Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Postgraduaat Open Jeugdwerk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Clauw Jo
Andere co-titularis(sen): Verheyen Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren
Korte omschrijving
De titel van dit opleidingsonderdeel refereert naar een benadering van de jongere als ‘totaalconcept’: de jongere is niet enkel onderwerp van het jeugdwerk in de vrije tijd, maar ook in alle andere facetten van zijn leven. Dit kan gaan over onderwijs, werk, psychosociaal welzijn,… kortom alles waar een jongere mee te maken heeft tijdens het jong zijn.
We vertrekken vanuit de jongeren en hun leefwereld om organisaties op te baseren. Je leert omgaan met diverse (hulp)vragen van jongeren, via krachtgerichte interventies. Je maakt contextanalyses en gebruikt hiertoe de sociale kaart.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De jeugdwerker handelt doelgericht en managt de organisatie als partner in het levensproject van een superdiverse groep jongeren.
De student herkent de belangrijkste actoren m.b.t. hulpverlening, vrije tijd, arbeid en onderwijs die van betekenis zijn in het ondersteuenen van jongeren. |
De student kan relevante actoren rond de eigen organisatie herkennen, detecteren en inschakelen m.b.t. het ondersteunen van jongeren. |
De student kan verschillende methoden en technieken om hulpvragen van jongeren te detecteren gericht toepassen in de eigen praktijk. |
De student kan verschillende methoden en technieken van leefwereldverkenning gericht toepassen in de eigen praktijk. |
De student kan vragen en noden van jongeren gericht koppelen aan relevante actoren om antwoord te bieden op die noden. |
De student kent verschillende methoden en technieken om hulpvragen van jongeren te detecteren. |
De student kent verschillende methoden en technieken van leefwereldverkenning bij jongeren. |
Leerinhoud
We vertrekken vanuit de jongeren en hun leefwereld om organisaties op te baseren. Je leert omgaan met diverse (hulp)vragen van jongeren, via krachtgerichte interventies. Je maakt contextanalyses en gebruikt hiertoe de sociale kaart.
Inhouden:
• De jongere als vertrekpunt om organisaties op te baseren
• Omgaan met diverse (hulp)vragen van jongeren
• Empowermentparadigma
• Krachtgericht interveniëren
• Sociale ecosystemen
• Contextanalyses
• Sociale Kaart
Studiematerialen (lijst)
Studiewijzer 'Jeugdwerk als partner in het levensproject van jongeren'.Verplicht - Auteur: J. Clauw K. Van Roose
Studiematerialen (tekst): Verplicht
De voorziene studiewijzer is verplicht lesmateriaal voor de hoor- en werkcolleges, praktijkbezoeken en het groepsleren. In de digitale leeromgeving wordt bijkomend aanbevolen lesmateriaal geplaatst door de docent.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie) | 100,00 | Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer. |