Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Vakdidactiek initiatie11972/1720/1920/1/19
Studiegids

Vakdidactiek initiatie

11972/1720/1920/1/19
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Master in de muziek, trajectschijf 5
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Accordeon (optie muziekeducatie) (masterproef accordeon) binnen Instrument / Zang
    • Gitaar (optie muziekeducatie) (masterproef gitaar) binnen Instrument / Zang
    • Klavecimbel (optie muziekeducatie) (masterproef klavecimbel) binnen Instrument / Zang
    • Orgel (optie muziekeducatie) binnen Instrument / Zang
    • Orkestinstrument (optie muziekeducatie) (masterproef orkestinstrument) binnen Instrument / Zang
    • Piano (optie muziekeducatie) (masterproef piano) binnen Instrument / Zang
    • Pianoforte (optie muziekeducatie) (masterproef pianoforte) binnen Instrument / Zang
    • Zang (optie muziekeducatie) binnen Instrument / Zang
    • Instrument (jazz) (optie muziekeducatie) binnen Jazz / Lichte muziek
    • Zang (jazz) (optie muziekeducatie) binnen Jazz / Lichte muziek
In andere opleidingen:
  • Postgraduaat Muziek - Suzuki lerarenopleiding (Viool) ESA 1-3 als Vakdidactiek initiatie
  • Specifieke lerarenopleiding dans als Vakdidactiek initiatie
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek initiatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Caluwaerts Sanne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar) of 31.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Groepslessen
Micro-teaching
Oefenlessen

Begincompetenties (tekst)

  • Beantwoorden aan de toelatingsvoorwaarden voor de Specifieke Lerarenopleiding Muziek.
  • Competenties m.b.t. de observeren verworven hebben binnen het opleidingsonderdeel Didactiek van het artistiek leren.


Eindcompetenties (tekst)

FG1 1.4 1.4.2 De student-leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.
De student-leerkracht kan, naargelang van het geval, de leerinhouden opdelen in deelleerstappen, gedifferentieerde opdrachten, thema's en projecten, en modules, al dan niet vakoverschrijdend.
De student-leerkracht maakt een logische opbouw in de volgorde van de leerinhouden en in de activiteiten, vertrekkend van een (aangereikt of gekozen) thema.

FG1 1.5 1.5.2 De student-leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
De student-leerkracht kiest gepaste groeperingsvormen, creëert een aangepaste ruimte en bepaalt een goede timing.
De student-leerkracht prikkelt de kinderen individueel en in groep met afwisselende werkvormen en integreert hierbij de kennis over de onlosmakelijke link tussen de elementen tijd, ruimte en energie.

FG1 1.7 1.7.1 De student-leerkracht kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
De student-leerkracht brengt motiverende leeromgevingen tot stand, die aangepast zijn aan de belangstelling en het verwerkingsniveau van de leerlingen;
De student-leerkracht heeft een visie op muzikale ontwikkeling en contextualiseert deze in functie vande doelgroep en rekening houdend met de diversiteit van elk kind.

FG1 1.7 1.7.4 - 1.7.6 De student-leerkracht kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
De student-leerkracht stelt leerlingen in de gelegenheid om leerinhouden actief te ontdekken en te verwerken en bevordert het samenwerkend leren.
De student-leerkracht schept een leeromgeving die uitnodigt en die de kinderen stimuleert tot actieve betrokkenheid en sociale interactie.

FG1 1.13 1.13.4 De student-leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten vanuit een vakoverschrijdende invalshoek, en eigen vakinhouden met elementen uit andere disciplines verbinden.
De student-leerkracht is zich bewust van de andere kunstdisciplines en kan ze integreren bij het concipiëren van initiatielessen.

FG2 2.2 2.2.3 De student-leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen. de leerlingen ondersteunen bij het nemen van verantwoordelijkheid.
Stimuleert kinderen tot mondigheid en zelfstandigheid en zet hen aan tot nuanceren.

FG3 3.1 3.1.1 De student-leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.
De student-leerkracht detecteert hiaten in de eigen vakdeskundigheid en vult deze aan, en actualiseert en verdiept de verworven deskundigheiden breidt deze uit.
De student-leerkracht chetst de belangrijkste inhouden van het vak initiatie en maakt daarbij een onderscheid tussen een eerste (algemener) jaar en een tweede (verdiepend) jaar.

FG3 3.2 3.2.1 De student-leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
De student-leerkracht maakt flexibel gebruik van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak.
De student-leerkracht initieert een groep 6-/7-jarige kinderen op een of meerdere vakinhoudelijke terreinen envertrekt daarbij vanuit de uitgangspunten voor muziekinitiatie.

FG5 5.3 5.3.1 De student-leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.
De student-leerkracht stuurt de klaspraktijk vanuit reflectie op de eigen ervaringen bij, o.m. door onder begeleiding eenvoudig praktijkgericht onderzoek uit te voeren.
De student-leerkracht kijkt zelfkritisch naar manieren om het eigen functioneren ter discussie te stellen en bij te sturen en vergelijkt verschillende alternatieven.

FG11 11.8 11.8 Creatieve gerichtheid De ondersteunende kennis omvat relevante informatiebronnen.
De student-leerkracht is erop gericht om uit diverse situaties, ervaringen en informatiebronnen ideeën te putten en deze op een creatieve manier gestalte te geven in initiatielessen.


Leerdoelen

Zie 'Eindcompetenties (tekst)': de leerdoelen werden onmiddellijk gekoppeld aan de functionele gehelen of basiscompetenties van de leraar.

Leerinhoud

- Competenties eerste graad DKO - thematisch werken - leeractiviteiten - lesopbouw
- Soorten spelen, werkvormen - spelregel tijd-ruimte-energie
- De muzische mens - als het moment zingt - muziek van het lichaam - sleutelfiguren
- Inter-actieve pedagogie: manieren van communiceren - gebruik didactisch materiaal -
diversiteit zintuiglijke ervaringen en daarmee verbonden kunstenweb - een kind heeft 100 talen.
- Basisvoorwaarden muziekinitiatie - uitgangspunten muziekinitiatie - vakinhouden muziekinitiatie
- Bewust worden door bewegen: lichaam en bagage - muzikale en kinesthetische kwaliteiten van de leraar.
- Artistieke rollen.
- Mogelijke input voor artistiek werken - overzicht bestaand materiaal.


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Handboek:  
SELDERSLAGHS, B.; VAN MOORSEL, A.; CALUWAERTS, S. en WOLFAERT, I.: "4 je mee? - een leerlijn initiatie voor 6/7-jarigen met cross overs naar drama, dans, muziek en beeld",  Garant Uitgeverij, Antwerpen, 2013.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Werkplekleren en/of stage5,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off80,00

Toetsing (tekst)

Participatie colleges: 10%
Groepsopdrachten tijdens colleges: 10 %
Microteaching (voorbereiding en uitvoering): 20%
Uitwerking individuele opdrachten: 10%
Lesuitwerking rond een thema: 20%
Visieontwikkeling: 15%
Mondelinge proef :15%

Er is een minimum van 2/3 aanwezigheid vereist.

Bij minder dan 2/3 aanwezigheid in de lessen krijgt de student 0/20 voor de toetsvorm permanente evaluatie. Voor de toetsvorm permanente evaluatie is geen tweede examenkans mogelijk. Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.


Als gewettigde afwezigheid wordt beschouwd:
– een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
– een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd.