AP Studium Generale24731/1683/1920/1/09
Studiegids

AP Studium Generale

24731/1683/1920/1/09
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
  • Bachelor in de ergotherapie
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket reeks 2: integratie
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement
    Keuzepakket:
    • keuzepakket 2AF
  • Bachelor in het communicatiemanagement
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 2+3CC
    • Keuzepakket 2+3PRV
    • Keuzepakket 2CC
    • Keuzepakket 2PRV
    • Keuzepakket CC - 360°-/andere bach
    • Keuzepakket PRV - 360°/ andere bach
  • Bachelor in het drama
  • Bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • 3de bachelor maatschappelijk werk
    • 3de bachelor personeelswerk
    • 3de bachelor sociaal-cultureel werk
    • vervolgtraject MW, PW en SCW
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzepakket:
    • Elective courses
  • International programme Education and Social Work in a Metropolitan Context
    Keuzepakket:
    • ESMC 1
  • International programmes Royal Conservatoire
  • Schakelprogramma dans
  • Vrije opleiding Hogeschool, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Stuer Liese
Andere co-titularis(sen): Cornil Koen, De Bie Marijke, De Knop Guy, Lambrichts Alex, Marrin Geert, Postma Yvonne, Roymans Dominique, Simonyi Sonja, Tirions Michel, Ubben Eric, Van Roosbroeck Marnix
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (Academiejaar) of 15.10.2019 (1ste semester) of 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 90,00 uren

Korte omschrijving

https://www.ap.be/studium-generale

Ieder academiejaar organiseert de AP hogeschool een lezingenreeks van een 10-tal lezingen, Engelstalig en Nederlandstalig.

De student die dit opleidingsonderdeel kiest, volgt minimaal 4 lezingen, te kiezen in het 1ste, 2de semester of als jaaropleidingsonderdeel.

De lezingenreeks biedt een bij de studie aangehecht, actueel documenterend informatiepakket aan. 
Dit gebeurt in de vorm van boeiende avondlezingen door experts die ook voor het ‘gewone’ publiek toegankelijk zijn. De reeks is dus zowel gericht naar studenten, personeelsleden als externen.

Vanuit een probleemstelling binnen onze hedendaagse samenleving zullen verbanden tussen de studiegebieden worden gesmeed die in het gewone studiepakket afwezig blijven. Het jaarthema wordt vanuit verschillende invalshoeken belicht. Hierbij staan problematisering en kritische analyse voorop. De lezingenreeks stimuleert de participanten tot reflectie over actuele vragen waarmee alle vakgebieden geconfronteerd worden. De lezingen zijn derhalve gericht op interdisciplinariteit en maatschappelijke relevantie.


Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De opzet van het studium is dat studenten vanuit verschillende opleidingen kunnen instappen. Van de studenten wordt verwacht dat ze:
- een algemeen maatschappelijk en cultureel referentiekader hebben;
- voldoende notie hebben ten aanzien van hun eigen studiegebied;
- in staat zijn om in correct Nederlands/Engels te formuleren.

Eindcompetenties (lijst)

Je anayseert de verschillende lezingen om tot een kritische reflectie te komen over het centrale thema.
Je hanteert een correcte schriftelijke communicatie.
Je bespreekt kritisch de standpunten en argumenten en maakt daarbij aantoonbaar gebruik van relevante bronnen uit de sociaal werk literatuur.
Je kan een schriftelijke redenering opbouwen.

Leerdoelen

De student:
1. detecteert en analyseert een maatschappelijke vraagstelling;
2. vindt en verwerkt wetenschappelijk en/of artistiek relevante literatuur;
3. kan zich verhouden tot maatschappelijke thema’s;
4. citeert en verwijst bibliografisch correct;
5. schrijft duidelijk gestructureerd, helder en objectief aan de hand van een afgebakende onderzoeksvraag.

Studiematerialen (lijst)

www.ap-arts.be/evenementenVerplicht

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Het studium beschikt over een eigen website en een cursus in Blackboard.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
  • Opmerking: De lezingenreeks beoogt een bij de studie aangehecht, actueel documenterend informatiepakket aan te bieden in de vorm van avondlezingen door experts die ook voor een breder publiek toegankelijk zijn. De reeks is dus zowel gericht naar studenten, personeelsleden als externen.
    Vanuit een probleemstelling binnen onze hedendaagse samenleving zullen verbanden tussen de studiegebieden worden gesmeed. Hierbij staan problematisering en kritische analyse voorop. De lezingenreeks wil participanten stimuleren tot reflectie over actuele vragen waarmee alle vakgebieden geconfronteerd worden. De lezingen zijn derhalve gericht op interdisciplinariteit en maatschappelijke relevantie.
Werktijd buiten de contacturen80,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00De opdracht bestaat uit het schrijven van een paper van ongeveer 4000 woorden. De student geeft hier een gefundeerde reflectie over minimaal vier lezingen van zijn/haar keuze. De reflectie gaat uit van de lezingen en de discussie achteraf en geeft de positie van de student weer, onderbouwd met relevante bronnen uit diverse media. Het gaat om een persoonlijke, originele tekst waarin referenties worden gehanteerd volgens het vereiste protocol. Fraude en plagiaat worden bestraft met een nul.

Correcte verwerking van de lezingen en persoonlijke inbreng moeten in evenwicht zijn met elkaar. Met andere woorden: een paper die in hoofdzaak uit een samenvatting bestaat en nauwelijks eigen kritisch commentaar bevat, voldoet niet aan de basisvereiste. Daarnaast moet de kritische argumentatie beredeneerd en doordacht zijn.

Beoordelingscriteria voor bachelorstudenten:

1. heldere structuur en logische opbouw van de paper

2. correct taalgebruik

3. adequate verwerking van de informatie uit de desbetreffende lezingen

4. juiste keuze en kritische verwerking van relevante bijkomende literatuur

5. logische verbanden tussen de meningen en tekstonderdelen

6. open en consistente weergave van de eigen mening

7. correcte literatuurverwijzingen 8. nette algemene afwerking

Beoordelingsproces: De papers worden finaal beoordeeld door een jury bestaande uit twee leden van verschillende departementen, waaronder het departement van de betrokken student.

Indienen van de reflectieopdracht
De paper wordt ingediend via Digitap, voor het 1ste semester op de 1ste examen dag van het semester. Voor het 2de semester op de 1ste examen dag.

Contacteer de betrokken docent/ titularis bij vragen of feedback. Deze zijn terug te vinden op Digitap.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht100,00De opdracht bestaat uit het schrijven van een paper van ongeveer 4000 woorden. De student geeft hier een gefundeerde reflectie over minimaal vier lezingen van zijn/haar keuze. De reflectie gaat uit van de lezingen en de discussie achteraf en geeft de positie van de student weer, onderbouwd met relevante bronnen uit diverse media. Het gaat om een persoonlijke, originele tekst waarin referenties worden gehanteerd volgens het vereiste protocol. Fraude en plagiaat worden bestraft met een nul.

Correcte verwerking van de lezingen en persoonlijke inbreng moeten in evenwicht zijn met elkaar. Met andere woorden: een paper die in hoofdzaak uit een samenvatting bestaat en nauwelijks eigen kritisch commentaar bevat, voldoet niet aan de basisvereiste. Daarnaast moet de kritische argumentatie beredeneerd en doordacht zijn.

Beoordelingscriteria voor bachelorstudenten:

1. heldere structuur en logische opbouw van de paper

2. correct taalgebruik

3. adequate verwerking van de informatie uit de desbetreffende lezingen

4. juiste keuze en kritische verwerking van relevante bijkomende literatuur

5. logische verbanden tussen de meningen en tekstonderdelen

6. open en consistente weergave van de eigen mening

7. correcte literatuurverwijzingen 8. nette algemene afwerking

Beoordelingsproces: De papers worden finaal beoordeeld door een jury bestaande uit twee leden van verschillende departementen, waaronder het departement van de betrokken student.

Indienen van de reflectieopdracht
De paper wordt ingediend via Digitap, voor het 1ste semester op de 1ste examen dag van het semester. Voor het 2de semester op de 1ste examen dag.

Contacteer de betrokken docent/ titularis bij vragen of feedback. Deze zijn terug te vinden op Digitap.