in de seksuele en relationele vorming van jongeren. (niveau 3) Zij stimuleert en bevordert de gezondheid van de vrouw, het kind en het gezin. Zij informeert koppels met vruchtbaarheidsproblemen. Zij begeleidt koppels met vruchtbaarheidsproblemen tijdens de medische behandeling.
Deelcompetentie 4.4: informeert en adviseert de vrouw/het koppel in verband met familieplanning, seksualiteit en courante gynaecologische situaties/ problemen
Deelcompetentie 4.8: verstrekt informatie aan koppels met vruchtbaarheidsproblemen omtrent mogelijkheden en alternatatieven binnen het domein van de reproductieve geneeskunde op medisch, psychosociaal en ethisch vlak.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student kan het proces van geneesmiddelengebruik tijdens de lactatieperiode verwoorden
De student kent de bevoegdheid van de vroedvrouw om zo de juiste geneesmiddelentherapie voor zwangeren, parturiënten, kraamvrouwen die al dan niet borstvoeding geven en zuigelingen te bepalen
De student is in staat de medicatielijst die een vroedvrouw pre-, per- en postnataal mag voorschrijven te reproduceren
De student kent de werking van de medicatie op de medicatielijst die een vroedvrouw pre-, per- en postnataal mag voorschrijven
De student vertoont rationeel voorschrijfgedrag, waarbij zij de correcte geneesmiddelentherapie bepaalt
5. Ethiek en wetgeving
De student is in staat om een (elektronisch) geneesmiddelenvoorschrift te maken, zonder buiten de wettelijke bevoegdheid te treden
De student kent de mogelijke anticonceptie-therapieën voor vrouwen die kunstvoeding en/of borstvoeding geven aan hun zuigeling

Leerdoelen

De leerdoelen staan beschreven in de cursus.

Leerinhoud

Tijdens het onderdeel gespecialiseerde toegepaste farmacologie zal er dieper ingegaan worden op de farmacodynamiek en farmacokinetiek, op het voorschrift, het voorschrijfgedrag van vroedvrouwen en medicatie tijdens de zwangerschap en het peripartale tijdperk. Hoorcolleges worden hierin afgewisseld met actieve sessies.
Het praktijkgedeelte omhelst een voorbereiding op het voorschrijven van medicatie.

Studiematerialen (lijst)

Farmacologie voor vroedvrouwen; leidraad voor opleiding en dagelijkse praktijkVerplicht€ 25,00
  • Auteur: Faron,G., Bayot,D.
Borstvoeding natuurlijk eenvoudigAanbevolen€ 24,50
  • Auteur: Mohrbacher, N., Kendaal-Tackett,K.
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Zie Studiematerialen (lijst)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges27,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen46,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets100,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs.

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.