Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Biomedische en verpleegkundige benadering van de cardiovasculaire patiënt9830/1724/1920/1/10
Studiegids

Biomedische en verpleegkundige benadering van de cardiovasculaire patiënt

9830/1724/1920/1/10
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de intensieve zorg en de spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Hereygers Nicky
Andere co-titularis(sen): Maertens Bruno, Vanden Panhuyzen Rina
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 80,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De student is Bachelor verpleegkunde. De student heeft kennis van de anatomie van het circulatiestelsel.

Eindcompetenties (tekst)

2.1. Implementeert een systematisch behandelplan voor de zorgvrager en zijn omgeving.
2.2. Optimaliseert het behandelplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager.
2.3. Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager.
2.4. Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen.
2.7. Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.

De student hanteert een actieve kennis over de fysiologie van het circulatiestelsel. De student heeft inzicht in de fysiopathologische processen van acute circulatiestoornissen. De student erkent de verschillende diagnostische hulpmiddelen die gebruikt worden bij acute circulatiestoornissen. De student hanteert een actieve kennis van de verschillende behandelingsmodaliteiten. Hij erkent de voor- en nadelen van elke behandelingstechniek. De student houdt rekening met de relevantie van de beschikbare bewakingsparameters.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Realiseren: De verpleegkundige is in staat acties te ondernemen om een optimale gezondheid en welzijn van de zorgvrager te realiseren.
2.1 Implementeert een systematisch zorgplan voor de zorgvrager en zijn omgeving
2.2 Optimaliseert het zorgplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager
2.3 Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager.
2.4 Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen.
2.7 Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
11. Zelfregulering: Reguleert het eigen leerproces door zichzelf en bronnen in de omgeving kritisch en gericht te analyseren en aan de hand van vooropgestelde doelen strategisch te handelen.
11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten.

Leerinhoud

Korte herhaling van de anatomie van het cardiovasculair stelsel.
Fysiologie van het cardiovasculair stelsel.
Fysiopathologie van het cardiovasculair stelsel: acuut hartfalen, ritmestoornissen, coronaire insufficiëntie, circulatoir falen, kleplijden, acute arteriële insufficiëntie, shock, …
Diagnostische hulpmiddelen: hemodynamische monitoring, coronarografie, echocardiografie, Swan – Ganz katheterisatie, interventieradiologie, electrocardiogram, PICCO…
Cardiale chirurgie, extracorporele circulatie.
Pacemakertherapie.
Cardiale revalidatie.
Casuïstiek.

De student hanteert een actieve kennis over de fysiologie van het circulatiestelsel. De student heeft inzicht in de fysiopathologische processen van acute circulatiestoornissen. De student erkent de verschillende diagnostische hulpmiddelen die gebruikt worden bij acute circulatiestoornissen. De student hanteert een actieve kennis van de verschillende behandelingsmodaliteiten. Hij erkent de voor- en nadelen van elke behandelingstechniek. De student houdt rekening met de relevantie van de beschikbare bewakingsparameters.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Zie literatuuropgave syllabus.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges25,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets67,00
Semester 2Vaardigheidstoets hands off33,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets67,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off33,00

Toetsing (tekst)

Schriftelijk en mondeling examen (casus- en kennistoets)