Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
campus Mutsaardstraat
Mutsaardstraat 31 - 2000 Antwerpen
T +32 3 213 71 00 - F +32 3 213 71 19
academie@ap.be
Introductie tot filmgeschiedenis31196/1717/1920/1/70
Studiegids

Introductie tot filmgeschiedenis

31196/1717/1920/1/70
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de beeldende kunsten als Introduction to film history
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Ubben Eric
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 26,00 uren

Korte omschrijving

Gedurende een semester op wekelijkse basis in het bad van de filmgeschiedenis duiken,  kan 'maar' leiden tot een elementaire introductie in de geschiednis van dit fascinerende audiovisuele medium. Toch ben ik ervan overtuigd dat we na dit seminarie anders kijken naar film en nog meer genieten van deze vorm van 'Gesamtkunst'

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Basiskennis geschiedenis en kunstgeschiedenis van de moderne en hedendaagse tijden

Leerinhoud

Aan de hand van films, fragmenten en tekstmateriaal verwerf je kennis en inzicht in 120 jaar filmgeschiedenis. Je bent na dit semesterOLOD  in staat om films te contextualiseren, zowel hedendaagse als klassieke films. Veel films gaan over identiteit (meta en macro). Bewustzijn van een individu, groep of zelfs natie. Zelfs blockbusters zijn voor de meeste filmmakers een sublimatie van een verwerkingsproces (holocaust, 9/11, oorlog, genocide, armoede,...). Grondige 'lectuur' van de filmgeschiedenis biedt de kijker een aparte kijk op de geschiedenis van m.n. de twintigste eeuw.

Studiematerialen (lijst)

Cd-spelerVerplicht
DVD'sVerplicht
video-en/of audiomateriaalVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Introductie tot filmgeschiedenis is een kennismaking met de belangrijkste kunstvorm van de twintigste eeuw. De strategie die wordt gehanteerd is niet per definitie  chronologisch. We vertrekken vanuit een aantal recente klassiekers en keren thematisch terug in de tijd om de sleutelmomenten in de filmgeschiedenis op te sporen; pre cinematografie, Dickson/Edison en de gebr. Lumière. De 'Stille Film' G.Méliès, E.Porter, D.W Griffith, de Russische Montageschool (Pudovkin, Eisenstein, Vertov), Duits Expressionisme. De opkomst van de klankfilm: Poëtisch Realisme, O.Welles, A.Hitchcock, J.Ford, B.Wilder,....)Italiaans neo-realisme (R.Rosselini, V.De Sica, ... Dada (Bunuel) tot aan het nieuwe millennium.

De handvaten zijn de genres (Western, animatie, thriller,...), montage, innovaties, stromingen (expressionisme, poëtisch realisme, neo realisme, Nouvelle Vague en underground) en filmtheorie (Bazin, De Leuze,...).

 Als semestervak is het helaas niet mogelijk  om een echte exhaustieve filmgeschiedenis te kunnen geven. Door deze kaleidoscopische insteek verwijden we alleszins een al te oppervlakkige benadering.


Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges26,00 uren
  • Omschrijving: Hoor- en werkcollege
  • Duur: Semester
  • Opmerking: Bekijken en bespreken van fragmenten, contextuele informatie via PPT

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00De mondeling (of uitzonderlijk, de schriftelijk) gepresenteerde casus wordt geƫvalueerd op kernaspecten. De studenten zijn vrij om eigen klemtonen te leggen, maar wel binnen een beperkt tijdskader (20 minuten) tot de essentie te komen.

Toetsing (tekst)

Aan het eind van het semester werk je in groepsverband aan een casus uit de keuzelijst. In groep presenteer je deze casus.

Alternatieve opdracht (voor studenten die niet regelmatig aanwezig kunnen zijn):

Je kiest een relevante case study (regisseur, film, genre,...) en schrijft een essay van zes pagina's -incl.beeldmateriaal en bronvermeldingwaarin je ingaat op de relevantie, impact of artistieke verdienste.

Je kan hiervoor gebruik maken van verschillende bronnen (You Tube filmpjes, boeken, making of's, symposia,...) maar vergeet uiteraard niet de correcte" bronvermelding.