Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Retail Management28250/1695/1920/1/67
Studiegids

Retail Management

28250/1695/1920/1/67
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Sales binnen marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Vanormelingen Christine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het onderwerp van dit vak is : "Retail in een veranderende omgeving".

Begincompetenties (tekst)

Goede kennis Frans voor de onderdelen die in het Frans worden gedoceerd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Past verkooptechnieken toe en kan een verkoopgesprek voeren;
De student analyseert de concepten, de theorie en de toepassing van Multichannel, Crosschannel en Omnichannel de invloed hiervan op retail en trade marketing van leveranciers
De student interpreteert literatuur en artikelen m.b.t. specifieke retail topics
De student ontwikkelt en evalueert retail-strategieën en concepten.
De student analyseert en rapporteert op een gestructureerde manier over een literatuurstudie m.b.t. retail en retail marketing.
De student presenteert mondeling een analyse of rapport en beantwoordt gerelateerde vragen.
De student evalueert Retail-, Channel- en Marketing strategieën.

Leerinhoud

Dit vak is gericht op de evolutie van retail (binnen verschillende sectoren) in onze samenleving.

Bedoeling is om de student inzicht te verwerven in de historische evolutie van retail en van de uitdagingen waarvoor de sector staat.

Volgende thema(s) komen aan bod :

- Omnichannel
- Evolutie& uitdagingen van retail
- Het belang van retail voor de leveranciers : hoe past een leverancier zich best aan?
- Category management
- ECR (Efficient Customer Response)
- Digitalisering en retail (e-commerce, ..)
- Consumenten koopgedrag
- Hoe organiseert een retailer zich om een winstgevende operatie te hebben ?

Studiematerialen (lijst)

Omnichannel in RetailVerplicht
  • Auteur: Gino Van Ossel

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets60,00Schriftelijk examen (mogelijks digitaal)
Semester 2Portfolio40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00