Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Vakdidactiek combo/ensemble28034/1720/1920/1/17
Studiegids

Vakdidactiek combo/ensemble

28034/1720/1920/1/17
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Master in de muziek, trajectschijf 5
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Instrument (jazz) (optie muziekeducatie) binnen Jazz / Lichte muziek
    • Zang (jazz) (optie muziekeducatie) binnen Jazz / Lichte muziek
In andere opleidingen:
  • Specifieke lerarenopleiding muziek als Vakdidactiek combo/ensemble
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vinken Jan-Kris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 90,00 uren

Korte omschrijving

Vakdidactiek Combo / ensemble behandelt de specifieke competenties om leerlingen samen te laten musiceren in de breedste zin van het woord.

Aangezien dit terrein een breed spectrum van mogelijkheden inhoudt, zijn de doelstellingen zeer divers. Het is als docent in het huidige en toekomstige werkveld belangrijk om verschillende uitdagingen aan te kunnen gaan. Dit zowel binnen een zelfde discipline, maar ook interdisciplinair. Daarom zal er tijdens de eerste lessen in kaart worden gebracht welke kennis en vaardigheden reeds aanwezig zijn. Op basis van de verzamelde info kunnen reeds ontwikkelde competenties versterkt worden, en kan er van hieruit gewerkt worden aan de competenties en vaardigheden die nog niet (zo sterk) ontwikkeld zijn.

Verder wordt er in de lessen ook ingegaan op uiteenlopende werkvormen, didactische analyse van partituren, specifieke problemen en taken, doelgroepen, groepssamenstellingen, etc. Er wordt een (hedendaagse) repertoirelijst samengesteld en (eventueel onder begeleiding) digitaal uitgewerkt (Finale, Sibelius).

We trachten steeds zo “hands on” mogelijk te werken. Theoretische kennis wordt op korte termijn omgezet in de praktijk in de vorm van micro-teaching, oefenlessen, interdisciplinaire lessen over en tussen de afdelingen... Deze manier van werken zorgt er voor dat je als student op korte termijn met succes aan de slag kan in het dagdagelijkse werkveld (stage, LIO, …). De ervaringen die hier worden opgedaan nemen we uiteraard mee in het verdere verloop van de cursus.

Kortom : op basis van theoretische input, (je eigen) ervaringen en (zelf)reflectie staan we stil bij de diverse aspecten die “samenspelen” met zich meebrengt. Op die manier trachten we een referentiekader te creëren waarop je als student kan terugvallen, zowel tijdens als na je opleiding.

Een dynamische, creatieve en artistiek gedreven input is een must!

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Leerinhoud

  • Observatie en interpretatie van reële leeromgevingen én van gesimuleerde casussen.
  • Opzoek-opdrachten en transciptie/arrangement opdrachten
  • Analyse van de leerplannen Groepsmusiceren jazz + formulering van doelstellingen voor deze vakken op basis van de leerplannen.
  • Klasobservatie in het kader van microteachings / oefenlessen.
  • Vertaling van de verworven kennis uit de eigen artistieke samenspel-praktijk en uit de lessen vakdidactiek in concrete vakdidactische tools. Inzicht in de werking van een beginnend improviserend ensemble. Bewust zijn van de verschillende functies binnen een ensemble.
  • Theoretisch opdoen van de nodige bagage via collega leerlingen.  Praktisch kunnen toepassen van de opgedane kennis.
  • Opzoek- en creatie-opdrachten, aangepast aan het niveau van de leerlingengroep.
  • Reduceren en/of arrangeren van partituren, aangepast aan het niveau van de leerlingengroep.
  • Na gerichte opdrachten evalueren wat goed ging, wat beter kan en hoe dit bereikt kan worden. 
  • Formulering van eigen mening als basis voor discussie.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatiecriteria:

De student is geslaagd als de doelstellingen behaald zijn. De graad wordt bepaald door de mate waarin de doelstellingen zijn behaald. Grote en grootste onderscheiding worden enkel bekomen indien van een zeer grote persoonlijke inbreng sprake is.


Er is een minimum van 2/3 aanwezigheid vereist.

Bij minder dan 2/3 aanwezigheid in de lessen krijgt de student 0/20 voor de toetsvorm permanente evaluatie. Voor de toetsvorm permanente evaluatie is geen tweede examenkans mogelijk. Het cijfer voor de toetsvorm permanente evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. Alleen voor toetsvormen niet permanent is een tweede examenkans mogelijk.


Voorwaarden gewettigde afwezigheid:
- Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
- Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd of de coördinator.