Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Analyse hoofdvak schakelprogramma6717/1746/1920/1/35
Studiegids

Analyse hoofdvak schakelprogramma

6717/1746/1920/1/35
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Schakelprogramma muziek - compositie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Henderickx Willem
Andere co-titularis(sen): Agsteribbe Frank, Prengels Steven, Stryckers Piet
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Groepslessen

Begincompetenties (tekst)

In het bezit zijn van een diploma 'professionele bachelor muziek' (of gelijkgeschakeld).

Eindcompetenties (tekst)

Zie competentie matrix.
Zelfstandige analysecompetentie ontwikkelen
Kennis van verschillende analysesystemen

OLR-Leerdoelen (lijst)

De student kan gehooranalyses maken zonder partituur en kan verschillende analysesystemen gebruiken en toepassen
De student kan zelfstandig een partituur lezen, begrijpen en kritisch analyseren en er een zelfstandige visie rond ontwikkelen
De student ken zijn visie op een werk op een adequate manier formuleren zowel mondeling als schriftelijk
De student koppelt de analytische vaardigheden aan de vakinhoud en vaardigheden binnen het vak Research en omgekeerd
De student past de verworven vaardigheden en kennis toe in zijn dagelijkse muziekpraktijk en studie
De student past de verworven vaardigheden en kennis uit het vak Analyse toe om probleemoplossend en planmatig te kunnen studeren
De student verwerft kennis van en inzicht in meer complexe vormen en structuren a.d.h.v. uitgebreide voorbeelden en is in staat om die kennis toe te passen op de primaire en secundaire parameters
De student werkt specifieke tekorten en lacunes weg a.d.h.v. zelfstudie

Leerinhoud

Lees het vademecum!
• Analyse van complexere werken met uitbreiding naar Laat-Romantiek, Impressionisme en 20ste eeuw, met nadruk op harmonische evolutie.
• Alle bezettingen, met steeds aandacht voor literatuur van het eigen instrument (speciaal voor de studenten Instrument/ Zang)
• Bespreking van interessante publicaties, vb. DE LA MOTTE, D., Harmonielehre en SCHOENBERG, A., Structural functions of harmony

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- SENDEN, Yves, Geheugensteuntje voor hen die in de cursus Analyse tot een Synthese willen komen, meest recente versie.
- Schrijfwijzer

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

HANDLEIDING: SENDEN, Yves, Geheugensteuntje voor hen die in de cursus Analyse tot een Synthese willen komen, zevende versie, Antwerpen, 2003
DE LA MOTTE, D., Harmonielehre
SCHOENBERG, A., Structural functions of harmony

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges60,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets artistiek80,00
AcademiejaarVaardigheidstoets artistiek permanent (Permanente evaluatie)20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets artistiek100,00

Toetsing (tekst)

Examenopdracht
• Schriftelijke opdracht: uitvoerige analyse van een vooraf in overleg bepaald keuzewerk uit het eigen repertorium
• Klassikale voorstelling van het eindwerk
• Mondelinge bevraging met doelgerichte vragen over het keuzewerk van de student

Evaluatievorm:
De beoordeling gebeurt aan de hand van een aandeel permanente evaluatie (20% van de punten) en een casustoets op het einde van het academiejaar (80% van de punten)

Evaluatienorm:
De student dient 50% van de punten te behalen of een quotering van min. 10/20 op het totale opleidingsonderdeel. De student kan aantonen dat hij/zijde vereiste basisinzichten verworven heeft en die zelfstandig kan verwerken. De studenten geeft blijk van een duidelijke muziektheoretische kennis.

Permanente Evaluatie
Wordt gequoteerd aan de hand van de opdrachten, aanwezigheid, inzet en evolutie van de student tijdens de cursus.

Casustoets
Cfr. supra bij Examenopdracht.

Jury:
Beoordeling door een beperkte interne examenjury