Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Marketing: basisprincipes9259/1695/1920/1/05
Studiegids

Marketing: basisprincipes

9259/1695/1920/1/05
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Kempen Lieselot
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Bijzondere maatregelen Coronacrisis

De hogeschool bevindt zich in een overmachtssituatie als gevolg van de maatregelen die door de overheid werden genomen om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Daardoor werd de hogeschool genoodzaakt om, naast de afwijkingen t.o.v. de voorziene werkvormen en studiematerialen in de ECTS-fiche, ook afwijkingen te voorzien t.o.v. de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche van dit opleidingsonderdeel. Voor de toetsing wordt/worden de volgende afwijking(en) voorzien:

Update voor de toetsing in de 2de examenperiode d.d. 29.06.20:
- kennistoets - 100% - mondeling.

Let op! Deze wijzigingen vervangen dus de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche.
Indien verdere maatregelen vanuit de overheid de hogeschool ertoe zouden noodzaken nog verdere afwijkingen te voorzien voor de toetsing, dan zal de student hier zo gauw mogelijk per e-mail van op de hoogte worden gebracht.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel biedt een helder overzicht van de belangrijkste begrippen en principes van marketing.

Zie Studiewijzer voor aanvullende richtlijnen en afspraken voor dit opleidingsonderdeel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Gebruikt beroepsgerelateerde bronnen
De student beschrijft de invloed van de micro- en de macro-omgeving op een organisatie
De student verklaart de invloed van de micro- en de macro-omgeving op een organisatie
Hanteert bedrijfseconomische en juridische principes
De student beschrijft de invloed van de micro- en de macro-omgeving op een organisatie
De student verklaart de invloed van de micro- en de macro-omgeving op een organisatie
De student beschrijft hoe veranderingen in de macro-omgeving marketingbeslissingen kunnen beïnvloeden
Klantgericht
De student denkt en handelt cliënt/klantgericht
Ondersteunt het inkoop- en verkoopbeleid conform de gekozen marketingstrategie;
De student beschrijft het koopgedrag van consumenten
De student verklaart het koopgedrag van consumenten
De student illustreert het koopgedrag van consumenten
Ondersteunt het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext;
De student beschrijft hoe veranderingen in de macro-omgeving marketingbeslissingen kunnen beïnvloeden
De student verklaart hoe veranderingen in de macro-omgeving marketingbeslissingen kunnen beïnvloeden
De student illustreert de belangrijkste activiteiten voor de marketingstrategie
De student beschrijft de basisprincipes van marketing uitvoerig

Leerinhoud

-Het marketingproces
-De marketingomgeving
-Consumentengedrag
-Van analyse naar marketingstrategie
-Marktgerichte marketingstrategie
-Klantgerichte marketingstrategie

Zie Studiewijzer voor aanvullende richtlijnen en afspraken voor dit opleidingsonderdeel.

Studiematerialen (lijst)

Principes van marketingVerplicht
  • Auteur: Philip Kotler, Gary Armstrong, Lloyd C. Harris & Nigel Piercy

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets100,00schriftelijk/digitaal
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00schriftelijk/digitaal