Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Campagne 1 onderzoek16996/1696/1920/1/89
Studiegids

Campagne 1 onderzoek

16996/1696/1920/1/89
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • commerciële communicatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van den Bulck Helga
Andere co-titularis(sen): Broos Gisèle, Dreessen Kristel, Gemoets Ann
Onderwijstalen: Engels, Frans, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (Academiejaar) of 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Communicatietraining Frans EN geslaagd of getolereerd voor Communicatietraining Engels EN geslaagd of getolereerd voor WS3 Communicatieplan EN binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben EN simultaan te volgen met Campagne 2 strategie EN simultaan te volgen met Campagne 3 uitvoering EN geslaagd of getolereerd voor Reclame.

Korte omschrijving

De modules Campagne zijn gestoeld op een nauwe samenwerking tussen de vakken reclame, wetgeving en deontologie, mediaplanning, media en de talen (N-F-E). Je bepaalt in teams de strategie, het concept en bouwt een campagne-gezicht op. Alle media die je ontwikkelt, krijgen een plaats binnen het mediaplan. Je presenteert tenslotte de volledige campagne aan de opdrachtgever.

Alle vaardigheden komen hier samen: een grondig vooronderzoek, een marktanalyse, een strategie met daarbij horend mediaplan. De lessen Multimedia hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen, want je bent in staat om voor de campagne de visuele elementen te ontwerpen en uit te werken.

Een goede campagne valt of staat met een grondig onderzoek. Het is dus absoluut noodzakelijk dat je een analyse maakt van de sector, het product, de doelgroep, consumer insights … vooraleer je verder gaat. Deskresearch en fieldresearch komen in deze fase aan bod.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Anderstalige informatie zoeken
Je begrijpt Engelstalige/Franstalige actualiteitenprogramma's en CC-gerelateerde uiteenzettingen
Je begrijpt teksten uit de Engelstalige/Franstalige vakpers.
Anderstalige tekstproductie
Je begrijpt teksten uit de Engelstalige/Franstalige vakpers.
Je kan een goed gestructureerd en (bijna) foutloos Engelstalig verslag, rapport schrijven.
Je kan een goed gestructureerd verslag/résumé in het Frans schrijven (interview, grafiek, rapport)
Assertiviteit
Je communiceert mondeling intern en extern in het Frans en het Engels (telefoon, interview)
Je drukt je vlot en (bijna) foutloos uit in een Engelstalige/Franstalige vergadering, een interview, of een onderhandeling.
Deadlinegericht werken
Je kan een goed gestructureerd en (bijna) foutloos Engelstalig verslag, rapport schrijven.
Deontologisch verantwoord handelen
Je schat maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen in, en handelt deontologisch verantwoord.
Evalueren
Je schat maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen in, en handelt deontologisch verantwoord.
Informatie zoeken en beoordelen
Je analyseert en gebruikt bestaand onderzoeksmateriaal.
Initiatiefzin
Je analyseert en gebruikt bestaand onderzoeksmateriaal.
Leerbereidheid
Je begrijpt Engelstalige/Franstalige actualiteitenprogramma's en CC-gerelateerde uiteenzettingen
Je begrijpt teksten uit de Engelstalige/Franstalige vakpers.
Maatschappijbewustzijn & actualiteitszin
Je functioneert efficiënt als lid van een team en hebt zicht op je eigen rol voor de organisatie, zowel binnen de organisatie als in de bredere maatschappelijke context.
Mondelinge taalvaardigheid vreemde talen
Je communiceert mondeling intern en extern in het Frans en het Engels (telefoon, interview)
Je drukt je vlot en (bijna) foutloos uit in een Engelstalige/Franstalige vergadering, een interview, of een onderhandeling.
Onderzoeken
Je zet toegepast onderzoek op in het kader van een communicatievraagstuk, voert het uit, analyseert het en rapporteert erover.
Je zoekt communicatiemateriaal op, analyseert het en synthetiseert het.
Organisatiesensitiviteit
Je functioneert efficiënt als lid van een team en hebt zicht op je eigen rol voor de organisatie, zowel binnen de organisatie als in de bredere maatschappelijke context.
Zelfstandigheid
Je kan een goed gestructureerd verslag/résumé in het Frans schrijven (interview, grafiek, rapport)
Je zet toegepast onderzoek op in het kader van een communicatievraagstuk, voert het uit, analyseert het en rapporteert erover.
Je zoekt communicatiemateriaal op, analyseert het en synthetiseert het.

Leerinhoud

1. Je verricht zowel desk- als fieldresearch over het onderwerp en de omgeving waarin het thuishoort.
2. Je analyseert de doelgroep die je met je campagne beoogt
3. Je stelt een reclamepige samen: daartoe verzamel je o.a. alle reclame-uitingen van vergelijkbare campagnes

4. Binnen deze opdracht schakel je je researchtechnieken aan de hand van anderstalige bronnen in en rapporteer je erover in het Frans en/of het Engels. Ook vergaderen en presenteren doe je in de vreemde talen.

Studiematerialen (lijst)

extra materiaal op DigitapVerplicht
CursusVerplicht
Syllabus EngelsVerplicht
Grammaire progressive du français, niveau intermédiaireVerplicht
Vous dites?! Répertoire d'erreurs courantes en français chez les néerlandophones (theorieboek)Verplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
Werkvormen
Vormen van groepsleren75,00 uren
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets7,00Frans: schriftelijk examen
AcademiejaarKennistoets7,00Engels: schriftelijk examen
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)26,00Engels: zie studiewijzer op Digitap
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)26,00Frans: mondelinge presentaties en oefeningen. (zie studiewijzer op digitap voor opdrachten en evaluatie)
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)34,00Reclame onderzoek: Paper opdracht zie instructies Digitap campagne 1 reclame
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets26,00Frans: mondeling examen
Tweede examenperiodeKennistoets7,00Frans: schriftelijk examen
Tweede examenperiodeKennistoets7,00Engels: schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on26,00Engels: zie studiewijzer op Digitap
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on34,00Reclame onderzoek: paper

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende facetten:
- Reclame onderzoek 34%
- Frans 33%
- Engels 33%


Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het facet waarvoor de student in totaal ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit facet niet hernemen in de tweede examenperiode).
Facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.