Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Literatuurstudie 1846/1719/1920/1/42
Studiegids

Literatuurstudie 1

846/1719/1920/1/42
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de muziek, trajectschijf 2
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Gitaar binnen instrument / zang
    • Orkestinstrument binnen instrument / zang
    • Piano binnen instrument / zang
In andere opleidingen:
  • Postgraduaat Muziek - Suzuki lerarenopleiding (Viool) ESA 1-3 als Literatuurstudie 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Craens Alain
Andere co-titularis(sen): Agsteribbe Frank, Broux Roland, De Maeyer Jan, De Roeck Steven, Leire Lode, Ninove Jérémie, Overlach Miriam, Reusens Francis, Smets Jan, Van Buggenhout Julie, Vanvaerenbergh Luc, Wilmaers Koen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie vademecum betrokken instrumentengroep

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 De student beheerst het repertoire representatief voor zijn discipline.
De student kan een overzicht geven van de belangrijkste componisten, werken en opnames mbt zijn instrument en kan dit plaatsen in een historische, sociaal-culturele en muziektechnische context
De student kan een overzicht geven van de belangrijkste componisten, werken en opnames mbt zijn instrument en kan dit plaatsen in een historische, sociaal-culturele en muziektechnische context.
1.2 De student musiceert in verschillende stijlen.
De student kan een gethematiseerd concertprogramma samenstellen voor zijn instrument
De student kan een gethematiseerd concertprogramma samenstellen voor zijn instrument.
2.1 De student beheerst de muzikale parameters en structuren
De student kan (historische) opnames mbt zijn instrument analytisch beschrijven aan de hand van de muzikale parameters
2.3 De student leest, analyseert, schrijft en interpreteert muziek
De student kan een partituureditie van het repertoire voor zijn instrument kritisch analyseren in functie van de uitvoeringspraktijk en dit plaatsen in een historische context
De student kan een partituureditie van het repertoire voor zijn instrument vlot kritisch analyseren in functie van de uitvoeringspraktijk en dit plaatsen in een historische context
2.4 De student beheerst de juiste speeltechnieken en -houdingen.
De student kan akoestische principes analyseren in functie van het eigen instrument
De student kan de bouw van het instrument, haar speeltechnische eigenschappen en de gevolgen ervan voor de lichaamsmotoriek analytisch en functioneel beschrijven
4.1 De student kent de ruimere culturele en (muziek)historische context.
De student kan een overzicht geven van de geschiedenis en de familie van het instrument
4.2 De student bezit de juiste tools om onderzoek te verrichten.
De student kan een overzicht geven van de geschiedenis en de familie van het instrument

Leerinhoud

Zie vademecum betrokken instrumentengroep

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Zie vademecum betrokken instrumentengroep

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

zie betrokken instrumentengroep

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk20,00
AcademiejaarKennistoets80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Zie vademecum betrokken instrumentengroep