Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
AML 172/1719/1920/1/13
Studiegids

AML 1

72/1719/1920/1/13
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de muziek, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • instrument / zang
    • muziektheorie / schriftuur
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Lamoen Marc
Andere co-titularis(sen): Abrath Edwig
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

a. Begeleide praktijk - Artistieke praxis: individueel bijsturen op cognitief, motorisch en affectief vlak.
b. Muziektaalvaardigheid ontwikkelen op bewust niveau: individueel - collectief

Begincompetenties (tekst)

Voorbereide les oriëntering AML:
zingen met notennamen met pianobegeleiding – a capella – ritmisch lezen op TA: Marc Lamoen. Niveau DKO: L4 – KSO:
a. Lezen, zingen, noteren van basisintervallen en ritmische cellen + melodisch-ritmisch geheugen met gebruik van sol-bassleutel!
b. Herkennen en intoneren (op notennamen en vocalen) van intervallen, toonladders, drieklanken en dominant septiemakkoord.
Volgende competenties worden beoordeeld: ritme (basisritmen binair – ternair), intonatie (intervalkennis), gehoor (notatie), metrum – maatslag – tempobeheersing, dynamiek, articulatie, analytisch denkvermogen, ademhaling – frasering, geheugen, houding – uitstraling – persoonlijkheid

Uit de prestatie op de toelatingsproef blijkt de student over de juiste begincompetenties te beschikken. Zie specificaties toelatingsproeven op de website.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2.5b De student herkent muziekmateriaal op het gehoor.
De student kan een korte, eenvoudige gememoriseerde melodie zingen
De student kan intervallen vocaal intoneren binnen een tonale context
De student kan vloeiend een melodie lezen binnen een eenvoudige tonale en metrische context
De student toont een motorische beheersing van binaire en ternaire ritmes binnen een eenvoudige metrische context

Leerinhoud

Lees het vademecum.

  • Bewust Intoneren melodisch – harmonisch (62 melodieën): M. Lamoen: intervallenanalyse: G/k/r + tritonus + G/k/vk drieklank (op vocalen): spelen/zingen + notatie + oefeningen in kwarten- kwintencirkel (transpositie): aandacht voor Majeur – mineur, metrum - ritmische variaties – geheugen – oefeningen met cadensen
  • Training van het inwendig voorstellingsvermogen zowel horizontaal als verticaal
  • Ritmische training + lezen in 3 sleutels: sol- fa- sopraan: E. Lamarque en M.J. Goudard: d’une clé à l’autre ( Vol. 2) en motorische training (kopies + oefeningen in groep) - G.Dandelot: Manuel pratique pour l’étude des clés. Orkesttrekken.
  • Tweestemmigheid: werkboek Bewust Intoneren / driestemmigheid: Tricinia: 29 progressive three-part songs: Zoltan Kodaly: melodisch-harmonisch inzicht, muzikale uitvoering!
  • Korte zichtlezing
  • Maat en Ritme: 150 oefeningen in het uitvoeren van ritmen DEEL II door: F. Van Der Horst
  • Ritmisch oefenboek (II): Louis Cauberghs
  • Melodisch oefenboek: eerste- tweede deel: Louis Cauberghs - Marc Lamoen (facultatief)



Studiematerialen (tekst): Verplicht

a. Bewust Intoneren melodisch-harmonisch: 62 één-tweestemmige melodieën met akkoorden en intervallenstudie met toepassingen door middel van transpositie - M. Lamoen
b. Traité pratique du rythme mesuré , F. Fontaine
c. D’une clé à l’autre: E.Lamarque – M.J. Goudard
d. Manuel pratique pour l’ étude des clés: G. Dandelot
e. Tricinia: 29 progressive three-part songs, Z. Kodaly
 f. Ritmisch oefenboek (deel 2), L. Cauberghs
g. Maat en Ritme, Deel II, F. Van Der Horst

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

a.Modus Vetus - Lars Edlund b.Eenstemmige en meerstemmige gehoorvorming - Marc Lamoen (bewust vocaliseren) c.Ear training - J.Jersild d.Lire la musique par la connaissance des intervalles - M.C.Arbaretaz e. A New Approach to Sight Singing - Berkowitz-Fontrier-Kraft

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges45,00 uren
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets artistiek60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets artistiek permanent (Permanente evaluatie)40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets artistiek100,00

Toetsing (tekst)