Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Studentenparticipatie27172/1717/1920/1/24
Studiegids

Studentenparticipatie

27172/1717/1920/1/24
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzepakket:
    • Elective courses
In andere opleidingen:
  • Master in de beeldende kunsten als Studentenparticipatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Devos Mariella
Andere co-titularis(sen): Wolfaert Indra
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA6 - Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren.
De student kan doelgericht communiceren en informatie helder doorgeven, zowel op schriftelijke als mondelinge wijze.
BA7 - Het eigen artistieke project kunnen organiseren in samenspraak met anderen. 
De student kan een groep studenten vertegenwoordigen, door in overleg een gedeeld standpunt in te nemen en dit standpunt op een professionele manier naar voor te brengen in een bestuurs en/of overlegorgaan.
De student kan actief samenwerken, o.a. in de departementale studentenraad (afspraken nakomen, niet enkel eigen mening verkondigen, teamgeest bevorderend).
De student kan meewerken aan besluitvorming, door toekomstgerichte voorstellen te formuleren en te zoeken naar constructieve oplossingen.
De student heeft door mee te werken aan de organisatie van een evenement geleerd te plannen en te organiseren.
De student kan de rol van coördinator op zich nemen (bijv. een groep studenten leiden bij het innemen van standpunten of het organiseren van activiteiten).

Leerinhoud

Het doel van dit opleidingsonderdeel bestaat eruit dat de student initiatief neemt om bepaalde taken op te nemen in de organisatie van studentgebonden aangelegenheden.
Er worden introductielessen over de structuur van de school en de verschillende bestuurs- en overlegorganen gegeven bij de aanvang van het academiejaar.
1. Elke maand komt de groep op donderdagmiddag van 13u tot 14u samen onder begeleiding van de docent. Dit overleg is verplicht. Indien je twee keer ongewettigd afwezig bent geweest, krijg je een extra opdracht. Wanneer je drie keer afwezig bent geweest, kan je niet slagen voor dit opleidingsonderdeel.
2. De student gaat een actieve rol innemen in de vertegenwoordiging van (de belangen van) medestudenten en bijdragen aan (het verbeteren van) de organisatie van de school (de Academie).
3. De student werkt één project uit (zelfstandig of in groep) dat relevant is voor iedereen of voor een deel van de studentengroep. Bijvoorbeeld bij de organisatie van de jaarlijkse Starterstentoonstelling, de opvang en begeleiding van Erasmus-studenten, het Bal Masqué, Sid-in beurzen, vieringen, andere tentoonstellingen...
4. De student neemt een actieve rol in de studentenraad van de Academie en informeert medestudenten uit de afstudeerrichting/opleiding.
5. De student organiseert samen met heel de groep de Get Together en toont daarbij engagement en initiatief waarbij hij/zij de taken correct uitvoert. De student is aanwezig op de Get Together.
6. De student toont aan de groep/team dat hij/zij geëngageerd is.
7. De student maakt een reflectieverslag over zijn/haar handelen en rol binnen het team en/of organisatie. Het verslag wordt verduidelijkt met beeldmateriaal.



The main goal of this course is that the student takes initiative in the organisation of student related matters.
At the beginning of the academic year some introduction classes will be given to explain the school’s structure and its different governing and consultative bodies.

1. There will be a monthly groupsession on Thursdays from 13h untill 14h with the other students and the supervisor of the course. Participating in these sessions or meetings is obligatory. If you are absent on more than two occasions, you will receive an extra assignment. If you are absent on three or more occasions you won’t be able to pass this course.
2. The student has to be active in the representation of fellow students ( or their interests ) and make a contribution or improvement to the organisation of the school (the Academy).
3. The student will finalise one project (individual or in group) which is relevant to fellow students. For example the organization of the annual starters’ exhibition, the “masked ball”, projects, Sid-in fairs, celebrations and other events; or organise a new initiatives him or herself.
4. The student is expected to have an active role in the student council at the Academy and to inform his or her fellow students of the developments.
5. The students of the studentparticipationclass will organize the Get Together event. They will have to show initiative and motivation during the project and be responsible for a part of the organisation theiroff.
6. The student will show that he/she is engaged and motivated.
7. The student will reflect on his/her role and actions within the team,the realisation and organization of projects.

The meetings will take place from 13h until 14h:

- Thursday 26th of September

- Thursday 17th of October

- Thursday 7th of November

- Thursday 5th of December

- Thursday 6th of February

- Thursday 5th of March

- Thursday 26th of March

- Thursday 23th of April

- Thursday 7th of May

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren20,00 uren
  • Omschrijving: Tijdens het academiejaar komen we elke maand samen en bespreken we de procedures, mogelijkheden en stand van zaken van de projecten.
  • Duur: Academiejaar
Werkplekleren en/of stage70,00 uren
  • Omschrijving: Het uitwerken en ondersteunen van de projecten.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)70,00Actieve bijdrage en uitvoeren van projecten
Active role and organisation of projects
AcademiejaarReflectieopdracht30,00

Toetsing (tekst)

De student wordt tussentijds opgevolgd. De student zal een schriftelijke weerslag geven van zijn project en een reflectieverslag schrijven. Het overleg is verplicht. Indien je twee keer afwezig bent geweest, krijg je een extra opdracht. Wanneer je drie keer afwezig bent geweest, kan je niet slagen voor dit opleidingsonderdeel.

There will be a permanent evaluation during the meetings. The student will make a written report of his project and his own role within the project. Participation during the sessions/meeting is obligatory. When the student is absent for more than two times, he/she will receive an extra assignment. When the student is absent for three times, he/she won't be able to pass this course.