Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Kinderwens 129752/1693/1920/1/30
Studiegids

Kinderwens 1

29752/1693/1920/1/30
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Leugenhaege Luka
Andere co-titularis(sen): Bernaerts Brigitte, De Bock Vanessa, Gooris Giovanna, Meyvis Inge, Steegen Stefanie, Van Doninck Caroline, van Gils Yannic
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Fysiologie, zorg en begeleiding
De student analyseert een praktische casus, beoordeelt de risicofactoren kritisch en ontleedt deze via het model van Lalonde
De student past de onderdelen van een preconceptioneel consult toe op een casus
De student kan wetenschappelijke literatuur en bijhorend statistisch cijfermateriaal omtrent preconceptiezorg interpreteren
3. Pathologie, zorg & begeleiding
De student definieert de gangbare begrippen in het kader van kinderwens en vruchtbaarheid (voor zowel vrouw als man)
6. Gezondheidspromotie
De student geeft het verschil weer tussen een gezonde en pathologische kinderwens
De student legt een normale menstruele cyclus uit
De student legt verbanden tussen gezonde levensstijl, risicofactoren en kinderwens en koppelt hieraan adviezen (voor zowel vrouw als man)
De student past cyclusmonitoring toe en berekent de verwachte ovulatiedatum aan de hand van inzichten in hormonale cyclus
De student verklaart het nut van vitaminen suppletie bij koppels met een zwangerschapswens

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding bachelor in de vroedkunde aan de AP hogeschool is opgebouwd aan de hand van zes levensfasen waarin de vroedvrouw een cruciale rol speelt. De concrete uitwerking van de opleidingsonderdelen gebeurt volgens het didactisch concept van Merriënboer. Elke levensfase neemt één of meerdere weken in beslag. Binnen elke levensfase wordt een duidelijke vaste weekstructuur gehanteerd:
Time to learn: de fysiologische benadering van alle aspecten met betrekking tot de kinderwens. Voorbeelden van lesinhouden in deze fase zijn: vruchtbaarheid bij de man en vrouw, de menstruele cyclus, gezonde kinderwens...
Time to prepare: studenten krijgen de tijd om het theoretisch aanbod te verwerken en zich voor te bereiden op de hands on training/casestudy
Hands on training: het vaardigheidsonderwijs speelt een centrale ondersteunende rol in de opleiding met als doel de studenten in een veilige en gesimuleerde omgeving technische basis-, verloskundige en neonatale vaardigheden, gebaseerd op authentieke beroepssituaties, aan te leren. Tijdens deze fase wordt er bijvoorbeeld geoefend op het analyseren en begrijpen van statistische begrippen binnen de fertiliteitsstudies.
Casestudy: de verworven kennis wordt op dit moment geïntegreerd door middel van casusbesprekingen in kleinere groepen onder begeleiding van docenten en werkveldpartners. De studenten worden gestimuleerd om een kritische onderzoeksattitude aan te meten door hen continu uit te dagen de casestudys te onderbouwen met wetenschappelijke literatuur. Deze case studys zitten ook doorspekt met internationale en crossculturele competenties.

Studiematerialen (lijst)

Gespreksvaardigheden voor verloskundigenVerplicht€ 36,11
  • Auteur: Merkx, J.
Gezondheidsbevordering en zelfmanagement door verpleegkundigen en verpleegkundig specialistenVerplicht€ 59,95
  • Auteur: Sassen, B.
Handboek voortplantingsgeneeskundeVerplicht€ 58,00
  • Auteur: Annemiek Nap, Thomas d Hooghe, Jan Kremer
Obstetrie en gynaecologie: de voortplanting van de mens.Verplicht€ 159,50
  • Auteur: Heineman, M.J., e.a.
Onderzoek in de gezondheidszorgVerplicht€ 41,50
  • Auteur: E. Bakker, H. Van Buuren e.a.
Coëlho: Zakwoordenboek der geneeskundeAanbevolen€ 39,95
  • Auteur: A.A.F. Jochems, e.a.
Logisch en kritisch denkenAanbevolen€ 14,50
  • Auteur: Simon Burgers
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen59,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets90,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs.
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)5,00Analyseren statistisch cijfermateriaal
Semester 2Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)5,00Model van Lalonde
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets90,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs.
Tweede examenperiodeProjectopdracht5,00Analyseren statistisch cijfermateriaal
Tweede examenperiodeProjectopdracht5,00Model van Lalonde

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden zijn telkens uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens (evaluatie activiteit/toetsvormen) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor een of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan de student dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij wel in de tweede examenperiode"