Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Stemvorming 2608/1720/1920/1/91
Studiegids

Stemvorming 2

608/1720/1920/1/91
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Master in de muziek, trajectschijf 5
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Piano (optie begeleiding en coaching) binnen Instrument / Zang
  • Master of Arts in Music
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Piano (optie begeleiding en coaching) binnen Instrumental/Vocal Studies
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de muziek als Stemvorming 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vervoort Valerie
Andere co-titularis(sen): Anthonis Luc
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Stemvorming 1.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Individuele lessen. Andere studenten worden aangemoedigd als toehoorder steeds de lessen bij te wonen.
inzingsessies bij koren: eigen koor, groot koor, dirigentenkoor, ...

Begincompetenties (tekst)

De student beheerst de leerdoelen van het voorgaande opleidingsonderdeel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.2 De student beheerst de internationaal gehanteerde stilistische uitvoeringspraktijk.
De student kan zelfstandig zangrepertoire instuderen
De student collaborative piano kan zichzelf begeleiden en verschillende stempartijen zingen door juist te octaveren in het operarepertoire
2.1 De student heeft een grondige beheersing van de muzikale parameters en structuren.
De student beheerst dictie in het Duits, Engels, Frans, Italiaans
De student kan zeer juist intoneren
2.2 De student bouwt expertise op door organisatie en zelfstudie.
De student kan zelfstandig eigen stem en lichaam opwarmen
De student kan haar/zijn stem gezond houden tijdens het voorzingen in koorrepetities (geen lucht op de stem en niet hees na een repetitie)
2.3 De student kan door analyse en interpretatie muziekstructuren verwerken.
De student kan zelfstandig een tekst interpreteren
De student heeft inzicht in de stemtechnische moeilijkheden en kan oplossingen bieden
2.4 De student heeft zich de juiste speeltechnieken en -houdingen eigen gemaakt.
De student heeft een juiste lichaamshouding zonder spanning in nek, schouders, gezicht
De student kan zingen op de ademstroom
De student kan goed praten (op de adem en met steun) en kan dit toepassen terwijl hij/zij voor een koor staat
De student kan van borststem naar kopstem overgaan zonder contact te verliezen met connectie borststem
De student kan steeds met een geconnecteerd lichaam zingen
4.2 De student heeft zich een kritische en onderzoekende houding eigen gemaakt.
De student kan technische fouten herkennen en corrigeren bij anderen (koorleden) en algemene technische basistips aanreiken die voor ieder koorlid van toepassing zijn voor een beter stemgeluid (grotere tessituur en meer volume zonder te duwen op de stem)

Leerinhoud

Lees het vademecum.
Technische oefeningen: voortzetting van stemvorming 1, steeds in functie van koorstemvorming.
Koorwerken in verschillende talen voor de juiste plaatsing van klinkers en medeklinkers.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Eigen partituren van liederen, aria’s en koor CD’s voor de kritische beluistering

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets artistiek100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets artistiek100,00