Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Seminaries / Projecten Accountancy-Fiscaliteit14424/1695/1920/1/45
Studiegids

Seminaries / Projecten Accountancy-Fiscaliteit

14424/1695/1920/1/45
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • accountancy - fiscaliteit
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Pot Pierre
Andere co-titularis(sen): El Majdoub Said
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Vennootschapsrecht.

Begincompetenties (tekst)

Geen specifieke voorkennis vereist.
In een "plenaire vergadering" wordt uitgelegd wat van de student verwacht wordt.
De student zal zelf een aantal zaken moeten opzoeken en interpreteren, en zal, indien nodig, worden bijgestuurd bij afzonderlijke groepsbesprekingen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

analyseert financiële informatie
De student rapporteert financieel, zowel schriftelijk als mondeling
De student vertaalt de financiële stromen en boekhoudkundige resultaten naar een sluitende balans
beoordeelt de financiële gezondheid van het bedrijf
De student kent het verschil tussen inkomsten en opbrengsten
De student kent het verschil tussen uitgaven en kosten
Communiceert binnen de beroepscontext
De student presenteert schriftelijk en mondeling op een heldere manier
De student rapporteert financieel, zowel schriftelijk als mondeling
De student rapporteert schriftelijk en mondeling op een heldere manier
Gebruikt beroepsgerelateerde bronnen
De student begrijpt de statuten van een vennootschap
De student ontwikkelt een 'model op maat' voor een vennootschap
Gebruikt gangbare ICT-toepassingen
De student verwerkt zelfstandig gevonden informatie kritisch
Handelt deontologisch en ethisch
De student gebruikt de passende omgangsvormen
De student is sociaal-communicatief
De student toont verantwoordelijkheidszin, zin voor initiatief en doorzettingsvermogen
Hanteert bedrijfseconomische en juridische principes
De student formuleert de strategie van een onderneming
De student implementeert de strategie van een onderneming
De student kent het verschil tussen inkomsten en opbrengsten
De student kent het verschil tussen uitgaven en kosten
De student onderkent de impact van de verschillende deelgebieden ©n hun onderlinge bëinvloeding in het management van een onderneming: het personeelsbeleid, het innovatiebeleid, het financieel beleid, het marketingbeleid en het commercieel beleid,...
De student vertaalt de financiële stromen en boekhoudkundige resultaten naar een sluitende balans
Initiatief, creatief en doorzettingsvermogen
De student vertaalt de financiële stromen en boekhoudkundige resultaten naar een sluitende balans
Klantgericht
De student stelt zich flexibel op
rapporteert en adviseert
De student rapporteert financieel, zowel schriftelijk als mondeling
De student vertaalt de financiële stromen en boekhoudkundige resultaten naar een sluitende balans
Reflecteert kritisch, werkt projectmatig, oplossingsgericht
De student werkt zelfstandig
Verantwoordelijkheidszin en leiderschap
De student denkt en handelt 'vakoverschrijdend'

Leerinhoud

Er worden groepen samengesteld bestaande uit enkele studenten. Opdracht is om voor een beginnende vennootschap de statuten op te maken alsook een financieel plan. Iedere groep maakt een verslag op en houdt een presentatie. Verplichte seminaries kunnen worden georganiseerd.

Op een "plenaire vergadering" wordt het opzet uitgelegd en wordt de inhoud van het project besproken. De opvolging gebeurt tijdens afzonderlijke groepsbesprekingen.

Timing van de plenaire vergadering, groepsbesprekingen, inleveren rapport en eindpresentatie verschijnt tijdig op de elektronische leeromgeving.

Dit opleidingsonderdeel valt onder het Taalbeleid van het studiegebied. Dat betekent dat 20% van het eindcijfer gereserveerd wordt voor de beoordeling van taalzorg en communicatieve vaardigheden tijdens specifieke opdrachten (permanente evaluatie).

Indien een student niet slaagt tijdens eerste zittijd, zal hij het gepresenteerde werk aanpassen, verbeteren en individueel opnieuw voorstellen tijdens de tweede zittijd.

Studiematerialen (lijst)

Zie internet voor talloze (gratis) cursussen, PPT-presentaties,...Verplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00