Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Coaching: het inzetten in de eigen rol en organisatie30979/1757/1920/1/75
Studiegids

Coaching: het inzetten in de eigen rol en organisatie

30979/1757/1920/1/75
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Postgraduaat Coaching, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Co-titularis(sen): Stinkens Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 68,00 uren

Korte omschrijving

In de eerste leergang ligt de focus enerzijds op de basisaspecten van coaching (contracteren, essentiële elementen van interne coaching, …) en anderzijds op de kennismaking met, en brede verkenning van verschillende theoretische benaderingswijzen (of strekkingen) van coaching. In deze eerste leergang ligt de focus op het eigen ontwikkelingsproces in de exploratie van zichzelf als interne coach. In dit eerste jaar van de opleiding bieden we een breed spectrum van benaderingen van coaching aan, en begeleiden we de deelnemers in het ontwikkelen van een eigen stijl, gebaseerd op theorie en praktijk.

Begincompetenties (tekst)

Het startniveau van deelnemers is academisch of professionele bachelor met een aantoonbare basis in coaching (qua opleiding en/of aantoonbare praktijkervaring). We richten deze opleiding op mensen die een rol opnemen als coach voor medewerkers die buiten de hiërarchische lijnen van de leidinggevende rol vallen.

Hiernaast zijn volgende criteria van toepassing:
een profiel als leidinggevende en/of professional/expert hebben, waaronder ongeveer 10 jaar werkervaring
ervaring hebben met het voeren van gecontracteerde coaching gesprekken
gedurende het programma tenminste twee mensen begeleiden in gecontracteerde coaching gesprekken – niet vanuit een hiërarchische rol, maar binnen een echt onafhankelijke coaching relatie binnen of buiten de eigen organisatie.

Voor deze opleiding is er een intake gepland om erover te waken dat de opleiding voor alle deelnemers voldoende meerwaarde kan bieden, en dat er tevens gebouwd kan worden op een goede basiservaring mbt coaching. Na inschrijving zullen we kandidaat-deelnemers contacteren om afspraken te maken omtrent de intake. Het individueel intakegesprek heeft plaats met de opleidingsverantwoordelijke.

We verwachten volgende basisattitudes bij aanvang en tijdens de opleiding:
Psychologische nieuwsgierigheid
Zin tot zelfreflectie
Gerichtheid op de eigen ontwikkeling
Engagement om het geleerde toe te passen

Leerinhoud

Module 1: Coaching in perspectief: “coaching als zijn én doen”

In deze eerste module besteden we tijd aan kennismaking met de groep en met de diversiteit aan vraagstellingen waar we als groep en individuele coach mee aan de slag willen gaan. We vertrekken van verhalen, waaruit we enkele thema’s destilleren waar we gedurende de verdere opleiding mee aan de slag gaan.

We exploreren het kader van deze opleiding op een concrete manier, en we beginnen met enkele concrete oefeningen die ons toelaten bewuster om te gaan met hoe we op dit moment werken, en wat we nog verder kunnen ontwikkelen.

Via een getuigenis over interne coaching en de complexiteit ervan, exploreren we het systemische aspect en de voor- en nadelen van interne coaching. We denken na op welke manier we op dit moment al dan niet beïnvloed worden door ‘het systeem’, en hoe we verder willen evolueren.

We eindigen deze module met een overzicht van alle praktische zaken gerelateerd aan de eerste en tweede jaargang van dit postgraduaat.

In deze module leren we:
- kennismaken met collega coaches
- de diversiteit van vraagstellingen exploreren en vertalen naar leerdoelstellingen voor de groep en de individuen
- de specificiteit van interne coaching erkennen en herkennen, en exploreren hoe we er ons zelf toe verhouden
- alle basiselementen voor een degelijk coaching traject beheersen en toepassen
- over alle praktische aspecten van dit postgraduaat


Module 2: Probleemgericht coachen - “Suggereren en (zacht) confronteren”

Probleemgericht coachen start met de specificatie van een probleemsituatie, of een situatie die de coachee wil oplossen, maar geen handvaten voor oplossingen vindt. De coach helpt het probleem te vatten, een nieuw kader te scheppen om het probleem te bekijken, stapsgewijs oplossingen te formuleren, en tot een plan van actie over te gaan. De coach speelt een actieve rol en draagt bij tot ideeën en begeleidt de coachee.

Probleemgericht coachen start met het uitgangspunt dat de coachee het probleem moet ‘kennen’ om te kunnen overgaan tot doelstellingen en plannen van acties. In deze aanpak wordt er veel aandacht gegeven aan de ‘waarom’ vragen.

Het probleemgerichte coachen heeft zijn basis in het cognitief-gedragsmatige en het psychodynamische. De coachee wordt geholpen om het verband te leggen tussen problematisch gedrag enerzijds en cognitieve processen anderzijds, omdat een deel van de oplossing eruit bestaat te begrijpen welke deze cognitieve processen zijn, en van daaruit stapsgewijs gedrag te veranderen.

De coachee wordt door de coach uitgedaagd om volgende stappen te definiëren die voor hem/haar realistisch zijn, en toch naar een gedefinieerd einddoel/ een geformuleerde geprefereerde situatie toe werken. Als coach maak je vooral gebruik van suggestieve en confronterende interventies, en tracht je samen met de coachee het probleem te begrijpen via deductie en inductie.

Doorheen de module maken we gebruik van een aantal technieken die de vraagstelling verfijnen, het inzicht in de drijfveren vergroten , en die ons leren hoe we kunnen helpen herkaderen.

Tijdens deze module verkennen we enkele verschillende benaderingen die enerzijds gebaseerd zijn op CGT (Cognitief Gedragsmatige Therapie) en anderzijds op het psychodynamische zoals de ‘concurrerende verplichtingen’.

In deze module leren we:
- de probleemgerichte benadering toepassen en inschatten wanneer deze aanpak te gebruiken
- enkele aanpakken kennen gebaseerd op CGT en het psychodynamische
- enkele specifieke technieken zoals - GROW – toepassen en bekijken hoe we deze kunnen integreren in onze praktijk


Module 3: Oplossingsgericht coachen -

Oplossingsgericht coachen is de kunst van het voeren van nuttige gesprekken waarin de hoop op verandering vergroot, de creativiteit en het gevoel van competentie toeneemt en volgende stappen duidelijk worden. We doen dit door de aandacht van de coachee te richten op wat gewenst wordt (i.p.v. het probleem), wat reeds werkt, de troeven en reeds geboekte vooruitgang en de mogelijkheden die zich aandienen.

In tegenstelling tot wat de naam “Oplossingsgericht” doet vermoeden, gaat het niet om het aanreiken van oplossingen. We gaan ervan uit dat de coachees zelf over de nodige veerkracht beschikken om hun problemen te boven te komen. Het is onze taak om de coachee daarmee in contact te brengen.

Oplossingsgericht werken betekent niet dat we probleemfobisch zouden zijn en de eventuele problemen onder de mat zouden schuiven. Onze coachees komen net naar ons omdat ze vast zitten. Het vergt veel aandacht, begrip en aansluiting om de coachee te helpen het probleem in een wens te vertalen.

Dit waarderende en toekomstgerichte model werd sinds de jaren ’80 ontwikkeld binnen de wereld van de psychotherapie (door Steve de Shazer en Insoo Kim Berg) en psychiatrie (Dr. Luc Isebaert). Zeer snel werd het wereldwijd toegepast binnen verschillende domeinen waarin mensen met gewenste en ongewenste verandering geconfronteerd werden, zoals management, coaching, bemiddeling, conflicttransformatie, …

In deze module leren we:
- ervaren wat een oplossingsgericht gesprek met je kan doen
- wat de 4 basisthema’s zijn van het oplossingsgerichte gesprek
- de voornaamste oplossingsgerichte technieken (veranderwens verkennen, mirakelvraag, schaalvraag, troeven identificeren en stappen verkennen)
- stilstaan bij de houding van niet-weten en niet-doen van de oplossingsgerichte coach


Module 4: Persoonsgericht coachen

Bij het persoonsgericht coachen baseren we ons op het werk van Carl Rogers, die de ‘person-centered’ aanpak ontwikkelde als een aanpak voor psychotherapie, en die vrij snel succesvol werd toegepast in andere domeinen waar menselijke interactie centraal staat.

De persoonsgerichte benadering baseert zich op voornamelijk twee uitgangspunten.
Het eerste uitgangspunt is dat elk individu de aangeboren neiging heeft om het eigen potentieel te gebruiken en tot vervulling te brengen.
Het tweede uitgangspunt is dat, indien men de juiste psychologische omgeving kan creëren, men veel kans heeft dat dit potentieel tot uiting komt.

Een ‘juiste psychologische omgeving’ is een omgeving waar een persoon zich begrepen voelt, vrij van bedreiging en hoge verwachtingen. Dit houdt in dat de coach zich begripvol kan opstellen (empathisch), accepterend (onvoorwaardelijke positieve beschouwing) en echt (congruent met de eigen gedachten, gevoelens).

In een coaching context persoonsgericht werken, betekent niet zozeer het toepassen van technieken, maar vooral het aanleren van een bepaalde ‘state of being’, een manier om aanwezig te zijn met de coachee, waardoor die zich begrepen voelt en niet gestuurd, veilig en toch uitgenodigd om verder te denken.

In deze module leren we:
- wat het betekent om een veilige omgeving te creëren
- onze empathisch luistervaardigheden aan te scherpen
- op een niet sturende wijze de coachee aan te moedigen in de exploratie van een aantal persoonlijke vragen
- de coachee te helpen om aandachtig te zijn voor wat er binnen hem of haar gebeurt in bepaalde situaties, en vanuit een leren benoemen van wat er op dat moment gebeurt, enkele stappen te zetten
- op een professionele manier open te zijn met de coachee over wat er met ons als coach gebeurt
- actief de relatie tussen coach en coachee te bevragen om zo de interacties met anderen beter te begrijpen




Module 5: Inzichtgericht coachen: “Exploreren en confronteren”

Inzichtgericht coachen is gebaseerd op de lange traditie van het psychodynamisch coachen.
Als coach maak je vooral gebruik van exploratieve en confronterende interventies, en tracht je samen met de coachee de vraagstelling van binnenuit te begrijpen. Je bevraagt en maakt begrijpbaar wat de coachee weglaat en niet uit zichzelf ziet en draagt begrip en een onafhankelijke blik bij aan het gesprek.

We bouwen verder op een aantal basisdynamieken tussen coach en coachee om inzicht te verwerven, en een aantal zaken werkbaar te maken. We leren ons zelf als instrument te gebruiken.

Doorheen de module Inzichtgericht coachen maken we gebruik van improvisatietechnieken en systemische interventies, en leren we als coach hoe we ons binnen de organisatie op een “agile” manier kunnen bewegen.

Inzichtgericht coachen is breed toepasbaar in situaties waarin coach en coachee samen naar de dagelijkse praktijk van de coachee kijken. Tijdens deze module verkennen we drie benaderingen: de analytische methode, de organisatiecoachmethode en de laddermethode. Aan de hand van individuele cases en interactieve opdrachten gaan we na welke van deze benaderingen in welke situatie best toepasbaar is.

In deze module leren we:
- op welke manier en wanneer we inzichtgericht kunnen toepassen
- de interactie tussen coach en coachee beter begrijpen en interpreteren
- wanneer we welke inzichten kunnen teruggeven aan de coachee
- enkele technieken toepassen en leren wanneer we wat best kunnen gebruiken


Afronding Leertraject:

Voor de afronding van het leertraject van het eerste jaar stelt elke deelnemer de eigen ontwikkelportfolio voor, met de klemtoon op de ontwikkeling van de eigen praktijk.

Voor elke Module:

In elke module wordt verder gebouwd op de theorie en de aanpak die in de voorgaande modules werd behandeld. Voor alle modules gaan we ook interactief te werk, we gaan aan de slag met concrete vragen uit reële situaties, waarbij uitwisseling en actieve deelname centraal staan.
Daarnaast nemen we steeds tijd voor individuele reflectie en reflectie in groep, om stil te staan bij wat hetgeen behandeld wordt betekent voor ons als coach en voor de coachee. Bovendien brengen we in alle modules het systemische organisatieperspectief binnen: wat betekent dit specifiek voor interne coaches?

Het materiaal van alle modules wordt ter beschikking gesteld via het digitale leerplatform, en voor enkele zaken worden tijdens de modules hand-outs voorzien.

Tijdens elke module maken we tijd voor supervisie, we gaan in kleine groepen dieper in op specifieke vragen op dat moment, en we exploreren de vraag en mogelijke oplossingen als groep.

Tussen de modules in wordt gevraagd een reflectiepaper te schrijven rond een theoretisch concept uit de voorgaande module, en wordt gevraagd dit te bespreken met een leerpartner.

Als eindwerk voor het eerste jaar wordt een schrijfopdracht gegeven die geëvalueerd wordt op het einde van de jaargang.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De Haan, E., & Burger, Y. (2013). Coachen met collega's. Assen: Koninklijke van Gorcum.

De Haan, E. (2007). Relationele coaching. Assen: Koninklijke van Gorcum.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing8,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Practicum en/of oefeningen15,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Vormen van groepsleren15,00 uren
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off35,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on35,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off35,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on35,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht30,00