Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Oratorium 2469/1720/1920/1/21
Studiegids

Oratorium 2

469/1720/1920/1/21
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve master muziek en podiumkunsten
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Zang binnen Muziek
    Keuzepakket:
    • Zang Master 2
  • Master in de muziek, trajectschijf 5
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Zang (optie muziekeducatie) binnen Instrument / Zang
    • Zang (optie podium) (masterproef creatief eindproject zang) binnen Instrument / Zang
    • Zang (optie podium) (masterproef zang) binnen Instrument / Zang
    Keuzepakket:
    • Zang Master 2
  • Master of Arts in Music
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Zang (optie podium) binnen Instrumental/Vocal Studies
    Keuzepakket:
    • Zang Master 2 (1)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Anthonis Luc
Andere co-titularis(sen): Demeyere Ewald, Wise Andrew
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Oratorium 1.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Groepslessen

Begincompetenties (tekst)

De student beheerst de leerdoelen van het voorgaande opleidingsonderdeel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.4 De student realiseert muziek op een creatieve wijze in een artistiek project.
De student werkt samen met een student compositie een muzikaal werk rond een spiritueel thema uit
1.5 De student kan door middel van een artistieke dialoog zijn publiek beroeren.
De student voert het werk met overtuiging uit voor een publiek
3.2 De student werkt samen (met andere kunstdisciplines) aan de realisatie van een eigen artistiek concept.
De student neemt een pro-actieve rol op in de samenwerking met de compositieklas
4.2 De student heeft zich een kritische en onderzoekende houding eigen gemaakt.
De student toont een kritische en reflecterende houding ten opzichte van zichzelf en de samenwerking met de compositieklas

Leerinhoud

Lees het vademecum.
Repertoirekennis van kerkmuziek en oratorium, kennis van uitvoeringspraktijk van de verschillende stijlen, het in praktijk kunnen brengen van die kennis. Onderzoek naar en ontwikkeling van vernieuwende uitvoeringspraktijken, waaronder ook ensceneringen van dramatische oratoria (bv. Händel).

Studenten beluisteren en informeren zich over oratoria. Ze studeren een serieus aantal oratoriumfragmenten in met klavierbegeleiding.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Partituren van verschillende oratoria
Bach, Johannespassie
Händel, Messias
Mendelssohn, Elias
Haydn, Die Schöpfung

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Klavieruittreksels, partituren, biografieën, theoretische uiteenzettingen over uitvoeringspraktijk, cd's
De conservatoriumbibliotheek met zijn grote collectie (werken van Bach, Händel en Schütz) speelt hierin een belangrijke rol.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk45,00 uren
Werktijd buiten de contacturen135,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarArtistieke praktijk40,00
AcademiejaarArtistieke praktijk60,00