Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
ASS in het leven van volwassenen24926/1725/1920/1/40
Studiegids

ASS in het leven van volwassenen

24926/1725/1920/1/40
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
    Keuzepakket:
    • ASS: keuze opleidingsonderdeel
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Titularis: Turpyn Vera
Andere co-titularis(sen): De Vos Bernice, Peeters Wilfried, Schepens Karen, Stinkens Wim, Vanderplas Cindy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 130,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel wordt stilgestaan bij de invloed van autisme op het dagelijkse leven (gezin, relaties, werk, vrije tijd) van volwassenen met autisme op basis van theoretische denkkaders en recent wetenschappelijk onderzoek. Ondersteuningsbehoeften van volwassenen met autisme binnen de contexten gezin, relaties, vrije tijd en werk worden opgelijst en verklaard.
Aansluitend worden recente ontwikkelingen binnen de hulpverlening aan volwassenen met autisme binnen de context relaties, vrije tijd en werk toegelicht en geïllustreerd aan de hand van voorbeelden.
Er worden handvaten aangereikt om op basis van theoretische kaders en recente onderzoeksresultaten werkomgevingen auti-vriendelijker te maken. Auti-vriendelijke vrijetijdsbesteding en auti-vriendelijke omgangsvormen worden toegelicht.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 2: professioneel samenwerken
De student geeft vorm aan de term “auti-vriendelijke” werkomgeving
De student geeft vorm aan de term “auti-vriendelijke” vrije tijdsbesteding.
De student geeft vorm aan de term “auti-vriendelijke” omgangsvormen.
OLR 4: referentiekader blijvend actualiseren
De student verklaart de invloed van autisme op het dagelijks leven (gezin, relaties, werk, vrije tijd,) van volwassenen met autisme op basis van theoretische denkkaders en recent wetenschappelijk onderzoek.
De student verklaart de ondersteuningsbehoeften van volwassenen met autisme op basis van recent wetenschappelijk onderzoek
De student verklaart begrippen die verband houden met recentelijke ontwikkelingen binnen de hulpverlening aan volwassenen met een normale begaafdheid en autisme.
De student doet voorstellen naar begeleiding van volwassenen met autisme binnen de context van werk.
De student verantwoordt aanpassingen van de werkcontext.
De student doet voorstellen naar begeleiding van volwassenen met autisme binnen de context van relaties.
De student doet voorstellen naar begeleiding van volwassenen met autisme binnen de context van vrije tijd.

Leerinhoud

• De invloed van autisme op het dagelijkse leven (gezin, relaties, werk, vrije tijd) van volwassenen met autisme op basis van theoretische denkkaders en recent wetenschappelijk onderzoek.
• Ondersteuningsbehoeften van volwassenen met autisme binnen de contexten gezin, relaties, vrije tijd en werk.
• Recente ontwikkelingen binnen de hulpverlening aan volwassenen met autisme binnen de context relaties, vrije tijd en werk.
• Visies op het creëren van een auti-vriendelijke werkomgeving.
• Visies op auti-vriendelijke omgangsvormen.
• Visies op auti-vriendelijke vrijetijdsmogelijkheden.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus : “ASS in het leven van volwassenen.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

De Neef, H. (2012). Op weg naar rust. De PILLAR-methodiek voor levensbrede begeleiding bij autisme. Amsterdam : Inspired Quality Publishers.
Spek, A. (2013). Autismespectrumstoornissen bij volwassenen. Een praktische gids voor volwassenen met ASS, naastbetrokkenen en hulpverleners. Amsterdam : Hogrefe.
Stinkens, W. & Van Heden, A. (2014) Onderzoek naar ondersteuningsbehoeften bij normaal tot hoogbegaafde volwassenen met ASS. Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen : Ondass Eindrapport.
Stil, K. & Castricum, R. (2012). Zelfstandig wonen met autisme. Hoe werkt dat ? Amsterdam : SWP.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges7,50 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen120,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00

Toetsing (tekst)

• Kennistoets (K – schrijven wat – moment)
 
1. Korte omschrijving van de toets:
Het is een kennistoets bestaande uit open vragen .
2. Toetsmethode: open vragen
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar:lector


  • Vaardigheidstoets hands off ( V - schrijven hoe - moment)
1. Korte omschrijving van de toets:
Het is  een vaardigheidstoets hands off, bestaande uit een casus bespreking. D
2. Toetsmethode:casus
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname op examen
6. Beoordelaar:lector