Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Praktijkstudie25803/1728/1920/1/58
Studiegids

Praktijkstudie

25803/1728/1920/1/58
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding drama
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding dans als Praktijkstudie
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Praktijkstudie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Dierckx Ellen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 60,00 uren

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel gaat de student op zoek naar het eigen competentieprofiel in relatie tot het kunstenaarschap.

Doel:
Kijk op het werkveld van de toekomstige teaching artist verbreden.
De visie op het kunstenaarschap in relatie tot de maatschappij ontdekken en versterken en zo de vaardigheden van de teaching artist versterken/verbreden/verdiepen.

Inhoud
10 activiteiten (+- 3u per activiteit = 30 u)
8 verslagen: 1 A4 verslagen per activiteit

Bijvoorbeeld:
- Canon cultuurdag
- Pedagogische studiedagen (de Spreekkamer of OVSG) (6 uur)
- Voorstellingen in huis bijwonen, 1 dans, 1 drama, 1 muziek (in de Singel is KCA) (3 x 3 uur)
- Voorstelling gaan kijken waarvan een didactisch map bestaat (3 uur)
- Gaan kijken naar één van Educatieve Masterproeven van een medestudent (3 uur)
- Symposium (halve dag) (3 uur)

TOTAAL 30 uur

Per activiteit één reflectieverslag opmaken van 1 A4.
Binnenleveren de verslagen via Digitap ten laatste op 1 juni van dat academiejaar

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De student krijgt bij aanvang van het academiejaar een lijst van te volgen activiteiten.
Deze kunnen omvatten:

studiedagen
voorstellingen
extra muros cursussen`
symposia

Het totaal bedraagt 10 activteiten verspreid over het academiejaar.

Van elke activiteit wordt een reflectieverslag gemaakt van minimaal 1/2 A4 blad en maximaal 1 A4 blad.
Deze worden gebundeld en aan het einde van het academiejaar ingediendbij de titularis.
Uitereste datum 1 juni van dat academiejaar.

Eindcompetenties (tekst)

FG3 3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen. In DEEL 1 bestudeert de student de theorie van de fonetica (lichaamsfuncties bij het spreken/ uitspraakleer/ assimilatie/ steminzet/ fonetisch schrift). In DEEL 2 ontwikkelt de student een visie op de vakken 'Voordracht' en 'Welsprekendheid' in het DKO en het KSO d.m.v. lezingen door en gesprekken met gastlectoren. In DEEL 3 verbreedt de student zijn kennis m.b.t. de praktijk van het ensceneren.
FG3 3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden. DEEL 1: de student kan zijn theoretische kennis van de fonetica toepassen in oefeningen. DEEL 2: de student reflecteert over de betekenis en inhoud van de vakken 'Voordracht' en 'Welsprekendheid'. DEEL 3: de student reflecteert over de praktijk van het ensceneren a.d.h.v. scenografisch concept.
FG3 3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen. De student neemt zijn vakinhoudelijke verantwoordelijkheid op.

FG5 5.1 De leerkracht kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. De student past zijn verworven kennis toe in de vakdidactieken en praktijkonderdelen van de opleiding.

FG8 8.4 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven en van stage- of tewerkstellingsplaatsen. De student communiceert met (gast)lectoren en peers over visie, vakinhoud en verantwoordelijkheid.

FG9 9.1 De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's. De student communiceert met (gast)lectoren en peers over visie, vakinhoud en verantwoordelijkheid.
FG9 9.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving. De student communiceert met (gast)lectoren en peers over visie, vakinhoud en verantwoordelijkheid.

FG11 11.2 Relationele gerichtheid De student communiceert met (gast)lectoren en peers over visie, vakinhoud en verantwoordelijkheid.
FG11 11.3 Kritische ingesteldheid De student toetst de verworven kennis en input aan eigen inzichten.
FG11 11.4 Leergierigheid De student staat open voor nieuwe kennis en inzichten.
FG11 11.11 Artisticiteit De student breidt zijn vakmanschap uit en ontwikkelt een artistieke visie op het ensceneren en op de vakken 'Voordracht' en 'Welsprekendheid' in het DKO en het KSO.

Leerdoelen

Zie 'Eindcompetenties (tekst)': de leerdoelen werden onmiddellijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00

Toetsing (tekst)

8 verslagen van maximaal 1 A4 per verslag, gebundeld en ingediend in Digitap ten laatste 1 juni.

Evaluatiecriteria:

VORMGEVING
- Is het verslag van de activiteiten volledig?
- Is de vormgeving verzorgd (tekst, schema's, tekeningen, foto's, afbeeldingen, geluidsopnames, videomateriaal)?
- Is er een heldere structuur?
- Is het taalgebruik verzorgd?
- Is de spelling correct?

INHOUD
- Kwam de student tot inzichten?
- Keek de student op een kristisch manier?
- Kan de student de eigen mening helder fomuleren?