Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Taalcoaching 1619/1719/1920/1/84
Studiegids

Taalcoaching 1

619/1719/1920/1/84
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de muziek, trajectschijf 1
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Zang binnen instrument / zang
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Anthonis Luc
Andere co-titularis(sen): Avantario Sabrina, Cambier Anne, Wise Andrew, Zschöckner Marnie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De zangstudenten moeten in alle jaren de taalcoaching Italiaans èn Duits volgen. Elke taal telt voor 50 procent van de punten. Er moet steeds een voldoende gehaald worden voor iedere taal om te slagen voor het volledige opleidingsonderdeel.

Voor Taalcoaching Duits worden groepen gevormd volgens studiejaar, niveau 1 t.e.m. 5. (afhankelijk van de vaardigheid in Duits kan de docent beslissen om een student in een hoger jaar te plaatsen. Dit gebeurt na een kennismaking bij de 1ste les). Voor Taalcoaching Italiaans gebeurt de verdeling ook volgens studiejaar, niveau 1 t.e.m. niveau 5.Er is een beperkt aantal uren beschikbaar voor individuele coaching..

Begincompetenties (tekst)

Talenkennis HSO of vergelijkbaar(buitenlanders)
Geen aparte toelatingsproef. Bij het ingangsexamen zang wordt de talenkennis geëvalueerd aan de hand van de gezongen aria’s en liederen.
Uit de prestatie op de toelatingsproef blijkt de student over de juiste begincompetenties te beschikken. Zie specificaties toelatingsproeven op de website.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 De student beheerst het repertoire representatief voor zijn discipline.
De student kan teksten begrijpen en situeren (gedichten, liederen, opera, oratorium) 
2.4 De student beheerst de juiste speeltechnieken en -houdingen.
De student verwerft kennis van fonetica, klinkerdriehoek, elementaire basisregels van uitspraak in de diverse talen, spieroefeningen mondstanden en tong 
4.3 De student reflecteert kritisch over zichzelf en zijn omgeving.
De student ontwikkelt een algemeen bewustzijn m.b.t. de taal (taal als inspiratiebron, verstaanbaarheid)

Leerinhoud

Lees het vademecum.
Inleiding tot de taalcoaching
Fonetisch schrift
(spier)Oefeningen
Uitspraakregels toepassen
Ontwikkelen van een kritisch oor
Gedichten, teksten van vocale muziek

Italiaans en Duits komen elk jaar aan bod
Frans en Engels afwisselend om de twee jaar

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Specifiek repertoire of repertoire van de student.
Gedichten
Koorwerken
Teksten uit vocale muziek

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Door docent- en student zelf opgesteld cursusmateriaal
Repertoire in de diverse talen, iedereen naar zijn/haar eigen stemsoort
CD’s en DVD’s met gebruikte liederen
Literatuur,
Websites
Huiswerk-CD

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets artistiek100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets artistiek100,00