Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Methodologie van toegepast onderzoek13482/1724/1920/1/18
Studiegids

Methodologie van toegepast onderzoek

13482/1724/1920/1/18
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de intensieve zorg en de spoedgevallenzorg, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Soogen Peter
Andere co-titularis(sen): Bosmans Johan, Hereygers Nicky, Vandewalle Heidi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (Academiejaar) of 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 159,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De student is Bachelor verpleegkunde.

Eindcompetenties (tekst)

2.1. Implementeert een systematisch behandelplan voor de zorgvrager en zijn omgeving.
2.2. Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager.
2.7. Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
4.1. Verzamelt informatie om de wetenschappelijke opbouw van de zorgsituatie te sturen.
6.1. Integreert de verschillende beroepspecifieke visies in een intra- en interprofessioneel team.
6.2. Integreert  de verschillende beroepspecifieke bevoegdheden in de samenwerking binnen een intra- en interprofessioneel team.
10.2. Geeft feedback aan collega’s om de ontwikkeling van hun competenties te ondersteunen.


De student neemt in verband met de begeleiding van het eindwerk contact op met de beroepswereld. De student zoekt en gebruikt wetenschappelijke literatuur bij de opbouw van het afstudeerproject. De student werkt in het afstudeerproject een onderwerp uit, specifiek gericht op de intensieve zorg en/of spoedgevallenzorgverpleegkunde. De student presenteert zijn afstudeerproject voor een jury en de medestudenten. Hij verdedigt het afstudeerproject tijdens een vragenronde door leden van de jury en medestudenten.
De student volgt tijdens het academiejaar 8 uur niet-instellingsgebonden bijscholing met betrekking tot het vakgebied intensieve zorg en spoedgevallenzorg. Mogelijke bijscholingsmomenten worden aan de student via blackboard aangeboden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Realiseren: De verpleegkundige is in staat acties te ondernemen om een optimale gezondheid en welzijn van de zorgvrager te realiseren.
2.1 Implementeert een systematisch zorgplan voor de zorgvrager en zijn omgeving
2.2 Optimaliseert het zorgplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager
2.7 Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
4. Opbouwen: De verpleegkundige is in staat om de zorgverlening systematisch op te bouwen en te verantwoorden.
4.1 Verzamelt informatie om de wetenschappelijke opbouw van de zorgsituatie te sturen.
6. Waarderen: De verpleegkundige is in staat de diverse beroepsspecifieke bevoegdheden en de visie op zorg binnen een intra - en interprofessioneel team te herkennen en te waarderen teneinde het samenwerken te optimaliseren
6.1 Integreert de verschillende beroepspecifieke visies in een intra- en interprofessioneel team.
6.2 Integreert de verschillende beroepspecifieke bevoegdheden in de samenwerking binnen een intra- en interprofessioneel team
10. Ondersteunen: De verpleegkundige is in staat nieuwe teamleden te ondersteunen teneinde adequaat gedrag in een team te realiseren.
10.2 Geeft feedback aan collega’s om de ontwikkeling van hun competenties te ondersteunen.
11. Zelfregulering: Reguleert het eigen leerproces door zichzelf en bronnen in de omgeving kritisch en gericht te analyseren en aan de hand van vooropgestelde doelen strategisch te handelen.
11.2 Manager: Handelt strategisch, innovatief en proactief en past het product of dienst aan ifv de kwaliteitsverbetering
12. Interpersoonlijke vaardigheden: Communiceert met belanghebbenden op een correcte mondelinge en schriftelijke wijze, respecteert en draagt zorg voor relaties en de omgeving. Toont leiderschap en werkt efficiënt in team.
12.1 Communicator: communiceert mondeling en schriftelijk efficiënt en effectief binnen de beroepscontext

Leerinhoud

Wetenschappelijk onderzoek.
Richtlijnen met betrekking tot het doel, de opzet en inhoud van het afstudeerproject.
De onderwerpkeuze.
Het contract.
Didactische principes.
Instructies met betrekking tot de presentatie en verdediging.
Het volgen van de bijscholingen alsook de contacten met de begeleiders zijn inbegrepen in de tijd voor zelfstudie.



De student neemt in verband met de begeleiding van het eindwerk contact op met de beroepswereld. De student zoekt en gebruikt wetenschappelijke literatuur bij de opbouw van het afstudeerproject. De student werkt in het afstudeerproject een onderwerp uit, specifiek gericht op de intensieve zorg en/of spoedgevallenzorgverpleegkunde. De student presenteert zijn afstudeerproject voor een jury en de medestudenten. Hij verdedigt het afstudeerproject tijdens een vragenronde door leden van de jury en medestudenten.
De student volgt tijdens het academiejaar 8 uur niet-instellingsgebonden bijscholing met betrekking tot het vakgebied intensieve zorg en spoedgevallenzorg. Mogelijke bijscholingsmomenten worden aan de student via Digitap aangeboden.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus.
Eindwerkrichtlijnen van deze opleiding.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen147,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor eindwerkrichtlijnen wordt de student doorverwezen naar de cursus van dit olod.

Evaluatie van het product door promotor, begeleider en 1 onafhankelijke lezer (70%).
Mondelinge verdediging voor een jury aan de hand van een posterpresentatie (30%). Indien de student voor het werkstuk minder haalt dan 30/70 mag hij/zij niet deelnemen aan de presentatie, waardoor de score op de presentatie 0 is.
Afgeven van het attest/de attesten waaruit blijkt dat de student 8 uur bijscholing (niet instellingsgebonden) heeft gevolgd. Indien het attest/de attesten niet worden afgegeven op het moment dat het afstudeerproject wordt ingediend, worden 2 punten van de totaalscore van het afstudeerproject afgetrokken.