Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Vaardigheden en handvatten25261/1745/1920/1/38
Studiegids

Vaardigheden en handvatten

25261/1745/1920/1/38
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Postgraduaat Werken met de context, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Stinkens Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of gedelibereerd voor Theoretische modellen en uitgangspunten 1 OF simultaan te volgen met Theoretische modellen en uitgangspunten 1) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Leertherapie 1 OF simultaan te volgen met Leertherapie 1) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Theoretische modellen 1 OF simultaan te volgen met Theoretische modellen 1) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Supervisie 1 OF simultaan te volgen met Supervisie 1).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 30,00 uren

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel brengen we vier thema's samen: de contextuele praktijk, motivationele gespreksvoering, nieuw samengestelde gezinnen en eigen kracht conferentie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De student kan op een krachtgerichte en procesmatige wijze een antwoord geven op de ondersteuningsvragen van cliënten en hun context, .
De student kan de transfer maken tussen theorie en de praktijk in de context van de cliënt/cliëntsysteem.
De student kan werken met en vanuit diversiteit.
De student kan veranderingsprocessen op een planmatige en innovatieve wijze begeleiden.
De student kan binnen gezinsbegeleiding en/of mobiele begeleiding het ondersteuningsproces hanteren met het (ortho)(ped)agogische als ingang.
De student kan de gepaste gesprekstechnieken hanteren.
De student heeft kennis van de plaats van een handicap in het gezin.
De student kan in de literatuur op zoek gaan naar geformuleerde oplossingen om een gelijkaardige situatie aan te pakken.

Leerinhoud

Inhouden:

  1. De contextuele praktijk: integratie
  2. Motivationele gespreksvoering
  3. Nieuw samengestelde gezinnen
  4. Eigen kracht conferentie ( netwerken)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

1.Hand- outs
2.Wetenschappelijke artikels

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Reflectieopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Afstudeeropdracht100,00