Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Podium 2800/1721/1920/1/16
Studiegids

Podium 2

800/1721/1920/1/16
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vertongen Marleen
Andere co-titularis(sen): Vandervost Lucas, Vandervost Rosa
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 270,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Podium 1 EN geslaagd voor Schrijven 1 EN geslaagd voor Media 1 EN geslaagd voor Project 1.

Vanaf academiejaar 2020-21 kan je pas inschrijven voor Podium 2 na het slagen voor Atelier 1 (podium, schrijven, media, project) EN Lichamelijk Bewustzijn 1 EN Beweging 1 EN Stemtraining 1

Korte omschrijving

Docenten
Rosa Vandervost
Lucas Vandervost
en gastdocenten

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.1. materiaal verwerken
benadert in het gekozen standpunt meer het eigen, persoonlijke verhaal.
geeft blijk van een eigen artistiek universum.
maakt de overgang van een eigen standpunt in de analyse van een tekst naar een eigen standpunt in het verhaal.
1. Artistiek concept - 1.3. publiek
ervaart noodzaak en plezier om het artistiek werk tot bij een publiek te krijgen
kan het gebruik van lichaam, taal en ruimte bewust inzetten
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
creƫert spanning in de ruimte.
3. Samenwerking - 3.1. sociale- en communicatieve vaardigheden
ervaart het brengen van een tekst voor publiek als een samen denken.
3. Samenwerking - 3.4. interculturele en internationale context
plaatst het eigen artistiek standpunt in een ruimere context
4. Positioneren - 4.1. filosofische en (cultuur)historische context
herkent en verwoordt wat de tekst en de dramaturgie betekenen.
4. Positioneren - 4.2. onderzoeken
past een tekst aan in functie van de dramatische curve van de voorstelling, zonder die tekst geweld aan te doen.
4. Positioneren - 4.3. reflecteren
ervaart plezier en vertrouwen in fysieke, ruimtelijke en talige experimenten

Leerinhoud

De student verwerft inzicht in tekststructuren en leert dit inzicht omzetten in een mededeling. De student ontwikkelt technische vaardigheden om die mededeling te communiceren. De student wordt uitgenodigd tot het nemen van een persoonlijk standpunt dat hem in staat stelt deze communicatie vorm te geven. Deze vormgeving leidt tot een artistieke ervaring.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk140,00 uren
Werktijd buiten de contacturen130,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00