Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Analyse 1748/1721/1920/1/91
Studiegids

Analyse 1

748/1721/1920/1/91
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Arnouts Daniëlla
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Vaktechnisch - 2.1. parameters en structuren beheersen
benoemt het begrippenapparaat voor de analyse van een tekst (accent ligt op proza en poëzie).
onderscheidt literaire aspecten per tekst en onderzoekt de samenhang ervan in een tekst.
past het begrippenapparaat toe aan de hand van werkschema’s en door uitdieping per taalaspect.
Verbreedt persoonlijke leeservaringen vanuit zintuiglijke en associatieve ontvankelijkheid voor de wereld die een tekst opwekt.
2. Vaktechnisch - 2.2. zelfstudie
duidt deze begrippen aan in het tekstmateriaal.
Exploreert de zintuiglijke en associatieve vaardigheden in de wereld die een tekst opwekt.
3. Samenwerking - 3.1. sociale- en communicatieve vaardigheden
formuleert betekenistoekenningen helder, in behoorlijk Nederlands, zowel mondeling, interactief in de les, als schriftelijk in de vorm van academische papers.
4. Positioneren - 4.1. filosofische en (cultuur)historische context
plaatst teksten in een filosofisch en cultuurhistorisch kader en verhoudt zich via de tekst tot deze contexten
kent betekenissen toe aan een literaire tekst (proza, poëzie) en aan de literaire taal.
4. Positioneren - 4.2. onderzoeken
analyseert werk van diverse hedendaagse auteurs.
verdiept de artistieke zoektocht door zich te verhouden tot het werk van hedendaagse auteurs via analyse, eigen leeservaring en overtuigingen

Leerinhoud

Oefenen, trainen van aanvankelijk begeleid en gaandeweg zelfstandig en efficiënt lezen van proza/poëzie en die ervaring kunnen verwoorden, interactief in de les, schriftelijk in de vorm van een paper.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges60,00 uren
Werktijd buiten de contacturen30,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets permanent (Permanente evaluatie)50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht100,00