Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Hedendaagse kunst: postmodernismen12341/1717/1920/1/73
Studiegids

Hedendaagse kunst: postmodernismen

12341/1717/1920/1/73
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzepakket:
    • Elective courses
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Daems Aurelie
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 88,00 uren

Korte omschrijving

De cursus zoomt in op de ontwikkelingen in de beeldende kunst van de jaren '70, '80 en '90 van de 20ste eeuw. Postminimale en postmoderne stromingen as conceptuele kunst, art povera, land art, performance, body art, videokunst, installatiekunst, neo-expressionisme en diverse vormen van activisme passeren de revue. Bedoeling is een kunsthistorisch en -theoretisch referentiekader voor de actuele situatie te ontwikkelen. De aandacht gaat naar de context van deze storingen en naar een keuze van internationale kunstenaars.

Voor dit vak wordt van de studenten verwacht dat ze de artistieke actualiteit op de voet volgen en relevante tentoonstellingen in musea, galeries en artistieke kunstencentra bezoeken. Het is aangewezen om zelf extra informatie te verzamelen rond de besproken kunstenaars en sleutelwerken, zowel via bestaande wetenschappelijke literatuur als betrouwbare on-line bronnen.

Tijdens de lessen wordt interactie en dialoog sterk gestimuleerd. Regelmatige aanwezigheid en betrokkenheid tijdens de lessen is dus aangewezen.

Begincompetenties (tekst)

De student beschikt over een grondig inzicht in de artistieke ontwikkelingen tot ca. 1968 (zie Hedendaagse kunst: neo-avant-gardes).

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA3 - Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.
De student kan diverse vormen van informatie over de kunstactualiteit zelfstandig verwerken tot een actueel referentiekader.
De student kan het oeuvre van een zelfgekozen beeldend kunstenaar uit deze periode situeren en op een persoonlijke wijze duiden.
De student kan zijn kunsthistorische kennis aanwenden als referentiekader.
De student kent en heeft inzicht in de westerse kunstontwikkelingen van de jaren zeventig, tachtig en negentig van de 20ste eeuw.

Leerinhoud

Structuur van de inhoud (o.v.):

De jaren '70 - '80: Post-minimalisme en opkomst postmodernisme:

  1. Inleiding en afspraken: post-minimalisme en postmodernisme
  2. Maatschappelijke contextualisering
  3. Conceptuele Kunst
  4. Antiform en Arte Povera
  5. Land Art
  6. Performance en Body Art

De jaren '80 - '90 (1979-1989): de doorbraak van het postmodernisme

  1. Videokunst en Installatiekunst
  2. Neo-expressionimse, transavantgarde en Hyperreaisme
  3. Kunst en Activisme, Postkolonialisme en Global Art
  4. Objectkunst en The Picture Generation
  5. Relevante tentoonstellingen en protagonisten
  6. Relevante film of relevante excursie

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

  • Een zeer geschikte leidraad is Ad De Visser, De Tweede Helft. Beeldende kunst na 1945 (SUN, Nijmegen, verschillende edities.
  • Engelstalige handboeken: Michael Archer, Art since 1960 (World of Art, Thames and Hudson, London, 1997); Brandon Taylor, The art of today (The Everyman Art Library, London, 1995); David Hopkins, After Modern Art 1945-2000 (Oxford History of Art, 2000); Valerio Terraroli, The Art of the 20th Century: 1969-1999, Neo-avant-gardes, Postmodern and Global Art (SKIRA).
  • De lectuur van het tweewekelijkse kunstmagazine (H)art en van het tweemaandelijkse kunstmagazine De Witte Raaf wordt ten stelligste aanbevolen.
  • (Beeld)documenten vind je via google images en op www.ubuweb.com.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Schriftelijk examen, gebaseerd op:

  1. Beeldherkenning (situering kunstenaar en kunstwerk met titel en datum) en bespreking van het beeld.
  2. Open vraag die betrekking heeft op besproken stromingen, geplaatst binnen een bredere context.
  3. Vergelijkingsvraag.