Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Vakdidactiek groepsmusiceren1634/1720/1920/1/55
Studiegids

Vakdidactiek groepsmusiceren

1634/1720/1920/1/55
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Master in de muziek, trajectschijf 5
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Accordeon (optie muziekeducatie) (masterproef accordeon) binnen Instrument / Zang
    • Gitaar (optie muziekeducatie) (masterproef gitaar) binnen Instrument / Zang
    • Klavecimbel (optie muziekeducatie) (masterproef klavecimbel) binnen Instrument / Zang
    • Orgel (optie muziekeducatie) binnen Instrument / Zang
    • Orkestinstrument (optie muziekeducatie) (masterproef orkestinstrument) binnen Instrument / Zang
    • Piano (optie muziekeducatie) (masterproef piano) binnen Instrument / Zang
    • Pianoforte (optie muziekeducatie) (masterproef pianoforte) binnen Instrument / Zang
    • Zang (optie muziekeducatie) binnen Instrument / Zang
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve master muziek en podiumkunsten als Specifieke vakdidactiek Muziek: Groepsmusiceren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Malaise Jeroen
Andere co-titularis(sen): Deneckere Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Korte omschrijving

Vakdidactiek Groepsmusiceren (Klassiek) behandelt de specifieke competenties om leerlingen samen te laten musiceren: instrumentaal, vocaal, interdisciplinair…

Aangezien dit terrein een breed spectrum van mogelijkheden inhoudt, zijn de doelstellingen zeer divers. Het is als docent in het huidige en toekomstige werkveld belangrijk om verschillende uitdagingen aan te kunnen gaan, van het dirigeren van een orkest tot het vormgeven van een workshop voor een specifieke doelgroep, van arrangeren voor een uitzonderlijke bezetting tot het verkennen van verschillende vormen van improvisatie en muzikale creativiteit. Ook interdisciplinariteit en samenwerkingsverbanden spelen een belangrijke rol.

In de lessen wordt ingegaan op uiteenlopende werkvormen, kennis van instrumentarium, doelgroepen, groepssamenstellingen en arrangementen met een bijbehorende introductie in het softwareprogramma Musescore. Alles wordt meteen aan de praktijk getoetst: micro-teaching, oefenlessen, interdisciplinaire lessen tussen de afdelingen... Een dynamische, creatieve en artistiek gedreven input is een must!

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Groepslessen.

Leerdoelen

Zie 'Eindcompetenties (tekst)': de leerdoelen werden onmiddellijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Leerinhoud

  • Analyse van de leerplannen Groepsmusiceren + formulering van doelstellingen voor deze vakken op basis van de leerplannen.
  • Klasobservatie in het kader van microteachings.
  • Vertaling van de verworven kennis uit de eigen artistieke samenspel-praktijk en uit de lessen vakdidactiek in concrete vakdidactische tools.
  • Praktijktraining van slag- en directietechnieken in microteachings
  • Opzoek- en creatie-opdrachten, aangepast aan het niveau van de leerlingengroep.
  • Reduceren en/of arrangeren van partituren, aangepast aan het niveau van de leerlingengroep.
  • Na de microteaching en gerichte opdrachten, evalueert de student wat goed ging, wat beter kan en hoe dit bereikt kan worden. 
  • Formulering van eigen mening als basis voor discussie.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Zie bibliografische lijst die aan alle studenten wordt aangeboden
Zie materiaal (opnamen, wetenschappelijke bronnen, programma’s, actualia) dat wekelijks aan de studenten ter kennisgeving wordt aangeboden.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistiek-educatieve projectopdracht50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatiecriteria:

De student is geslaagd als de doelstellingen behaald zijn. De graad wordt bepaald door de mate waarin de doelstellingen zijn behaald. Grote en grootste onderscheiding worden enkel bekomen indien van een zeer grote persoonlijke inbreng sprake is.

Er is een minimum van 2/3 aanwezigheid vereist.

Bij minder dan 2/3 aanwezigheid in de lessen krijgt de student 0/20 voor de toetsvorm permanente evaluatie. Voor de toetsvorm permanente evaluatie is geen tweede examenkans mogelijk. Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.


Voorwaarden gewettigde afwezigheid:
- Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
- Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd of de coördinator.