Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Marketing: basisprincipes9259/1695/1920/1/05
Studiegids

Marketing: basisprincipes

9259/1695/1920/1/05
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Kempen Lieselot
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel is tolereerbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel biedt een helder overzicht van de belangrijkste begrippen en principes van marketing.

Zie Studiewijzer voor aanvullende richtlijnen en afspraken voor dit opleidingsonderdeel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Gebruikt beroepsgerelateerde bronnen
De student beschrijft de invloed van de micro- en de macro-omgeving op een organisatie
De student verklaart de invloed van de micro- en de macro-omgeving op een organisatie
Hanteert bedrijfseconomische en juridische principes
De student beschrijft de invloed van de micro- en de macro-omgeving op een organisatie
De student verklaart de invloed van de micro- en de macro-omgeving op een organisatie
De student beschrijft hoe veranderingen in de macro-omgeving marketingbeslissingen kunnen beïnvloeden
Klantgericht
De student denkt en handelt cliënt/klantgericht
Ondersteunt het inkoop- en verkoopbeleid conform de gekozen marketingstrategie;
De student beschrijft het koopgedrag van consumenten
De student verklaart het koopgedrag van consumenten
De student illustreert het koopgedrag van consumenten
Ondersteunt het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext;
De student beschrijft hoe veranderingen in de macro-omgeving marketingbeslissingen kunnen beïnvloeden
De student verklaart hoe veranderingen in de macro-omgeving marketingbeslissingen kunnen beïnvloeden
De student illustreert de belangrijkste activiteiten voor de marketingstrategie
De student beschrijft de basisprincipes van marketing uitvoerig

Leerinhoud

-Het marketingproces
-De marketingomgeving
-Consumentengedrag
-Van analyse naar marketingstrategie
-Marktgerichte marketingstrategie
-Klantgerichte marketingstrategie

Zie Studiewijzer voor aanvullende richtlijnen en afspraken voor dit opleidingsonderdeel.

Studiematerialen (lijst)

Principes van marketingVerplicht
  • Auteur: Philip Kotler, Gary Armstrong, Lloyd C. Harris & Nigel Piercy

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets100,00schriftelijk/digitaal
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00schriftelijk/digitaal