Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Creatief schrijven 1766/1721/1920/1/24
Studiegids

Creatief schrijven 1

766/1721/1920/1/24
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • kleinkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Beijsens Patricia
Andere co-titularis(sen): Hemmerechts Christien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.1. materiaal verwerken
kan een korte toneelmonoloog schrijven
schrijft songteksten
schrijft spelteksten
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
benoemt het onderscheid tussen een krachtige en een zwakke zin
benoemt het onderscheid tussen een situatie uitleggen en een situatie neerzetten/aanwezig stellen
benoemt het onderscheid tussen een sterk beeld en een slap beeld
kan een gebeurtenis waarbij die rechtstreeks betrokken was in een tekst neerzetten/aanwezig stellen
kan een korte toneelmonoloog schrijven
kan een persoon die die goed kent in een tekst neerzetten/aanwezig stellen
4. Positioneren - 4.2. onderzoeken
distilleert uit geïmproviseerde monoloogteksten een speltekst

Leerinhoud

Studenten voeren schrijfopdrachten uit. Het resultaat van deze opdrachten wordt tijdens de lessen besproken en kritisch beoordeeld. Sommige opdrachten zijn gericht op observatie, andere op inleving. Begrippen als metafoor, vertelperspectief, symbool, ironie, satire, parodie, realisme, anekdote, structuur, personage komen aan bod wanneer een bepaalde tekst daar aanleiding toe geeft. De kennis ervan is hulpmiddel eerder dan einddoel. Grote aandacht wordt besteed aan de gouden regels: less is more, show, don't tell, verkies het specifieke boven het algemene, wees precies. Elke les resulteert in een nieuwe opdracht die verder bouwt op de verworven inzichten.
De laatste opdracht bestaat eruit een monoloog te schrijven. Deze monoloog wordt vervolgens door een medestudent gespeeld. Hiertoe ontstaat een open dialoog  tussen schrijver en speler.

De studenten worden begeleid in de creatie van tekstueel materiaal voor songteksten en een solovoorstelling (hetzij een spel-solo, hetzij een concert met eigen repertoire of een mengvorm).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen25,00 uren
Werktijd buiten de contacturen65,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00