Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Vakdidactiek combo/ensemble28034/1726/1920/1/72
Studiegids

Vakdidactiek combo/ensemble

28034/1726/1920/1/72
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek
In andere opleidingen:
  • Master in de muziek als Vakdidactiek combo/ensemble
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vinken Jan-Kris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Groepslessen.

Begincompetenties (tekst)

  • Beantwoorden aan de toelatingsvoorwaarden voor de Specifieke Lerarenopleiding Muziek.
  • Competenties m.b.t. de observeren verworven hebben binnen het opleidingsonderdeel Didactiek van het artistiek leren.

Eindcompetenties (tekst)

FG1 1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen.
De student kan uit een klasobservatie de individuele en gezamenlijke sterktes en werkpunten van een groep inschatten.
FG1 1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.
De student kan uit het bestaande repertoire geschikt materiaal kiezen aangepast aan de leerlingengroep.

FG2 2.1 De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school.
De student heeft aandacht voor de sociale interactie binnen de klasgroep en speelt hier op in.

FG3 3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.
De student kent de leerplannen en de muzikale- en samenspelparameters en kan deze hanteren.
FG3 3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.
De student kent de bredere structuur DKO en kan de vakken groepsmusiceren hierin inhoudelijk en strctureel plaatsen.

FG4 4.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leerkracht en de leerlingen.
De student kan een realistische timing opstellen en deze handhaven.

FG5 5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.
De student kan eigen sterktes en zwaktes benoemen en hier passend mee omgaan.

FG11 11.2 Relationele gerichtheid
De student verwerft de nodige sociale vaardigheden om als leraar te functioneren in de klas / opleiding / school
FG11 11.3 Kritische ingesteldheid
De student verwerft een kritische ingesteldheid en kan refelecteren over het eigen functioneren.
FG11 11.4 Leergierigheid
De student is gericht op de actualisering van kennis en vaardigheden door levenslang leren.

Leerdoelen

Zie 'Eindcompetenties (tekst)': de leerdoelen werden onmiddellijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Leerinhoud

Vakdidactiek Combo / ensemble behandelt de specifieke competenties om leerlingen samen te laten musiceren in de breedste zin van het woord.

Aangezien dit terrein een breed spectrum van mogelijkheden inhoudt, zijn de doelstellingen zeer divers. Het is als docent in het huidige en toekomstige werkveld belangrijk om verschillende uitdagingen aan te kunnen gaan. Dit zowel binnen een zelfde discipline, maar ook interdisciplinair. Daarom zal er tijdens de eerste lessen in kaart worden gebracht welke kennis en vaardigheden reeds aanwezig zijn. Op basis van de verzamelde info kunnen reeds ontwikkelde competenties versterkt worden, en kan er van hieruit gewerkt worden aan de competenties en vaardigheden die nog niet (zo sterk) ontwikkeld zijn.

Verder wordt er in de lessen ook ingegaan op uiteenlopende werkvormen, didactische analyse van partituren, specifieke problemen en taken, doelgroepen, groepssamenstellingen, etc. Er wordt een (hedendaagse) repertoirelijst samengesteld en (eventueel onder begeleiding) digitaal uitgewerkt (Finale, Sibelius).

We trachten steeds zo “hands on” mogelijk te werken. Theoretische kennis wordt op korte termijn omgezet in de praktijk in de vorm van micro-teaching, oefenlessen, interdisciplinaire lessen over en tussen de afdelingen... Deze manier van werken zorgt er voor dat je als student op korte termijn met succes aan de slag kan in het dagdagelijkse werkveld (stage, LIO, …). De ervaringen die hier worden opgedaan nemen we uiteraard mee in het verdere verloop van de cursus.

Kortom : op basis van theoretische input, (je eigen) ervaringen en (zelf)reflectie staan we stil bij de diverse aspecten die “samenspelen” met zich meebrengt. Op die manier trachten we een referentiekader te creëren waarop je als student kan terugvallen, zowel tijdens als na je opleiding.

Er wordt van elke student dan ook een dynamische, creatieve en artistiek gedreven input verwacht!



Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets60,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off40,00

Toetsing (tekst)

Evaluatiecriteria:

De student is geslaagd als de doelstellingen behaald zijn. De graad wordt bepaald door de mate waarin de doelstellingen zijn behaald. Grote en grootste onderscheiding worden enkel bekomen indien van een zeer grote persoonlijke inbreng sprake is.


Er is een minimum van 2/3 aanwezigheid vereist.

Bij minder dan 2/3 aanwezigheid in de lessen krijgt de student 0/20 voor de toetsvorm permanente evaluatie. Voor de toetsvorm permanente evaluatie is geen tweede examenkans mogelijk. Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.


Voorwaarden gewettigde afwezigheid:
- Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
- Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd of de coördinator.