Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Praktijkonderzoek24140/1725/1920/1/88
Studiegids

Praktijkonderzoek

24140/1725/1920/1/88
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 16 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Stinkens Wim
Andere co-titularis(sen): De Vos Bernice, Peeters Wilfried, Schepens Karen, Turpyn Vera, Vanderplas Cindy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 419,00 uren

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of gedelibereerd voor ASS: gekaderd EN geslaagd of gedelibereerd voor ASS: in beeld EN geslaagd of gedelibereerd voor ASS: in dialoog EN geslaagd of gedelibereerd voor ASS: beeldvorming EN geslaagd of gedelibereerd voor ASS: in levensloopperspectief EN geslaagd of gedelibereerd voor ASS: probleemgedrag) EN ((simultaan te volgen met ASS in het gezin OF geslaagd of gedelibereerd voor ASS in het gezin) OF (simultaan te volgen met ASS in het leven van volwassenen OF geslaagd of gedelibereerd voor ASS in het leven van volwassenen) OF (simultaan te volgen met ASS op school OF geslaagd of gedelibereerd voor ASS op school)) EN (simultaan te volgen met ASS: wegwijs OF geslaagd of gedelibereerd voor ASS: wegwijs) EN (simultaan te volgen met Intervisie OF geslaagd of gedelibereerd voor Intervisie) .

Korte omschrijving

In het praktijkonderzoek staat een onderzoeksvraag
uit de eigen praktijkcontext centraal. De inhoud
van het onderzoek is praktisch toepasbaar en
geeft aanleiding tot verbetering van de eigen
beroepspraktijk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 1: methodische-evidence based ondersteunen
De student analyseert zijn verlegenheidssituatie in perspectief van de formulering van een onderzoeksvraag.
De student kan de keuzes die hij maakt argumenteren vanuit een methodische attitude.
De student kan de onderzoeksresultaten implementeren in de cylcus van planmatig handelen.
De student kan een gefundeerde visie formuleren op het ondersteuningsaanbod.
De student kan een op onderzoek steunend passend antwoord concretiseren in zijn onderzoekspraktijk.
De student kan het ondersteuningsaanbod verbeteren en/of optimaliseren.
De student kan zijn handelen op een onderzoeksmatige wijze optimaliseren.
De student ontwerpt en voert zelfstandig een praktijkonderzoek uit en vertrekt hierbij van de eigen professionele praktijk/context.
De student verkent praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek in functie van de onderzoeksvraag in zijn praktijkonderzoek.
De student zoekt relevante theoretische kaders op, door het inventariseren en selecteren van wetenschappelijke publicaties.
OLR 2: professioneel samenwerken
De student communiceert de inzichten en procesmatige aspecten van het praktijkonderzoek met zowel collega's als cliënten.
De student kan de geplande innovatie initiëren in de organisatie.
OLR 3: professioneel handelen optimaliseren
De student kan op een kritische en reflectieve wijze kijken naar het eigen onderzoeksmatig handelen en de effecten ervan in zijn praktijkcontext.
De student kan op een kritische en reflectieve wijze de invloed van de critical friend in de onderzoeksgroep waarderen.
De student analyseert en verwerkt de wetenschappelijke literatuur.
De student kan een onderzoeksplan opstellen, bijsturen waar nodig en dit proces beargumenteren.
De student kan het onderzoeksproces faseren.
OLR 4: referentiekader blijvend actualiseren
De student implementeert vanuit actuele autismegerelateerde literatuur.
De student kan wetenschappelijke literatuur beoordelen/ taxeren op zijn relevantie.
De student kan op basis van recente wetenschappelijke literatuur concepten genereren die werkzaam zijn in functie van de onderzoeksvraag.
De student kan op basis van recente literatuur een onderzoeksvraag onderbouwen.
OLR 5: inclusief en krachtgericht handelen
De student kan de ethische afwegingen die hij maakt bij de dataverzameling en analyse verantwoorden.
De student formuleert de op basis van onderzoek en analyse bijgestuurde ondersteuning tegenover een achtergrond van empowerment van de cliënt.

Leerinhoud

Praktijkonderzoek:
• De onderzoekende beroepsattitude als professional.
• Praktijkonderzoek gesitueerd binnen onderzoek.

De onderzoekscontext van de social-profit
• Specifieke kenmerken van onderzoek in deze context
• Kernactiviteiten van praktijkonderzoek
• Ethische aspecten van onderzoek

De onderzoekscyclus in praktijkonderzoek

1. Oriënteren

2. Richten

3. Plannen

4. Verzamelen

5. Analyseren en concluderen

6. Implementeren
7. Rapportage

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Handleiding en informatie op elektronische leeromgeving
Cursus Universitas

Handboeken:
  • Poelmans, P. & Severijnen, O. (2013). De APA-richtlijnen. Over literatuurverwijzing en onderzoeksrapportage. Bussum: Coutinho.
  • van der Donk, C. & van Lanen, B. (2015). Praktijkonderzoek in zorg en welzijn. Bussum: Coutinho.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

• Harinck, F. (2009) Basisprincipes praktijkonderzoek. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges3,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen392,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00

Toetsing (tekst)

Binnen de afstudeeropdracht zal het onderzoeksverslag ( zie cursus afstudeerproject voor de concrete criteria) beoordeeld worden. )

Hiernaast heeft er een peerassessment plaats.