Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
AML Gehoortraining 275/1719/1920/1/18
Studiegids

AML Gehoortraining 2

75/1719/1920/1/18
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de muziek, trajectschijf 2
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Instrument (jazz) binnen jazz / lichte muziek
    • Zang (jazz) binnen jazz / lichte muziek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Desmyter Frederik
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor AML Gehoortraining 1.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Begincompetenties (tekst)

Beantwoorden aan de eindcompetenties van AML gehoortraining 1

Eindcompetenties (tekst)

De algemene doelstelling van de cursus beoogt via intensieve training het ontwikkelen van essentiële muzikale vaardigheden zoals voorstellingsvermogen, reactievermogen, melodisch inzicht en auditief geheugen, steeds in functie van de jazzpraktijk. De gehoortraining is er tevens op gericht om de improvisatiemogelijkheden van de student te ondersteunen en te ontwikkelen. Specifieke doelstellingen: de student is in staat om progressies en ‘tensions’ te horen uitgaande van de klankkleuren

OLR-Leerdoelen (lijst)

2.2 De student boekt vooruitgang op basis van zelfstudie.
De student kan een studieplanning opmaken en deze volgen
2.4 De student beheerst de juiste speeltechnieken en -houdingen.
De student is in staat om progressies en ‘tensions’ te horen uitgaande van de basnoot.
De student kan ‘tensions’ herkennen op een gegeven akkoord (grondligging + omkeringen)
De student kan ‘tensions’ zingen op geven basnoten met ‘guide tones’ (grondligging + omkeringen)
De student kan complexe gegeven akkoordprogressies herkennen en noteren.
De student kan complexe harmonische verbanden herkennen in toonladders en herleiden tot progressies.
De student kan een harmonisch dictee noteren.
De student kan niet gegeven basnoten zingen op ‘guide tones’ met tensions.
De student kan transcripties maken van cd.

Leerdoelen

2.2 boekt vooruitgang door zelfstudie
De student kan een studieplanning opmaken en deze volgen

2.4 herkent muziekmateriaal op het gehoor
De student kan transcripties (akkoordprogressies) maken van de cd (medium up tot uptempo).

Leerinhoud

* harmonisch dictee
* horizontaal horen (lineaire melodieën)
* transcripties van ballads, medium up, up tempo

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- piano
- CD’s
- earmaster

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges45,00 uren
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets artistiek100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets artistiek100,00

Toetsing (tekst)

De student legt twee (schriftelijke) examens per jaar af. Ieder examen telt voor 50%.
De student is geslaagd wanneer hij 50% van het totaal aantal punten behaalt.