Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Schrijven 210659/1721/1920/1/87
Studiegids

Schrijven 2

10659/1721/1920/1/87
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vertongen Marleen
Andere co-titularis(sen): Moeyaert Bart, Vanhauwaert Maud
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 270,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Schrijven 1 EN geslaagd voor Media 1 EN geslaagd voor Podium 1 EN geslaagd voor Project 1.

Vanaf academiejaar 2020-21 kan je pas inschrijven voor Schrijven 2 na het slagen voor Atelier 1 (podium, schrijven, media, project) EN Lichamelijk Bewustzijn 1 EN Beweging 1 EN Stemtraining 1

Korte omschrijving

Docenten:
Maud Vanhauwaert
Bart Moeyaert
Astrid Lampe
Lara Taveirne

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Artistiek concept - 1.1. materiaal verwerken
getuigt van een literaire visie.
verfijnt de technische vaardigheden die werden ontwikkeld tijdens het eerste jaar en weet die in te bedden in een eigen stijl
verwoordt diens unieke en persoonlijke visie in een artistiek waardevolle tekst.
1. Artistiek concept - 1.2. presentatie vormgeven
voltooit een opdracht met restricties en vrijheden vanuit de docent en in samenspraak met andere studenten.
leert taal op een onconventionele manier in te zetten om tot een eigen literaire stem te komen.
1. Artistiek concept - 1.3. publiek
weet hoe die een tekst geloofwaardigheid kan meegeven en erkent de kracht van suggestie
2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
kan inschatten wat de impact is van een tekst bij een publiek
daagt zichzelf uit en beseft dat schrijven vooral herschrijven is
blijft zich talig verrijken door te lezen (media, fictie, poëzie, non-finctie, theater, essay...) en door een alerte houding aan te nemen voor alle mogelijke taalverschijnselen
kan aangeven wie literaire voorbeelden zijn/welke literaire werken inspireren en kan die inspiratiebronnen op een voldoende eigenzinnige manier in het eigen werk vertalen
2. Vaktechnisch - 2.3. lichamelijk en ruimtelijk bewustzijn
brengt zijn zelfgeschreven tekst bewust in de ruimte
3. Samenwerking - 3.1. sociale- en communicatieve vaardigheden
kan een kritische houding aannemen ten opzichte van het eigen werk
3. Samenwerking - 3.3. participeren in/ samenwerken aan (interdisciplinair) artistiek concept
brengt een collectief schrijfproject tot een goed einde.
oefent zijn schrijfpraktijk uit in combinatie of samenwerking met een andere artistieke discipline.
4. Positioneren - 4.1. filosofische en (cultuur)historische context
vat elke eigen tekst op als een poging om een eigentijdse definitie te geven van fictie en/of poëzie.
verhoudt zich tot andere poëtica.
4. Positioneren - 4.2. onderzoeken
verdiept zich gericht in een verscheidenheid aan literatuur.
staat open voor opdrachten die buiten de eigen interesse, leefwereld, denkkader liggen
ziet elke schrijfopdracht als een manier om de mogelijkheden van het schrijven te ontdekken
4. Positioneren - 4.3. reflecteren
kan aangeven wat schrijfkwaliteiten en wat werkpunten zijn
stelt zich open voor experimenten en probeert op die manier eigen grenzen te verleggen

Leerinhoud

De basisregels van het eerste jaar Schrijven worden verdiept. Aan de hand van specifieke oefeningen en opdrachten (het schrijven van dialogen, het aangaan van confrontatie, het uitwerken van spanning, e.a.) wordt ingegaan op deelaspecten van het schrijven. De studenten worden geholpen hun eigen stijl verder vorm te geven.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen230,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk100,00